Bästa sätt att byta siffror i segel?

Segel

Moderator: Moderator

Theelke

Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av Theelke »

Hur går man bäst tillväga för att byta ut siffrorna i seglet då vi skaffat oss bättre begagnade segel? Har fått tips om allt från glykol till kemiskt ren bensin. Nya siffror borde väl den segelmakare som seglen kommer ifrån kunna tillhandahålla?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte riktigt. Jag tror jag hade frågat segelmakaren hur det ska göras eller om han kan göra det.

Du vill lösa upp limmet under siffrorna men inte påverka segelduken. Är det motsvarande lim som på vanliga klisterdekaler kan ett citrusbaserat borttagningsmedel som Label-off kanske fungera.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Theelke

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av Theelke »

Jo vi vill ju inte riskera segelduken med för elaka medel. Jag ska nog försöka få tag i segelmakaren innan vi gör något.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av maja »

Det beror nog på vilken typ av segel det är frågan om.
När det gäller t.ex. spinnaker skär segelmakaren Henrik Edman ut duken där siffrorna sitter och monterar in ny duk.

Man behöver nödvändigtvis inte byta ut siffrorna. Även vid kappsegling får man sega med annat nummer än det ordinarie som finns i mätbrevet, bara man anmäler det. Om det skulle råka finnas en annan IF-båt med samma ordinarie segelnummer i tävlingen, får man "fixa till" sitt segelnummer med tejp på något sätt.

Jag menar att du, om du vill göra det själv, ska kontakta loftet som levererat seglet och fråga. Om en segelmakare gör det, kan du nog lita på hen att det blir bra gjort. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma som sytt seglet från början.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Theelke

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av Theelke »

Aha, att inte byta alls är ju det allra enklaste förstås. Jag trodde att man måste ha rätt nummer i seglen. Nu har vi iallafall samma nummer i alla segel :lol: Tack för det tipset!
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av IF1158 »

Använd glykol. Lägg plast på golvet, lägg ditt seglet, häll på glykol på ovansidan, lägg på plast, låt vara nån timme, sen är det busenkelt att ta bort siffrorna. Ev kan behövas mer glykol för att få bort allt klister. En mjuk spackelspade i gummi är bra skrapa försiktigt med.
Har inte kunnat se att dacronet skadats av det.
Fredrik Ringblom
Skriv svar