Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Segel

Moderator: Moderator

OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av OF »

Hej igen.

I år tänkte jag satsa på att börja fixa på båten ganska så tidigt, så att man inte behöver stressa på i maj för att få allt fixat. Jag har tänkt i vår skaffa bomlyft, dirk eller lazy jacks - frågan lyder: vilken av dem?

Idén är ju alltså att få bommen att hållas uppe. Fastän det normaltvis går rätt så bra att ta ner bommen när man lyfter och tar ner seglet - så i lite hårdare väder och med mina gamla föräldrar som medseglare kan det ibland bli lite knepigt.

Hurudant system har ni? Har någon erfarenheter av bomlyft? Eller dirk - den måste ju vara justerbar? Har ni haft några problem med att seglet trasslar sig i lazy jacksen när man lyfter det?

Alla tankar och funderingar är välkomna.
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av Ardina »

Jag skrev lite om lazy jacks i tråden "Basic segeltips för ensamseglare sökes" för ett tag sedan (hitta den genom att söka på forumet efter LAZY). Där finns även en bild på vårt arrangemang.


Jag citerar mig själv därifrån:

"När det gäller segelhantering kan jag rekommendera Lazy Jacks eller liknande lösning (ganska lätt att fixa själv). Jag vet att vissa inte anser att detta behövs på mindre båtar men det är väldigt bekvämt! Vi har vår stor på travare och med Lazy Jacks är det inga som helst problem att bara släppa storen och låta den vara. Spänner man upp arrangemanget något innan nedtagning behöver man inte sätta dirk och dessutom undviker man att seglet blåser ut när det väl är nere. Lazy Jacksen håller också uppe bommen så den inte kommer nerfarandes på däck. Sedan kan man beslå seglet i lugn och ro i hamn."


Vi är mycket nöjda med arrangemanget även om man ibland måste hålla koll på segel/lattor under hissning så att de inte trasslar in sig. Men fördelarna uppväger nackdelarna tycker jag. Sedan tror jag inte att det är hellyckat att använda lazy jacks som permanent "upphållare" av bommen. I hamn brukar vi ta storfallet eller liknande och flytta till bomnocken och sedan hissa en aning för att få lite friare spelrum i sittbrunnen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av maja »

Tre frågor:

1) Var på masten fäster du de övre ändarna av lazy-jacksen?
2) Håller solcellen att gå på med vilka skor som helst (förutom stilettklackar.. ;-)..).
3) Är solcellen hal eller är den ungefär som det räfflade däcket?

Kanske man kan tänka sig att ha temporära läzy-jacks av samma typ som du har, men som man helt sonika lägger som en slinga över spridarna. Då kan man enkelt ta bort dem vid.t.ex. kappsegling och enkelt sätta på dem när man seglar ensam eller har något ovan turist med sig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av Ardina »

Till att börja med vill jag påpeka att det var den förra ägaren som, till vår stora glädje, monterade såväl lazy jacks som solcell. Inte desto mindre skall jag försöka ge svar på frågorna.

Övre infästning av lazy jacks
Jag får citera mig själv från förra tråden igen

Jag har sett varianter på arrangemang, dock inte på IFar, där man istället för att fästa Lazy Jacksen i masten (som vi har), fäster dem en bit ut på spridarna istället, för att få isär linorna något. På IFen tror jag dock att detta inte blir särskilt bra eftersom den övre infästningen då blir lite för låg. Våra Lazy Jacks är infästa mellan spridarna och förstagsinfästningen (3/5 upp från spridarna). Jag vet inte om det finns någon optimal monteringspunkt men för oss funkar det bra, och vi är glada att den tidigare ägaren hade monterat dit dem.

Jag har försökt markera läget på bilden nedan. En sling över spridarna kan säkert funka som temporär lösning men jag tror att infästningen kan bli lite låg.

Solcellen
Solcellen går utmärkt att gå på med alla typer av skor (som i övrigt passar på en båt ... ) och har lite struktur som gör att den inte blir hal. Det är dock inte samma fäste som halkmönstret i däcket. Man kanske kan diskutera om platt montering utan möjlighet att ändra vinkeln är optimalt för att "fånga" solen men det har hittills funkar toppen för oss. Solcellen kommer från NAPS och hittas här: http://www.napssystems.se/produkter/bat/solpaneler.html . Den är kopplad till en NAPS MaxPower regulator som laddar ett förbrukarbatteri som är på 75Ah. Vi har inte kollat exakt hur mycket kräm vi får ut men vi har aldrig stått utan el och har ingen fast laddström installerad.
Bilagor
Lazy Jacks_infästning.jpg
Lazy Jacks_infästning.jpg (33.85 KiB) Visad 16261 gånger
IF2130
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jun 2010 15:34

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av IF2130 »

Eftersom du är nöjd med din Lazy Jack och jag länge tänkt att skaffa detta undar jag vilket fabrikat och storlek du har. Eller är den egentillverkad?
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av Ardina »

Jag är osäker på vilket fabrikat vi har men det är ett enkelt system med fast infästning i masten och lina med ett microblock på vardera sida och två infästningar i bommen (där den ena är justerbar på en knap, för att kunna anpassa spänningen).

Flera handlare verkar ha liknande system, exempelvis

- Hjertmans: Art nr 5060, Lazy Jacks 7OC, för båt upp till 35 fot 495.-
- Benns: Art nr 4435, Lazy Jacks 1, för båtar upp till 35 fot, standardbom 4435 495 kr

Se instruktion på http://www.benns.se/montering-av-lazy-j ... c-533.aspx

Jag tror dock, i ärlighetens namn, att det inte är så svårt att tillverka en egen variant med billiga microblock från Biltema eller Clas Ohlsson. Det är ju inte direkt en kritisk funktion som fylls.

Faktum är att en kompis till mig tillverkade egna, helt utan block (han är rädd att blocken sliter på seglet). Han gjorde helt enkelt öglor på en tamp som han drog linorna igenom. Han har en 34-fotare. Han gjorde en lösning med dubbelkaskad ner till bommen. Justeringsmöjligheten löste han inte med en knap på bommen, utan genom att dra ner linan från toppinfästningen på masten till en knap ca 1 m upp på masten.

Vill man kan man säker dra en sådan lina vidare ner till mastfoten via ett litet block till sittbrunnen. Men det kanske känns lite overkill. Man justerar ju inte linorna särskilt "aktivt". Man släpper några varv när seglet är uppe och tightar lite näst det är dax att ta ner igen ...
H-boat
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2010 20:25

Re: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?

Inlägg av H-boat »

Hej
Blir man utkastad som H-båtsägare?
H-båt och IF är så lika så jag anser att jag kan delge er mina erfarenheter. Hade själv Lazy jacks på min H-båt när jag köpte den. Kombinationen med travare var syverän för mig som ovan seglare när jag kom i hamn. Släpp fallet och seglet trillar snabbt, enkelt och snyggt ihopsamlat på bommen.Du slipper dessutom att bommen trillar ner i sittbrunnen. Har man inte travare får man dessutom en massa segel att hålla reda på när det blåser, det slipper man med travare. MEN...Nackdelen är när du skall hissa seglet. Ligger du inte mitt i vindögat så vill gärna lattorna fastna i linorna till lazy jacken. Min hamnplats är så bra att jag aldrig använder utombordaren vilket innebar att jag hade problem med att hålla mig i absoluta vindögat, det ledde till ständigt trassel med att seglet fastnade i lattorna. Tog därför bort lazy jacksen efter två år och är nöjd med detta.
Slutsats: Alla mynt har två sidor. Det var bekvämt med lazyjacks och hade jag använt utombordaren för att komma ut och in i hamn så hade jag nog behållit dom på. Men som mina förutsättningar är så får dom ligga ner packade.
Förstår inte att det finns en marknad för färdiga lazy jacks. Några meter snöre, en ögla eller lyxa till med microblock, 2 byglar på vardera sidan om bommen (den ena att fästa linan i och den andra som inan dras igenom innan det avslutas i en clamcleat (bättre än knap).
Skriv svar