Torrsättning – Placering av sling samt stöttor

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

stina
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 aug 2012 11:28

Torrsättning – Placering av sling samt stöttor

Inlägg av stina »

Jag har ingen ögla för centrumlyft i min båt och undrar om någon kan ge en anvisning om var man bäst placerar slingen. Ett riktmärke att sikta på när båten ligger i vattnet skulle vara till hjälp. Det har gått bra hittills, och då har de placerats precis framför rodret samt där kölen börja slutta uppåt mot fören, dvs strax framför främre fönstret. Men en rejäl tilt framåt blir det alltid, blir det så för er andra också? Binder alltid ihop slingen såklart. Sen undrar jag också var man bäst bör placera sina fyra seaquipstöttor. Varje år brukar jag för övrigt få efterdra någon stötta ganska rejält varenda gång jag kommer ner till båten för att det plötsligt är en glipa på någon centimeter mellan stöttan och skrovet. Någon som har en idé om vad detta kan bero på, förutom att marken ger efter kanske?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Torrsättning – Placering av sling samt stöttor

Inlägg av maja »

Vid lyft med sling är det fördelaktigt om den aktre slingen kan vara något längre. Då kommer båten att hänga vågrätt. Jag tror att det är fråga om cirka 80 cm totalt (dvs. 2 x 40 cm)

Den aktra slingen placeras långskepps ungefär där genuawinchen på sittbrunnssargen befinner sig eller en aning mera förut. Då hamnar den förliga slingen automatiskt hyfsat rätt, såvida lyftramen inte är för stor i långskeppsled. Och naturligtvis ska du binda ihop slingeerna så att de inte kan glida.

Vad gäller stöttorna, så trycks de väl ner i marken och rör sig horisontellt en aning när båten rör sig i vinden. Jag har sett att man brukar binda ihop stöttorna, både långskepps och tvärskepps för att förhindra att de rör sig.

För övrigt, den bästa vaggan för långkölade båtar är nog den av typen "balkar och kedjor".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar