Skotpunkt

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Skotpunkt

Inlägg av Frage »

Jag har hittat rätt skotpunkt (jag kallar det nollpunkt) på genuan, vid c:a 5 m/s, tellisarna reser samtidigt.
När vinden ökar, skall man enligt vad jag läst flytta skotpunkten bakåt, för att sträcka undre delen av seglet mer och spilla i toppen.
Hur många "hål" flyttar ni från "nollpunkten" vid 8 m/s och över 10 m/s etc?
Flyttar ni framför "nollpunkten på halvvind? hur mycket i så fall.
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Skotpunkt

Inlägg av Frage »

Är det någon som har input till mina frågor?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotpunkt

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag använder inte mer än 3 kanske 4 olika hål.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotpunkt

Inlägg av maja »

Hur många hål som används, beror mycket på hur högt skothornet sitter över skotblocket. Det i sin tur beror mycket på vem som har designat seglet, hur mycket man lutar masten bakåt och hur högt man halsar seglet. Ju högre skothorn, desto längre måste skotvagnen flyttas och därmed även fler hål måste användas.

Jag gör som Johan, dvs. använder väl ungefär max 3 hål, kanske 4 i något extremfall, på en inre skotskena med extra borrade hål. Det är alltså inte originalhålen på sargkanten jag refererar till, för de har större hålavstånd. Mestadels använder jag nog bara 2 hål, ett standardläge i lätt- och mellanvind och ett hål bakåt i frisk dito. Det kan bli 2 hål bakåt i hårdvind över 10 m/s för att tvista mera och kompensera för seglets töjning. Men i det läget, framför allt om jag turseglar, ser jag nog till att ha hissat focken... 8) ..Jag har en sådan 100-procentare av det nyare snittet.

På halvvind kan man flytta fram och ut skotpunkten för att få alla tellisarna att stå hyfsat rätt. Men ofta bryr man sig kanske inte om att göra det, eftersom det viktigaste ändå är att skota seglet rätt med de lägsta och mittersta tellisarna hyfsat parallella. Men på en distanskappsegling med långa öppna bogar, bör man nog tänka på att göra det.

De bästa råden om allt detta får du från din segelmakare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar