Halkipar?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Micke S
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2014 23:26

Halkipar?

Inlägg av Micke S »

Jag tänkte montera halkipar i fören på min ganska nyköpta IF-båt, eftersom sådana saknas. Någon tidigare ägare har tydligen tagit bort dem, för det finns igenfyllda hål där de borde sitta. Nu till min fråga. I handboken står det att alla däcksbeslag skall fästas med genomgående bult vilket verkar rimligt, men hålen efter de tidigare halkiparna är inte genomgående. Är halkipar ett undantag och skall skruvas enbart i förstärkningen, eller har de varit felmonterade tidigare?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Halkipar?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror inte du behöver genomgående skruv med bricka och mutter till halkipar. Det borde räcka med självgängande skruv. Där är rätt gott om material, så väljer du nog långa skruvar kommer de att sitta bra!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Halkipar?

Inlägg av maja »

Men välj inte för långa skruvar om du väljer självgängande sådana! Då kommer du sannolikt att få läckage förr eller senare.

Halkipar är inga viktiga däcksbeslag, så det händer inget allvarligt om de skulle lossna. Jag själv har monterat bort de som satt på min båt, eftersom jag inte har upplevt att de är till någon nytta, utan snarare till besvär.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Halkipar?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har faktiskt funderat lite på att ta bort mina halkipar, då jag tycker de sitter lite i vägen och jag inte använder dem så mycket. Man klarar sig rätt bra utan dem.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Micke S
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2014 23:26

Re: Halkipar?

Inlägg av Micke S »

Tack för svaren! Jag saknade inte heller halkiparna först, men vid några tillfällen, när vi har förtöjt mot låga bryggor, ligger förtöjningen och skaver mot däcket så att det gnisslar utan dem och då har barnen svårt att sova.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Halkipar?

Inlägg av maja »

Det kan gnissla ock knarra även med halkipar. Prova med t.ex annan tamp innan du sätter dit några. Jag har även hört att man kan vira en trasa eller liknande runt tampen.

Själv besväras jag inte alls av litet knarrande och kluckande vågor mot bordläggningen. Det är ungefär som vindbruset i träkronorna på den ö till vilken man förtöjer eller fågelkvittret på morgonen. Det är ett trevligt bakgrundsbuller som man snabbt vänjer sig vid, även om kanske sömnen under första natten blir litet orolig.

Värre är när någon grannbåt har spänt upp sina fall så dåligt att de börjar banka mot masten i vinden.. :evil: :twisted:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Halkipar?

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Det kan gnissla ock knarra även med halkipar. Prova med t.ex annan tamp innan du sätter dit några. Jag har även hört att man kan vira en trasa eller liknande runt tampen.
Jo, ibland knarrar det även med halkipar, oftast när det är blåsigt. Då lägger jag en fender mellan förtöjning och reling för att få nattro.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Halkipar?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

maja skrev:Jag har även hört att man kan vira en trasa eller liknande runt tampen.
Vi lindar gladpack - knarret tystnar helt, men nötningsbeständigheten är aningen begränsad. Gissar att vi inte skulle bry oss om vi sov midskepps, men nu ligger vi i förpiken, det blir lite för ljudligt.

Så, Micke, du blir som synes inte av med knarret genom återmontering av halkiparna, ett faktum som skulle få mig att låta bli...


/Janne
papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Re: Halkipar?

Inlägg av papapapa »

Knarr från halkipar och fendrar och annat som gnager botas enklast genom att spruta lite diskmedel på stället. Regnar det inte för djävligt så håller det tills man har somnat, är det torrt väder håller det hela natten.
Göran Persson
SWE 991
Skriv svar