Kan man reparera ett trasigt Harken Ratchomatic..?..

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Kan man reparera ett trasigt Harken Ratchomatic..?..

Inlägg av maja »

Jag använder Harken Ratchomatic till mina spinnakerskot och till storskotet. Funktionen är utmärkt.

Ett sådant block är ganska dyrt, men man får ju ofta betala för vad man får. Och betalar man mycket, förutsätter man nog även att kvaliteten är hög, dvs. prylen är konstruerad för sitt användningsändamål.

En liten missräkning är att i har ett av blocken har automatiken gått sönder. Sannolikt bero det på att en av fjädrarna som styr automatiken har gått sönder eller hoppat ur läge. Det kan knappast vara frågan om överbelastning, eftersom blocket bruksbelastning med råge torde överstiga de krafter det utsätts för, utan det är nog helt enkelt ett "måndagsexemplar".

Känner någon till om det finns någon firma eller någon privatperson som kan reparera ett sådant block. Jag var i kontakt med Harken som sa, att de möjligtvis skulle kunna få fram reservdelar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kan man reparera ett trasigt Harken Ratchomatic..?..

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt Harkens manual kan man justera kraften då spärren går in. Det är inte bara så att den justeringen har ändrat sin inställning?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man reparera ett trasigt Harken Ratchomatic..?..

Inlägg av maja »

Nejdå. Jag har haft sådana block länge. Det går mycket riktigt att justera ratchetläget med en liten sexkantnyckel, från ett ratchetfunkionen snabbr går in till at den först går in vid en högre belastning. Men först fanns där ingen ratchetfunktion allls. Efter litet pillande i justeringshålet fick jag funktionen att helt flippa över till ständig ratchet. Så det tyder på att en fjäder har hoppat av eller gått sönder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar