Danska röstjärn

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Danska röstjärn

Inlägg av If1075 »

Hej hur var det med danska röstjärn finns dom fortfarande att beställa
Jag har 3 öglor i fören varav den bakre är borta vad behöver jag ?
Sen är frågan om jag behöver byta ut röstjärnen på babord och styrbord.
Har nyligen köpt båten och på masten ca 1 m från toppen finns ett plasthjul och en ögla ovanför där är inget fall
Någon som vet vad jag bör ha där längd tjocklek etc tack
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Danska röstjärn

Inlägg av maja »

På grund av dålig efterfrågan kan IF-båtförbundet för närvarande inte tillverka undervantsröstjärnen, eftersom vi inte kan ha något lager. Och att tillverka några få åt gången skulle bli väldigt dyrt. Kontakta Peter Grönlund hos Seacamper http://seacamper.net/index.php?option=c ... Itemid=865 som nog kan hjälpa dit med den saken.

Du måste ha fästpunkter för förstag och försegel. Ta en bild med din mobilkamera så kan man se hur det ser ut. Du kan publicera bilden här eller mejla. Klicka på "kontakt" under bilden på mig uppe till höger.

Blocket och öglan uppe i masten kanske kan vara till ett (utanpåliggande) spinnakerfall. Äldre båtar (före cirka augusti 1972) hade utanpåliggande spinnakerfall och spinnakerbomupphal.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Re: Danska röstjärn

Inlägg av If1075 »

Hej fick du bilderna
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Danska röstjärn

Inlägg av maja »

Ja jag fick dem. Men jag råkade slarva abort dem. E-postadressen här är kopplat till ett hotmail-konto och jag är inte vän med hotmail. Mailet försvann helt enkelt--- :cry:

Så skicka gärna bilderna igen, men nu till marek@bredband.net

Men jag han titta på dem innan de försvann:

Bild 1: Främre öglebulten: Den har inte särskild funktion. Kan användas till var som hest.
Mittersta öglebulten: I den ska du fästa vantskruven till förstaget eller förstaget om du inte har någon vantskruv.
Bakersta fästet (som verkar vara trasigt. I det ska man halsa förseglet. Ta bort resterna och sätt dit en ny öglebult.

Bild 2: I bygeln ska det hänga ett litet svirvlande block för spinnakerfallet. Den insänkta plasttrissan har monterats i efterhand för att föra in det
(annars) utanpåliggande spinnakerfallet i maströret. Det ska finnas ett urtag i mastens nederdel för att kunna föra ut fallet igen.
Hoppas du förstår....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar