Dags att ta upp båten

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Sefr
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017 17:28

Dags att ta upp båten

Inlägg av Sefr »

Hej,
Jag och sambon är sedan i våras nyblivna båtägare och vår solgula IF ligger nu vid Sörmlandskusten. Allt som har med båtliv att göra är nytt för oss, så den här sidan och forumet har varit till stor hjälp innan och efter införskaffandet.
Till helgen är det dags att ta upp båten, den kommer lyftas med kranbil. Avmastningen är avklarad och gick oförskämt bra, det mest nervösa var att angöra bryggan med kranen på.
Ett frågetecken har dock dykt upp: När är det smidigast att hänga av utombordaren? Innan eller efter lyftet? Jag tycker mig se för och nackdelar med bägge.

Tack på förhand!
Fredrik
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Dags att ta upp båten

Inlägg av Nils D »

Vad som är enklast och bäst kan nog variera beroende på hur uppläggningsplatsen ser ut och liknande. Och förstås hur tung motorn är och hur stark man själv är. Samt hur torrsättningen går till; om det sker med kran, sublift eller något annat.

Själv tar jag alltid av motorn när båten väl ligger på plats i sin vagga och bilen står vid sidan om. Kortast väg att bära motorn, och ingen risk att tappa den i vattnet. Ett annat skäl är att torrsättningen för min del sker med sublift, vilket gör att om motorn är avtagen innan torrsättningen får jag paddla den sista biten.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dags att ta upp båten

Inlägg av maja »

Jag tar av motorn när båten står på sin plats i vaggan. Omvänt hänger jag på den på fästet alldeles före sjösättningen. Det är en enkel procedur om man är två personer och en trappstege.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Dags att ta upp båten

Inlägg av johan swe-1870 »

Som tidigare har svarat: det beror på omständigheterna!

Jag brukar också lyfta båten med motorn monterad. Både på hösten och på våren tycker jag det är ganska lätt att lyfta motorn direkt mellan båt och personbil. Sänk ner motorfästet och ta ett stadigt tag om motorns rigg strax under kåpan så går det.

Någon gång har jag dock lyft båten utan motor. Det går fint det också. IF-båten går ganska lätt att förhala, vricka eller paddla. Men är det en längre sträcka att flytta båten eller om vinden blåser fel, blir det jobbigt.

Oavsett hur du gör: lämna inte motorn obevakad på båten. Den riskerar att försvinna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sefr
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017 17:28

Re: Dags att ta upp båten

Inlägg av Sefr »

Nu är båten på land och den lyftes med motor. Blev kanon, med motorn i det lägsta läget kan jag nog lyfta den direkt från marken. Fick för mig att den skulle hamna mycket högre.

Tack för era synpunkter.
Skriv svar