Sida 1 av 1

Ta ned masten under vintern?

Postat: mån 04 sep 2017 11:35
av ericschuldt
Hej! Är glad ny ägare till IF-båten Selma (nr2791). Men nu mot hösten stiger oron över allt som behöver fixas och ordnas under vintern. Om man aldrig tidigare ägt en segelbåt, och allt därför är väldigt nytt, är det då ändå helt nödvändigt att ta ned masten under vintern? Känns som jag aldrig kommer få på den igen i så fall!

Hur tänker ni, klarar båten en säsong med masten på om den i övrigt är väl omhändertagen med täckställning och presenning?

bästa hälsningar

Eric

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: mån 04 sep 2017 15:32
av maja
Om du tar upp båten ska du nog masta av. Om det råkar blåsa hårt när båten står på land, blir det stora påfrestningar på båten och om vaggan är det minsta dålig finns risk för att båten välter eller att stöttorna skadar skrovet. Om nu oturen och skadan skulle vara framme, är det heller inte säkert att försäkringsbolaget kommer att anse att du uppfyllt aktsamhetskraven.

Dessutom missar du (den årliga) inspektionen av hela masten och riggen. Vantens kardeler brukar oftast brista vid övre ändstycket.

En IF-mast är trots allt ganska liten och lätt. Den är bara 10 m lång. Med all riggning och vantskruvar väger den totalt cirka 40 kg. Om du låter vantskruvarna sitta kvar på däck blir det nog bara cirka 30-35 kg.

Om du har mastkran i hamnen är avmastnin en enkel procedur. Ta med någon som har segelbåt och som är van.

De flesta lägger en sling under spridarfästena (inte under undervanten!!), men då måste någon balansera masten genom att hålla i mastroten eftersom tyngdpunkten kommer ovanför spridarna/upphängningspunkten. Ett annat sätt är att lyfta i spinnakerfallet, och då kommer tyngdpunkten långt nedanför upphängningspunkten. Men då måste spinnakerfallet vara draget och i god kondition. Om du inte har ägt båten innan kanske du inte vet när detta var bytt senast, så kanske du pga. detta inte ska använda denna metod. Om du använder denna metod, ska du alltid knyta spinnakerfallet i kranens lyftkrok en meter in på fallet där det alltid är mycket mindre slitet än i änden.

För nybörjare rekommenderas inte avmastning utan mastkran. Dessutom måste man vara kanske 4-5 personer som vet vad det handlar om.

Det finns mycket skrivet om av-och påmastning i detta forum och i Medvind.

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: mån 04 sep 2017 16:39
av ericschuldt
Stort tack för tips och info! Då blir det helt enkelt avmastning. Vore ju en mardröm om båten välte under vinterstormen. I hamnen finns mastkran, det gör det lite lättare. Jag får helt enkelt göra som du föreslår och försöka ta med en riktigt båtkunnig person som backup denna första gång.

bästa hälsningar

Eric

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: tis 05 sep 2017 08:21
av ingemar
Om du vill kan du skriva var du har din hemmahamn, så ökar iallafall chanserna att någon välvillig IF-seglare självmant anmäler sig att hjälpa till!

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: tis 05 sep 2017 15:53
av Nils D
Jag delar helt och hållet uppfattningen som redan framförts att du bör masta av. Inte minst eftersom båten är ny för dig, så bör du kontrollera riggens skick, som Marek påpekar.

Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Det gäller bara att sovra lite i texten. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.

Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Jag, och jag är inte ensam om detta, gjorde inte så utan litade på minnet .... och när det sedan blivit vår kunde man konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde :)

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: tor 07 sep 2017 13:42
av ericschuldt
Stort tack för tips och information!

Efter att ha läst lite i Seldéns broschyr inser man snabbt att nedtagning av mast är en ganska så avancerad uppgift, även på en hyfsat liten båt som IF. Jag har kontaktat några seglarvänner och bett om hjälp nu.

Att fotografera alla delar är verkligen ett bra råd. Gissar att det är i princip enda sättet att hålla redan på allt.

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: fre 08 sep 2017 08:18
av IF 2719
Bra att du tar hjälp av seglarkompisar vid nedtagning, det gör jag också även om jag har mastat av och på x flera senaste 8 åren. Några tips för att underlätta är
1. Stressa inte utan ha gott om tid att ta ned masten. Kolla sen över alla delar noga från topp till mastfot. Om något behöver fixas så har du nu hela vintern på dig så att det är helt klar före islossningen. Var noga och kontrollera tex att alla vantskruvar är smörjda och att de går att skruva ihop helt utan att de kärvar. Om de kärvar så köp ny, det är inte kul att ha för lös rigg, bara för att en vantskruv inte går att dra åt.
2. Var rädd om din Windex. Den går lätt sönder om den stöter emot något vid mastjobb. Jag tar alltid ned den före avmastning via mastkranen. På våren sätter jag upp windex först när masten står stadigt på båten, slingen är lossad och båten är framdragen något så att vågsvall inte gör att toppen slår emot mastkranen. Windexen kostar ca 300 och det tar tid att köpa ny också. Man vill ha den i fin form utan att behöva böja till den varje år. Min vindex vinklar är inställda så att pilen står ganska precis över de vinklade spröten när vi kryssar bra:)
3. Tappa inget i vattnet. Jag tappade min favoritskruvmejsel i vattnet och har också tappat sprinten som fäster vantet till vantskruven.
4. Köp ett gäng saxpinnar med rätt dimension inför påmastning.
5. Läs "Illustrerad segel- & riggtrim" av Ivar Dedekam. Den är bra och tar upp allt från hur monterar vantskruvarna till hur seglen trimmas för att få en båt i balans så att den "seglar av sig själv".
6. Be IF-kompis ta med riggmätare och trimma din rigg i vår till rätt spänning, alt köp en LOOS B riggmätare. Båten går bra mycket bättre när riggen är rätt trimmad (rak i sidled + rätt förstagspänning + rätt förböj).
7. Kolla fallblocken som är infällda i masten noga (stor + fock + spinn + lift). Wirefall kan slita rätt bra på hjulet eller trissan så att den blir deformerad och blir vass. Blocken måste ju löpa lätt för att hissning och nedtagning av segel ska gå lätt. Om du planerar byta till dyneemafall så får falltrissorna inte vara vassa. Jag har bytt stor + försegel + spinnfall till 8mm dyneenma (spinnfall är polyester) och lift till 6mm polyester. Jag bytte inte ut falltrissorna som hade några små vassa delar mitt i trissan, utan gradade försiktigt av trissan med en rund metallfil/metallslippapper som jag lindade runt filen. Det var för 5 år sedan och mina nya fall löper lätt och har inte tagit någon skada.

Seglarhälsningar Martin

Re: Ta ned masten under vintern?

Postat: tor 09 nov 2017 16:15
av maja
Vad finns det egentligen för anledning att låta båten stå på land med riggen på?

Att masta av en liten IF-båt är, om man har tillgång till kran, en struntsak och klaras av en som vet hur man gör plus en tioåring. Man missar ju den årliga inspektionen av riggen och utsätter hela båten för vinterstormarna. Märk väl att båten inte kränger i vinden när den står på land, så förutom den stående riggen, kan skrovsidorna, röstjärnen och däcket utsättas för onormala krafter.

Vantens kardeler brukar nästan alltid gå av alldeles under övre ändstycket. Sådana skador missar man om man inte tar av masten. Brustna kardeler är ett tecken på att hela vajern är utmattad runt det stället. Men kardelerna kan gå av även på andra ställen, då vajern kan ha skadats med yttre påverkan på något sätt, t.ex. ism. en kollision.

Man brukar inte behöva byta vant och stag så ofta. De mest utsatta är nog undervanten, särskilt om där sitter 4 mm undervant och spridarna inte är klossade. Mitt tog slut efter 10 år då hela 3 kardeler hade gått av uppe vid övre ändstycket. Då bytte jag till 5 mm undervant som sedan dess suttit i 27 år .

Om man märker mystiska små hål i storseglet i höjd med spridarna, kan det tyda på brustna kardeler i undervanten... 8)