Kryssvinkel?

Segel

Moderator: Moderator

Naba Naba
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jun 2009 12:16

Kryssvinkel?

Inlägg av Naba Naba »

Hei.

Var plaget med at vi tok dårlig høyde i fjor. Noe skyldes nok gamle/utblåste seil og noe kan nok skyldes at riggstramming ble justert. Spørsmålet er da følgende, med nye veltrimmede seil og optimalt justert riggspenning, hvor stor/liten kryssvinkel oppnår man med IF under forskjellige vindforhold? Er ikke ute etter en 100% fasit men heller hva vi bør strekke oss etter nå som vi har nye seil :-)

Eventuelle tips mht å optimalisere høyde mottas selvfølgelig også med takk.

Mvh Pål
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kryssvinkel?

Inlägg av maja »

Höjdtagningsförmågan beror även på hur noga man varit med att slipa och tvätta sin botten. För ju mindre vattenmotstånd där finns, desto fortare går båten och desto mindre blir avdriften. Av samma anledning går det att segla högre i förhållanden utan vågor.

Men rorsmans skicklighet att styra är nog trots allt den viktigaste faktorn...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Kryssvinkel?

Inlägg av Vallan »

Jag tycker jag har märkt att om man trimmar seglen för maximal höjd, blir det extremt svårt att styra båten vilket gör att man tappar fart, höjd och båten känns stum. Jag tror det är nyckeln till framgång att kunna segla högt är att styra bra. Jag har också märkt att båten går ganska mycket högre i vind när den är tom(lätt) än fulllastad(tung). Det jag märkt är på SRS seglingar håller sig IF i mitten av båtarna i höjdtagning ungefär, oavsätt vindstyrkor och vågor.

Inte så vetenskapligt, men jag skulle gissa kryssvinkeln på en IF är ungefär ett medelvärde av de båtar som seglar runt i stockholms skärgård.

Ses på fjärden
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kryssvinkel?

Inlägg av maja »

Precis som du skriver, så varierar kryssvinkeln med förhållandena.

Mera höjd på bidevind är ju en form av uppväxling. På samma sätt som för en bil, behöver det inte gå fortare framåt för att man pinar höjd, utan det är nog mera viktigare att farten är lätt att hålla. T.ex. i krabba vågor, som vi ofta får brottas med i Öresund, så duger det inte att stanna i varje sjö, utan man får segla litet lägre istället. Och om båten är tungt lastad, krävs det litet mera tillförd energi, vilket man ju bara kan få genom att falla av några grader. Det är därför lättare båtar generellt sett tar bättre höjd.

IF-båten tar bra höjd jämfört med de flesta familjebåtar från 70-talet, men det finns många modernare och framför allt relaivt smalare båttyper som är bättre. Och båtar som har högre fartpotential (större båtar eller t.ex en Express eller H-båt) kan ju dessutom relativt lätt pina sig förbi i lovart om en IF-båt.

Den bästa höjdtagningsbåt jag själv har seglat är Smaragd. Den gör cirka 5.8 knop vid 30-35 grader mot den verkliga vinden och 6.5 knop om man faller ytterligare några grader. När man kappseglar en sådan båt på bidevind, försvinner de handra i lä efter en kvart.. :-) .. En härlig känsla för en rorsman.

Själv menar jag att idealfarten på dikt bidevind för en IF-båt torde ligga kring cirka 5.2 knop i förhållanden där vinden är tillräcklig för att uppnå max. deplacementfart (cirka 6 - 6.5 knop) på en öppen bog. Det lönar sig alltså i de flesta fall aldrig att segla högre och långsammare, förrutom då man ska pina sig förbi något rundningsmärke eller spara ett slag av andra skäl.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar