Genua vs Fock

Segel

Moderator: Moderator

Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Genua vs Fock

Inlägg av Jakob.s »

Hej, jag har bestämt mig för att investera i ett nytt försegel till min IF-E. Kommer att inhandla ett rullsystem med nytt försegel, under tiden
jag beställde offerter från de olika loften så började jag fundera på om jag egentligen kommer att ha någon vinning i att skaffa en rullgenua som
kommer att användas delvis inrullad på kryss. Eller är det helt enkelt är vettigare att skaffa en Rullfock som används helt utrullad för det mesta.

Eftersom det är en IF-E så kommer jag inte kappsegla något med arrangemanget utan jag semesterseglar endast, finns det någon anledning att skaffa
en rullgenua för min ändamål eller är vinningen liten i jämförelse med vinsten på kryss med en fock?

Kan även tilläggas att jag ensamseglar en del och då tycker att det kan vara lite bökigt med genua på kryss.

mvh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Genua vs Fock

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker du tänker helt rätt! Faktum är att det går riktigt bra att segla IF-båten med bara fock.

Så med de förutsättningar du nämner kan det vara smart att välja en fock på rulle istället. Det betyder att du i lätt vind blir lite långsam, men i gengäld kommer du att vara betydligt mer osårbar. Dessutom väljer du att segla optimalt med en utrullad fock istället för en halvdåligt inrullad genua när vinden friskar något.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Genua vs Fock

Inlägg av Jakob.s »

Jag får börja med att tacka för att du tog dig tid att svara!

Då får jag ta och ringa runt till de olika loften och höra om någon kan sy en 110% fock för rulle till en IF,
är nog inte en allt för vanlig beställning. Eftersom jag tycker att jag alltid kryssar så känns det rätt att prioritera egenskaperna på kryss.

Nu är det väl svårt att jämföra mina nuvarande utseglade försegel men jag tycker att skillnaden i fart mellan focken och genuan är nästintill försumbar de gånger jag testat,
har kanske blåst nog för att driva på med focken, på läns märkte jag nån tiondels knop skillnad. Sen så borde en fräsch fock segla bättre än det 30 år gamla lakanet jag kallar genua på de flesta vindar.

vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Genua vs Fock

Inlägg av johan swe-1870 »

Kanske kan du tom överväga att inte sätta en vanlig rulle med förstagsprofil utan en smäcker och låg 'kappseglingsrulle' istället. Du kommer ju troligen enbart att använda rullen till att ta bort seglet helt när det blåser peppar, eller när du ska in i hamn. Då tror jag inte ett riktigt rullbeslag är lika motiverat.

Jag seglar själv med ett fattigmans-system då jag turseglar. Jag har varit i några situationer då jag haft problem med att få bort ett för stort segel. Min enkla lösning är att jag låter en extra lina följa med fock- eller genuafallet i topp. Denna lina går genom ett block knopat framför förstaget i pulpiten tillbaks till sittbrunnen. Då jag upptäcker att jag är i den icke önskvärda situationen med för mycket vind eller med en pir framför nosen släpper jag avlastaren till fallet på rufftaket och drar helt enkelt ned förseglet med min nedhalslina. På så sätt får jag ned seglet på däck utan att någon behöver lämna sittbrunnen alls. Låt vara att en del kanske släpar i vattnet, men seglet är i varje fall nere.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genua vs Fock

Inlägg av maja »

Jakob.s skrev: Då får jag ta och ringa runt till de olika loften och höra om någon kan sy en 110% fock för rulle till en IF, är nog inte en allt för vanlig beställning .
Två saker ska du tänka på:

1.
Om ska ha seglet på rulle, även under däck, blir den tillåtna förlikslängden något för lång. Här måste du anpassa seglet en aning. Om rullen finns under däck, är det bara fråga om en marginell kortning av förliket.

2.
Ett rullsegel kan inte ha horisontella lattor. En av vitserna med 100%-focken är att den har en utbyggd akterrunda, som gör att den blir lika bred som genuan i höjd med spridarna. Så här ska du se till att få verikala lattor, på samma sätt som man t.ex. gör för focken till en CB66.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Genua vs Fock

Inlägg av Gripen »

Om man vill ha en rullbar fock med utbyggd akterrunda så är enda alternativet en så kallad glider från Gransegel (se bild och länk)
http://www.gransegel.se/glider.html
IMGP0704_2.jpg
IMGP0704_2.jpg (14.48 KiB) Visad 19559 gånger
Det är en lång vertikal latta som går från nästan framme vid halshornet och hela vägen upp till där akterrundan ska hållas ut.
På det sättet kan lattan lätt rullas på förstaget även om man har ett system utan profil.

En 110% glider med ser jag som det ultimata cruising förseglet för en IF, tyvärr har man ju annat att lägga sina pengar på.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genua vs Fock

Inlägg av maja »

Det finns några IF-båtar i Lomma som har rullbeslag utan profil, samt 110% fock med stående lattor. Så vitt jag känner till är det ingen sådan där "glider". Så jag menar att det finns andra alternativ.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Genua vs Fock

Inlägg av Gripen »

Gransegel påstår att en glider är den effektivaste "rullfocken" som finns.

kan man bygga ut en lika stor akterrunda med sådana stående lattor?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genua vs Fock

Inlägg av maja »

Gripen skrev: Kan man bygga ut en lika stor akterrunda med sådana stående lattor?
Jag ska fråga dem som har sådana fockar och även min segelmakare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Genua vs Fock & Ombyggnad av häckstag

Inlägg av Jakob.s »

Hej allihopa och tack för svaren, jag har pratat med en segeltillverkare idag som jag blev väldigt välbemött av och har nästan bestämt mig vad det ska bli för segel.
Han trodde att en rullgenua skulle fungera för mig och att min oro för mycket försämrade egenskaper på kryss med genuan delvis inrullad inte var ett så stort problem
som jag föreställt mig.

Jag har även kikat på Gransegels Glider men har viss skepticism eftersom den bara verkar tillverkas av mer "hightech" material, kanske blir livslängden lidande?

Jag har dock hittat en ny fråga som jag skulle bli väldigt glad att få hjälp med. Mitt häckstag är för tillfället original och av mig ej speciellt omtyckt, jag har läst om att det är lämpligt
att bygga om det. Hur är lämpligast att göra och vad behöver jag skaffa för block för att bygga om så att det ska fungera bättre och ge mig högre utväxling?

Tacksam för svar

Vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Genua vs Fock

Inlägg av Lasse L »

Förslag på akterstagssträckare http://seniorseglarna.se/hackstagsstrac ... ackare.htm
strackare.jpg
strackare.jpg (53.59 KiB) Visad 19476 gånger
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Genua vs Fock

Inlägg av Gripen »

Jakob.s skrev:
Jag har även kikat på Gransegels Glider men har viss skepticism eftersom den bara verkar tillverkas av mer "hightech" material, kanske blir livslängden lidande?h Jakob
Bara för att alla Gransegels bilder gå glider fockar är på segel i exotiska material betyder inte det att det inte går att sy i dacron. Du skulle ju kunna höra dig för med gransegel.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar