Mått på skotbalk?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Mått på skotbalk?

Inlägg av Nils D »

I vinter har jag monterat bort min storskotbalk, som antagligen suttit där sedan båten byggdes 1976. Planen var att slipa och fernissa balken och sedan återmontera den. Men det visade sig att den var nästan helt förmultnad på ca en tredjedel av dess längd, trots att ingenting syntes på utsidan, så den satt bara fast med en av två fästpunkter på styrbordssidan.

Nu behöver jag alltså låta göra en ny balk, och kan inte använda den gamla som mall. Vore därför mycket tacksam om någon kunde informera mig om balkens mått. Gärna också tips på inköpsställe på ostkusten.

På västkusten rekommenderas enligt en tidigare tråd ABI trä i Västra Frölunda. Finns det något motsvarande på ostkusten?
(viewtopic.php?f=2&t=324&p=1083&hilit=skotbalk#p1083)

Om jag förstått rätt är nu materialet till balken fritt. Finns det någon som har erfarenehter av annat material än trä vore det intressant att få ta del av det.

Vill också medan jag är igång nämna för andra som planerar att demontera skotbalken att den på min båt INTE satt enbart skurvad med fyra skuvar underifrån. Tog bort dem, och pressade med en domkraft så den stod som en sprättbåge utan att släppa i ändpunkterna. När jag monterade bort trissorna till de brytblock i skenans ändpunkter som leder justerlinorna till cleats på sittbrunnssargen så visade det sig att blocken satt skruvade med två skruvar in i sittbrunnssargen. Hade jag pressat mer med domkraften hade det antagligen kunnat bli rätt fula skador i sittbrunnssargen.

Detta nämns i en tidigare tråd (viewtopic.php?f=2&t=324&p=1083&hilit=skotbalk#p1083) men det finns också andra tidigare trådar om demontering av skotbalk där detta inte nämns, utan det talas bara om de fyra skruvar som sitter nedåtriktade på balken så jag gissar att det kan se olika ut på olika båtar, kanske beroende på när de tillverkades.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av maja »

Som du skriver, kan det finnas varianter på hur skotbalken och framför allt beslagen till denna är monterade. T.ex. har jag själv monterat brytblock som är fastsatta till sittbrunnssidan, och dessa måste naturligtvis demonteras innan skotbalken kan gå fri.

Men själva skotbalken i sig hålls i sitt originalutförande på plats med 4 vertikala skruvar med brickor och muttrar inne i stuvfacken. Detta kan även han modifierats av någon fyndig båtägare. Jag känner till en som ändrat montaget till att ha 4 horisontella skruvar isf. de vertikala.

Jag ska försöka komma ihåg att mäta av min balk, när jag besöker mitt båtprylsförråd några kilometer bort. Märk väl att min båt är något äldre än din (däckets form är något annorlunda) , så måtten kanske kan skilja något. Det är nog trots allt bäst att göra den slutgiltiga passningen på plats.

Ett tips är att annonsera efter en skotbalk på salutorget www.ifboat.se/salutorg. Det finns kanske en hobbysnickare, tillika IF-båtägare, i Stockholmsområdet, som gjort en sådan innan...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var ett annorlunda sätt att fästa skotbalken på. Bra att du berättar att det kan finnas saker att vara vaksam på då balken ska demonteras!

Jag gjorde en ny balk för många år sedan. Det var inte särskilt svårt. Jag använde den gamla som ungefärlig mall och tog mer precisa mått på båten. Balken är en rak balk med ungefär ett rektangulärt tvärsnitt, men inte helt. Jag vill minnas att den fria delen mellan sittbrunnstofterna är rektangulär medan de båda delarna som sitter fastspända på var sida är svagt "koniska". Vidare är ändarna avfasade för att passa mot sittbrunnssargens form, både i båtens längdled och höjdled.

I princip kan du alltså skaffa en rak balk med rektangulärt tvärsnitt och lite övermått, och sedan anpassa den på plats i din båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av IF1426 »

Hej Nils, Om du söker på "Skotbalk" finns det en tråd på temat ,Skotbalk, där det finns ett flertal inlägg. Om du läser igenom dessa, jag har där i ett inlägg beskrivit måtten HxB och kilformen, som min skotbalk har, kan vara en vägledning. Längden kanske går att få fram från den kasserade balken, det måste då göras en inpassning av ändarna, eftersom sargsidorna vinklas inåt, då även i urtaget för skotbalken.

L-Å Andersson
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av Nils D »

IF1426 skrev:Hej Nils, Om du söker på "Skotbalk" finns det en tråd på temat ,Skotbalk, där det finns ett flertal inlägg. Om du läser igenom dessa, jag har där i ett inlägg beskrivit måtten HxB och kilformen, som min skotbalk har, kan vara en vägledning. Längden kanske går att få fram från den kasserade balken, det måste då göras en inpassning av ändarna, eftersom sargsidorna vinklas inåt, då även i urtaget för skotbalken.

L-Å Andersson
Hej Lars-Åke,

Tack för länktips. Hade uppenbarligen läst slarvigt när jag kollade igenom tidigare trådar.

Bredden är säkert inget problem. Den gamla balken går inte att mäta, för det fanns så mycket röta i den att den föll i bitar när jag tog bort den! Men det är ju bara att ta sig till båten och mäta. Antar att det skall vara lika stor spalt på kortsidorna som på långsidorna.

Din båt är tidigare än min, men även om det gjordes smärre förändringar mellan din båt från 1973(?) och min från 1976 så antar jag att skillnaderna är så små att det inte spelar någon roll i detta fall.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av IF1158 »

Även min skotbalk börjar se ledsen ut och måste åtgärdas.
Jag funderar på att sätta dit fyrkantsrör i aluminium för att få det underhållsfritt.
Nu har jag inte hittat nåt bra sådant rör.
Skulle 30x30 mm och 2 mm tjockt fungera eller är det för klent?

Jag tänkte även byta ut teak-klossarna som sitter under fall-/trimbrädan med samma typ av rör för att slippa trä som kräver underhåll...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av maja »

Ta en aluminiumbalk som har ungefär samma tvärsnittsdimensioner som den ursprungliga träbalken(cirka 30 x 90 mm eller något åt det hållet är det väl). Då får du styvhet, även om godstjockleken är bara några mm. Och det är ju även praktiskt att skotskenan är i höjd med sittbrunnstofterna.

Helt underhållsfritt får du inte, eftersom aluminium korrodera galvaniskt pga. potentialskillnad mot de rostfria beslagen. För att få helt underhållsfritt får du välja en balk av syrafast stål. Men bara du isolerar litet med någon tätningsmassa i skruvhålen och under beslagen, så håller det nog i 20 år... 8).

Materialet i hela timbänken och teaken undertill kan bytas ut till något lämpligt plastmterial.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått på skotbalk?

Inlägg av johan swe-1870 »

Måtten på min skotbalk är längd översida fram 1250 mm, längd översida bak 1220, längd undersida ca 1200 (svårt eftersom den är ganska rundad här för att gå ner i urspårningen). Tvärsnittet är höjd 60, bredd översida 38 och bredd undersida 34. Om det finns plats under brytblocken kunde man överväga att göra balken ytterligare någon mm högre för att minska risken att travarlinan fastnar mellan skotvagn och sittbrunnsytan. Finjustering av samtliga mått bör ske på plats i båten.

Tyvärr upptäckte jag då jag tog måtten att min skotbalk börjat få sprickor i underkant av ändarna, trots att den har vårdats ömt varje vinter sedan jag gjorde den för 15-20 år sedan. :cry:

Om jag minns rätt hade originalbalken på min båt rektangulärt tvärsnitt på den fria delen, troligen 34 mm både underkant och ovankant, men jag kan minnas fel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar