Ny större fock

Segel

Moderator: Moderator

Roger Wallin
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 sep 2008 21:42

Ny större fock

Inlägg av Roger Wallin »

Funderar på att skaffa en ny större fock, och undrar fljande:
1. Är den nya större fockens mått definitiva? Enligt North sails finns ett segel, som NS varit med och designat att köpa.
Är det ett segel som är godkänt och får användas vid kappsegling i Sverige? Måste man vid beställing bifiga specifikation?
2. Har läst artikeln om fockskenans placering. Vilken dimension (typ BARTON T-form) måste den ha för att klara påfrestningen.
Hur fäster man skenan i däcket? Skruvas den fast i däck med "träskruv", eller måste man använda genomgående skruv med mutter?
På min båt ( S2688) sitter den gamla skenan kvar med gängade skruvar, men jag hittar inga muttrar.
Tacksam för kommentar/svar
Senast redigerad av 2 Roger Wallin, redigerad totalt 25 gång.
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Ny större fock

Inlägg av Max »

Hejhej,

Jag köpte som sagt den nya utökade focken härom veckan och valde Edman Sails.

Jag precis bytt ut min gamla fockskena till samma typ som jag har för genuan, kan använda samma travare, då jag ändå var tvungen att flytta min skena framåt. Exakt dimension får jag återkomma om men det känns som "standard". Och ja, jag bultade genom däck med bricka och låsmutter på undersidan.
SWE-2840 "Gullan"
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Ny större fock

Inlägg av Max »

Hej,

Har nu kontrollerat vilken typ av skena jag köpte: 25 mm, "T-skena", Artnr 34782 på http://www.vikingyachting.se.
SWE-2840 "Gullan"
Roger Wallin
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 sep 2008 21:42

Re: Ny större fock

Inlägg av Roger Wallin »

Tack "Gullan" för svar. Min fråga kommer sig av att förre ägaren lämnade med 2 skenor avsedda för genuan, för placering
på skarndäck. Dom skenorna är bara 20x2 mm i överflänsen. Förefaller något klent.
Roger Wallin
Skriv svar