Storlek på presenning

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Christina
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2011 21:34

Storlek på presenning

Inlägg av Christina »

Jag har hastigt och lustigt fått ansvaret för att ordna upptagning och vinterförvaring för en IF-båt. Jag tror jag har det mesta under kontroll men behöver skaffa en presenning att täcka båten med. Det finns en enklare ställning för presenningen.

Nån som har ett hum och kan hjälpa mig.

Vore också tacksam för tips om var man bäst köper presenning.

// Christina
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Storlek på presenning

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Har en känsla av att pressar tillverkas i ganska standardiserade storlekar/proportioner, och vi brukar köpa en (vill jag minnas) 10 m lång, bredden ger sig då automatiskt s a s. Inköpsställe blir där den är billig, oftast någon båttillbehörsbutik eller bensinmack (priskampanjer är vanliga), men den måste vara vit, inte grön eller så för man vill ha maximalt med ljus för arbete inunder. Vi köper den enklaste lätta sorten; den håller åtminstone tre säsonger om man beslår ordentligt, vilket vi sedan många år tillbaka gör m hj a "bläckfiskarmar", d v s kraftiga gummisnören med krokar i ändarna ursprungligen avsedda att hålla fast bagage på takräcken med. Fungerar ypperligt och förlänger livslängden på pressen. Finns på Clas Ohlson, förmodligen Biltema etc.

Lycka till!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Storlek på presenning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker det räcker med en kortare presenning på ca 7 m. Jag vill täcka allt från sittbrunn till förlucka, men gärna ha lite öppet i var ände för luftning. Om det regnar eller snöar på fördäck tycker jag inte gör så mycket. Jag har en enkel ställning med två takstolar som står i relingslisten och tredelat nockläkt som ligger från rodret via takstolarna till förpulpiten, mittendelen vågrät och den båda yttre delarna lutande. Har du en större ställning vill du kanske öka storleken. Se upp så den inte blir för stor; det är bara jobbigt att hantera och svårt att få att sitta säkert!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Storlek på presenning

Inlägg av Lasse L »

Fick tag på en begagnad.
Ligger på "hög" ås, vill ha ståhöjd under.
Samt att snön inte ligger kvar.
Lite lång ca 10 m.
Vinterpress.jpg
Christina
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2011 21:34

Re: Storlek på presenning

Inlägg av Christina »

Tack för era snabba svar. Jag skäms lite för min "dumma" fråga, men det är så mycket att tänka på och fixa med för att få "båteländet" tryggt upp på land för vintern, så jag får ta alla genvägar jag kan...

Jag kanske tillochmed kommer ut en sväng på sjön i sommar som belöning om jag har tur :-)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Storlek på presenning

Inlägg av johan swe-1870 »

I min hamn finns förresten flera IF-båtar som vínterförvarar helt utan täckning. De ser lika fina ut trots det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Storlek på presenning

Inlägg av Lasse L »

Haver 2 båtar i sjön under vinter.
De har inte tagit skada av det.
Fördel, först till mastkranen innan rusningen på våren.
Fast ett år fick jag ta min "isbrytare" till hjälp för att komma dit.
Bilagor
Påmastning2.jpg
Påmastning2.jpg (71.75 KiB) Visad 17509 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Storlek på presenning

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:I min hamn finns förresten flera IF-båtar som vínterförvarar helt utan täckning. De ser lika fina ut trots det.
Min båt har stått utan täckning på land alla vintrar sedan 1983. Försökte med täcknng en vinter med lättpresenning, men den blåste sönder redan innan julen.

Fördelen är alltså framför allt att man inte behöver bry sig när det blåser storm eller uppåt orkan. Stormvindar förekommer väl varje år här i södra Skåne och orkanvindar sisådär var tionde år.

Jag har heller inte sett att båten lidit någon skada. Snön (de få vintrar då den faller) isolerar bara från kylan, så den skadar inte heller något.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Storlek på presenning

Inlägg av XzanderX »

maja skrev:Min båt har stått utan täckning på land alla vintrar sedan 1983. Försökte med täcknng en vinter med lättpresenning, men den blåste sönder redan innan julen.

Fördelen är alltså framför allt att man inte behöver bry sig när det blåser storm eller uppåt orkan. Stormvindar förekommer väl varje år här i södra Skåne och orkanvindar sisådär var tionde år.

Jag har heller inte sett att båten lidit någon skada. Snön (de få vintrar då den faller) isolerar bara från kylan, så den skadar inte heller något.
Brukar du täta något invändigt eller så? Funderar nämligen på att skita i att täcka båten i år och köra "naket"... :P
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Storlek på presenning

Inlägg av maja »

Om båten är tät på sommaren när den ligger i vattnet, så är den väl även tät på vintern när den står på land... 8) ...

Men du ska tänka på att skruva på de små tätningslocken på eventuella honkontakter i däck. Det brukar sitta minst ett i närheten av mastfotbeslaget för ström till masttoppslanterna eller motorlanterna. det kan finnas fler kontakter, t.ex till en VHF- antenn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar