Tackel, tåg och rep

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Tackel, tåg och rep

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter 25 år har spinnakerskot och trimlinor gjort sitt. De är utslitna efter mycket segling och solen har hjälpt till att bryta ned utsidan. Jag skaffade därför lite modernt tågvirke och började jobba.

För att lära mig började jag med att göra några soft schackles av 4 mm och 3 mm dyneema:

Bild

Bild

Det här var ju skoj! Jag ska bara hitta på var jag ska använda mina schackel.

Sedan bestämde jag mig för att ge mig på mina spinnakerskot. Efter lite arbete har jag nu splitsat samman 10 mm dubbelflätad polyester med 4 mm dyneema:

Bild

Den yttre 4 mm linan är betydligt lättare än det jag hade tidigare. Skotet löper lättare och tynger inte ner seglet på samma sätt. De gamla var 12 mm skarvad med 6 mm. Jag gillar att ha en tjock ände att hålla i, men valde att gå ner till 10 mm för att det ska löpa bättre i blocken.

Sedan gav jag mig på att förbättra mina suggor. Här valde jag att splitsa ring på 3 mm dyneema, för minsta möjliga vikt:

Bild

Suggan väger ca 1/3 av min gamla och den flygande delen ännu mindre.

Jag har nu Öresunds snabbaste spinnakerskot. Spinnakern kommer nu att flyga i stiltje!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag splitsade jag fast ett 5 mm hölje på suggorna:

Bild

Nu går även suggan att hålla i.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av johan swe-1870 »

Hur drog du på höljet på dyneeman?
Finns det lösa höljen att köpa?
Jag har splitsat samman dyneema med polyesterlina. Bilderna visar dyneema i grå-vit färg som blir allt större eftersom det inuti den finns avsmalnande hölje från den grövre polyesteränden. Just i skarven byter linan utseende och därefter går dyneema inuti polyesterhöljet.

Skotet har kvar sin ursprungliga kärna av polyester.
Suggan har jag gjort genom att ersätta originalkärna av polyester med dyneema-lina.

Till min hjälp har jag en D-Splicer splitsnål.

Jag har inte köpt lösa höljen utan valt en vanlig polyester-lina av modell som jag gillar att hålla i och som går att arbeta med.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av FredrikH »

Om man köper flätad dyneema utan kärna, och en polyesterlina som är skön att hålla i, är det lätt att bara skära av polyesterlinan så att höljet lossnar från kärnan, därefter syr man ihop dyneeman med polyesterlinans kärna och sen är det bara att sätta igång och knåda över höljet från den ena kärnan till den andra. Det är ett trevligt vinterpyssel framför tv:n och det är bra för seglarhänderna!
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av johan swe-1870 »

FredrikH skrev:Om man köper flätad dyneema utan kärna, och en polyesterlina som är skön att hålla i, är det lätt att bara skära av polyesterlinan så att höljet lossnar från kärnan, därefter syr man ihop dyneeman med polyesterlinans kärna och sen är det bara att sätta igång och knåda över höljet från den ena kärnan till den andra. Det är ett trevligt vinterpyssel framför tv:n och det är bra för seglarhänderna!
Precis så!

Men jag rekommenderar att göra jobbet i slutet av seglingsäsongen när dina händer är vana vid linorna. Om du sparar det till vintern är det stor risk att det slutar med ganska mycket skador i händerna. 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av maja »

Men finns det inte dyneema med skalbart hölje? Det torde vara mycket enklare att ta bort litet hölje än att dra in en kärna i ett tomt dito...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tackel, tåg och rep

Inlägg av johan swe-1870 »

Jo, det finns något som heter skalbar lina.

Men jag vill fritt kunna välja dimensioner och hur det känns i handen, så jag bygger hellre själv.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar