Varför täcka båten?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Sven Ingvar IF 3003
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2013 17:53

Varför täcka båten?

Inlägg av Sven Ingvar IF 3003 »

Återigen dags att täcka båten för vintern. Och som vanligt ifrågasätter jag detta inför mig själv. Men traditionens makt är stark och hittills har jag fortsatt år efter år. Men en plastbåt med självlänsande sittbrunn borde väl egentligen klara sig bra utan täckning. En nackdel är naturligtvis att båten blir lite smutsigare men den ska ju ändå rengöras inför sjösättningen och merarbetet kan knappast vara särskilt omfattande. En fördel är ju också att man slipper man oroa sig för sönderblåsta pressar och ställningar när vinterstormarna drar på.

Tror mig veta att det finns en del IF-båtar som inte täcks över vintern. Det vore intressant om några som inte täcker kunde dela med sig av sina erfarenheter. Finns det andra nackdelar eller problem än att båten blir smutsigare?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

Jag har ägt min IF-båt sedan 1983, dvs. hela 42 säsonger. Jag har försökt täcka sittbrunnen endast en säsong, men då blåste lättviktspresenningarna sönder i samband med någon vinterstorm.

Naturligtvis går det inte att jämföra med om båten vore täckt, eftersom det är en situation som aldrig existerat och att det däremot inte finns något att jämföra med. Men jag upplever att båten trots allt inte lidit någon större skada.

Man gör ofta som grannen gör. I södra Skåne täcker inte de som använder sina båtar på sommaren, eftdersom huvudaken är att använda sin båt så länge som möjligt. Däremot de som anser sina båtar vara möbler, bygger upp stora båthus och är väldigt noggranna med att ingen enda regndroppe eller snöflinga faller på däcket.

Så var och en har sin tro...min är att båten håller i hundra år, även om den förblir otäckt under ytterligare ett knappt halvår varje år. Båten blir definitivt inte särskilt smutsig, framför allt på senare år , då sotnerfallet från orenade avgaser från fossila bränslen radikalt har minskat. Men visst, här gäller lokala förhållanden...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av Nils D »

Håller med Marek om att det mycket handlar om lokala förhållanden. Hade en båt tidigare i ett litet samhälle vid kusten, där den ändå blev väldigt mycket nedsmutsad där den inte var täckt. Förklaringen var antaligen en lokal professionell växthusodlare av grönsaker som kanske inte använde den renaste oljan för uppvärmningen. Så ibland hjälper det inte att förvara båten långt från storstad och industrier.

Håller också med Marek om att själva båten, dvs. skrov och däck, inte lider någon skada. Det blir mer jobb på våren ... hur mycket beror på lokala förhållanden och hur utställningsblank man vill ha den när man sjösätter.

Har läst någonstans att det finns en liten risk med att inte täcka sittbrunnen. Under speciella omständigheter kan det bli isproppar i självlänsarna. Om det sedan kommer mycket nederbörd som fyller stora delar av sittbrunnen kan punktbelastningen av stöttorna på skrovet bli för stor. En vattenfylld IF-sittbrunn blir ju rätt många kilo. Men dels är väl detta ett rätt osannolikt scenario, dels kan man ju komma undan det med att enbart täcka sittbrunnen.

Så båten klarar sig säkert. Men trädetaljerna tar stryk; rorkult, storskotbalken och på tidiga modeller grabbräcken. Mer om de är i dåligt skick, avskavd fernissa och annnat som ger angreppspunkter. En lösning är då att ta loss dessa delar och vinterförvara dem inomhus. De tar ju inte så mycket plats. Rorkult är sällan något problem att få loss. Har skotbalken aldrig tidigare tagits bort har man rejält med jobb framför sig första gången. Och om man har grabbräcken av trä gissar jag att det närmast är ogörligt att skruva loss dem varje gång. Men för dig och mig som har sent producerade båtar är ju det inget problem.

Själv förvarar jag hela båten inomhus, så jag slipper tänka på detta. Men istället blir det förstås ett hål i plånboken istället :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

För båtar tillverkade 1972 och tidigare är det mycket lätt att komma åt muttrarna till skotbalken. För yngre båtar är det också ganska lätt, men man måste ha en hylsa med förlängning för att komma åt de två av de fyra muttrarna som sitter närmast centerlinjen.

Som Nils skriver, brukar balken sitta hårt fast i gammalt tätningsmedel, särskilt om den aldrig har varit lossad innan. Men det brukar alltid lösa sig med hjälp av en hävstång eller liten domkraft. Tänk bara på att lägga något styvt på durken för att undvika punktbelastning och en träbit under balken för att inte skada dess yta.

Att självlänsventilerna eller slangarna skulle frysa sönder om de står öppna tror jag inte på, även om sittbrunnen blir full av snö. Det måste ju först bli vatten som står still i länsarna för att det ska frysa och att detta ska hända. Och snö är lätt och luftigt och väger inte så mycket. Det blir ju inte mer vikt för att den till slut smälter och packar sig till en cirka 90 % mindre volym. Visst kan det kanske bli några hundra kilo extra vikt i värsta fall, men man brukar väl ändå ställa båten på kölen och inte "hänga upp" den i stöttorna

Det enda av trä som finns kvar på min gamla otäckta båt under vintern är grabbräckena och träplattan för motorfästet. De förstnämnda är obehandlade, men de klarar sig fint ändå. Motorfästet är inte särskilt bökigt att lossa, men det är en specialbyggd variant, som jag tillsammans med en tillhörande, löstagbar badstege använder för att komma upp och ner i båten. Träplattan är lackad många gånger och det brukar klara sig bra. När lacken börjar ge sig efter några år, ger jag träbiten en omgång med maskin och sandpapper och går över det med ett lager lack. Det tar inte många minuter.

Om man tar loss skotbalken och inte täcker sittbrunnen, ska man tänka på att försegla skruvhålen i skåran med t.ex. silikongummi eller motsvarande. När du återmonterar balken på våren, använd inte Sikaflex eller liknande alls, eftersom balken blir väldigt mycket svårare att lossa än om man tätar med silikongummi.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av IF 1085 »

Har nyligen köpt en IF! Här finns massor med nyttig information, vilken guldgruva!
Jo jag undrar om man behöver täcka nedgångsluckan och skjutluckan för att förhindra att det regnar in där på vintern.
Har sett en hel del Expresser med täckta nedgångsluckor.

Hlsn Lennart
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av Nils D »

IF 1085 skrev:Har nyligen köpt en IF! Här finns massor med nyttig information, vilken guldgruva!
Jo jag undrar om man behöver täcka nedgångsluckan och skjutluckan för att förhindra att det regnar in där på vintern.
Har sett en hel del Expresser med täckta nedgångsluckor.

Hlsn Lennart
Det är givetvis inte bra att det regnar in i båten, så om den inte är täckt bör luckorna vara stängda. Men om båten är täckt finns det, såvitt jag förstår, två sätt att hålla båtens inre så torrt och fräscht som möjligt under vintern.

Den ena går ut på att ha luftväxling, genom att ha luckor öppna på glänt så. Den andra går ut på att stänga till båten ordentligt, och sedan komplettera med en rejäl uppsättning s.k. Torrbollar eller annan avfuktning. Som dessutom bör tittas till ett par gånger under vintern. Vilken av dessa som är bäst har jag inga kunskaper i eller synpunkter på. Kanske andra på forumet kan kommplettera? Själv körde jag med den tillslutna varianten på den tid min båt stod ute på vintern. Fungerade bra.

Dessutom tömde jag alltid båten på ALLT som kunde samla fukt; dynor, kuddar, böcker osv., men också förtöjningsgods, extra skot och allt annat i stuvfacken. Hade aldrig problem med mögel och andra otrevligheter.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Sven Ingvar IF 3003
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2013 17:53

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av Sven Ingvar IF 3003 »

Stort tack för synpunkterna. För min del anser jag att nederbördsmängden under vintern inte borde utgöra något problem. Det handlar normalt endast om ca 200 mm i smält form under nov-mars. Även om vi antar att självlänsarna mot förmodan skulle sättas igen redan inledningsvis och förbli igensatta under vintern, kommer sittbrunnen inte att vara belastad med mer än ca 200 kg per kvm (sittbrunnsdurken kanske det dubbla om allt regn och smältvatten skulle bli kvar fram på vårkanten). Och sittbrunnen bör rimligen klara betydligt mer än så. I annat fall är båten illa ute om sittbrunnen under segling skulle bli helt översköljd och vattenfylld.

Vad som möjligen skulle kunna hända i det här hypotetiska fallet, är att en del vatten kan leta sig in genom rufföppningen om det blir hög vattennivå i sittbrunnen. Men det är som sagt hypotetiskt. I verkligheten kommer självlänsarna att vara öppna och det uppstår ingen hög vattennivå i sittbrunnen.

Vad gäller trädetaljerna förordar Nils D och maja att de förvaras inomhus om båten inte täcks. Tidens tand tär naturligtvis på materialet såväl vinter som sommar men rimligen är det främst under sommaren som nedbrytningen sker. Det är nog sommar, sol och värme som är det stora problemet i sammanhanget, inte vinter, kyla och snö. Så länge det är (icke lackad) teak vi talar om, tror jag inte den tar särskilt stor skada av att vara kvar på en otäckt båt över vintern, men onödigt. Bättre är naturligtvis att förvara trädetaljerna inomhus; helst mörkt, svalt och inte alltför torrt om det ska vara optimalt. Och eftersom det bara tar en minut att ta bort rorkulten och mindre än en kvart att ta bort skotbalken (längre tid första gången) så är det lika bra att göra det. Grabbräcken i teak klara sig säkert bra där de sitter och får de lite olja inför varje säsong kommer de troligen att överleva mycket lång tid.

Vad gäller skotbalken bör man för övrigt se till att byta ut de ursprungliga mässingsskruvarna, som håller skenan, om det inte redan är gjort. När jag bytte ut skruvarna (båten var då 30 år) hade avzinkningen gått så långt att flera skruvar redan var av, några gick av när jag skruvade ur dem och övriga var i mycket dålig kondition. Närmast ett under att skotskenan inte lossnat. Däremot var själva skotbalken, som jag tog loss samtidigt, i mycket god kondition trots att den med all säkerhet aldrig varit demonterad tidigare.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av Nils D »

Sven Ingvar IF 3003 skrev:Stort tack för synpunkterna. För min del anser jag att nederbördsmängden under vintern inte borde utgöra något problem. Det handlar normalt endast om ca 200 mm i smält form under nov-mars. Även om vi antar att självlänsarna mot förmodan skulle sättas igen redan inledningsvis och förbli igensatta under vintern, kommer sittbrunnen inte att vara belastad med mer än ca 200 kg per kvm (sittbrunnsdurken kanske det dubbla om allt regn och smältvatten skulle bli kvar fram på vårkanten). Och sittbrunnen bör rimligen klara betydligt mer än så. I annat fall är båten illa ute om sittbrunnen under segling skulle bli helt översköljd och vattenfylld.
Jag delar för egen del också uppfattningen att risken för att sittbrunnen skall vattenfyllas pga ispropp i självlänsarna är mycket liten gränsande till obefintlig. Nämnde i tidigare inlägg för att ge alla argument jag hört för fullständighets skull. Bara ett litet förtydligande; risken ... om den nu finns ... är inte att sittbrunnen inte klarar tyngden utan att en kombination av vattenylld sittbrunn och snedbelastning i pallningen gör att punktbelastningen vid en stötta blir för stor så att den trycker in skrovet. Har sett en skada ... inte på en IF ... där något hänt så att stöttan gått rätt igenom skrovet. Så oavsett om man täcker båten eller inte så gäller det, som Marek påpekar, att båten i huvudsak vilar på kölen och inte "hänga upp" den i stöttorna.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag täcker min båt för att undvika att vinterns väta fyller på hela tiden. Jag vet inte om det har någon effekt, det bara känns bättre.

Jag monterar av skotbalk och rorkult och låter dem torka och behandlar dem sedan till våren. Jag tar av min fina rufflucka och sätter dit den gamla fula. Om jag verkligen vill ventilera båten kan jag låta bli att ha luckan i under presenningen helt och hållet. Det vore knappast möjligt utan täckning.

Varje vår är båten oftast lite prickig på indredningsträet, så jag vet inte om min täckning gör nån nytta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Varje vår är båten oftast lite prickig på indredningsträet, så jag vet inte om min täckning gör nån nytta.
Trots att jag inte täcker, utan stänger och låser luckan, blir även min båt litet prickig på inredningsträet, men bara närmast nergången.

Så det visar väl sig att det kanske inte har någon betydelse att ha insidan vidöppen. Under den mörka tiden av året torde temperatur och fuktighet nog vara ungefär samma innanför och utanför båten. Solen står ju för lågt för att ha någon praktisk påverkan.

För övrigt gör jag som Johan, dvs tar med mig mina fina, lackade träluckor hem och sätter in den gamla tunga och plastiga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

Nils D skrev: Har sett en skada ... inte på en IF ... där något hänt så att stöttan gått rätt igenom skrovet. Så oavsett om man täcker båten eller inte så gäller det, som Marek påpekar, att båten i huvudsak vilar på kölen och inte "hänga upp" den i stöttorna.
Detta kan hända om man är för snål och använder en underdimensionerad vagga. Vid kraftig vind kan vaggans stöttor snedbelastas. En stötta kan gå av med ett sådant haveri som följd. Då det är viktigt att dimensionera med t.ex. fyrfaldig säkerhet.

För övrigt, den bästa vaggan till IF-båten är den av typen "Balkar och kätting". Då slipper man oroa sig för att stöttorna inte håller.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

Ja, nu har stormen Simone ställt till det i de danska, skånska och västsvenska hamnarna.

Bl.a. i Lagunen har två båtar vält och dessutom tyvärr hamnat ovanpå andra båtar. Det blir lätt så, om man snålar med vagga eller stöttning eller inte tar täckningens vindfång med i beräkningen. Extra synd bara om de som varit ordentliga men drabbats av grannens försumlighet. För övrigt flyttar sig stöttor lätt, om man inte säkrar och binder ihop dem ordentligt.

Täckningarna har på väldigt många ställen flugit sin kos. Även mera stabila båthus av rör och presenningbåthus har skadats.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av IF 1085 »

I göteborgsområdet uteblev orkanen som tur var och de flesta har nog klarat sig.
Jag tog bort min skotbalk efter att ha läst ovantsående inlägg, tackar!
Borde man inte kunna köpa en tjockare "gummiskiva" på Biltema och göra packningar med hål för bultarna så att man slipper att lägga något silikon alls där på sommaren och det blir betydligt lättare att demontera på hösten?
Sedan läste jag att det skulle vara bra att ställa en skål med ättikssprit i båten på vintern för att förhindra att mögel får fäste! Ska testa detta! Någon som provat detta tidigare med gott resultat.
En orsak till att det blir lite mögel vid nedgången i båten är kanske att det släpper in lite vatten där vid träskenan som luckan går ner i. Tänkte ta loss skenan och täta om med sika. Å andra sidan vill man inte lägga på så mycket sika att det inte går att få loss den om man vill lacka om den :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför täcka båten?

Inlägg av maja »

Använd silikongummi som tätningsmedel. Då blir det ganska lätt att få loss balken.

Lägg tätningsmassa endast kring skruvhålen eller runt skruvarna närmast balken.
Innan du lägger på tätningsmassa, trä även några "båtbrickor" på skruvarna. Då kommer balken att ligga någon förhöjd i skåran och kommer på så sätt att ligga torrt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar