Trim av akterstag

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Trim av akterstag

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Hej,

Tänkte ordna så att man kan justera akterstagets sträckning från (bakre) sargen i sittbrunnen enligt North sails trimguide (Uppsalamodellen). Just nu har jag koll på hur man ska dra tampen till sargen men däremot har jag inte riktigt klurat ut vilken typ av ledad skotråtta som passar bäst. Om det är någon som vet vore jag tacksam för tips, gärna bild, eller om det är någon som har andra fungerande idéer för justering av akterstaget.

/Patrik Nyberg
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Trim av akterstag

Inlägg av Gripen »

Om man sätter ett block som leder tampen nedåt typ ett harken"thru deck" block (bild 2) och sedan en så´n här ledad råtta (Bild 1) på en liten vinklad kloss så att den alltid är vinklad mot rorsman på sargen, borde det väl funka.

Den ledade råttan är en harken pivoting bullet exit.

du hittar dessa på:
Blocket: http://www.benns.se/thru-deck-bullet-bl ... c-570.aspx
Råttan: http://www.benns.se/pivoting-bullet-exi ... c-570.aspx
Bilagor
RH291_495.jpg
RH291_495.jpg (29.8 KiB) Visad 16725 gånger
RH088_426.jpg
RH088_426.jpg (6.52 KiB) Visad 16725 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Re: Trim av akterstag

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Tack Gustaf! Det var så där jag tänkt men inte hittat en passande ledad råtta. Då är det bara att inhandla och montera.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Trim av akterstag

Inlägg av Gripen »

Kul att man kan hjälpa till! Bifoga gärna en bild på resultatet. :P
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Re: Trim av akterstag

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Bättre sent än aldrig att återkomma med resultat av montering :P. Tänkte dock om och installerade så att mittengasten kunde sköta trimning av akterstaget.
Utväxling...
Akterstag 1.jpg
Akterstag 1.jpg (103.41 KiB) Visad 16277 gånger
...och ut i sittbrunnen.
Akterstag 2.jpg
Akterstag 2.jpg (76.51 KiB) Visad 16277 gånger
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Trim av akterstag

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Vilken last ska det 1:a blocket klara? Planerar byte av akterstagtrim ala Erlandsson ska också dra fram det så att mittgasten kan trimma akterstaget (framför storskotsbalken)...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trim av akterstag

Inlägg av maja »

Det block som blir mest belastat är det (1:a blocket) som sitter i akterstaget, i anslutning till själva hanfoten. Jag har haft ett litet Harken Bullet-block där i minst 20 år utan att det har gått sönder. Se artikel från "dåtiden", skriven av min gast Robert Östman, då mitt hår fortfarande var i form av naturliga, mörka lockar.. 8) : http://ks.ownit.nu/IF/if2.htm
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Trim av akterstag

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ett Harken Micro block där och det har fungerat i många år utan problem. Bild finns i tråden maxbelastning för cleats.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trim av akterstag

Inlägg av maja »

Johan, på bilden ser det väl ut att du har samma som jag, dvs. Harken Bullet. Harken Micro 22 är väldigt litet. Är det trots allt inte detta du använder? : http://www.benns.se/block/harken/bullet ... ock-bullet
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Trim av akterstag

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Jag tolkar det som att Marek rekommenderar ett vanligt 29mm bulletblock (klarar 136kg och brottslast 900kg). Detta block finns också i 38mm variant (big bullet) men detta klarar samma laster som 29mm blocket. Jag har redan 2st 29mm Harken carboblock som jag tänkte använda. Funderar på att ta ett 40mm Carboblock och fästa i akterstaget och då får det ta upp mest last. Alternativt Bulletblock som ju verkar klara 20 år där!

Block 1 vid hanfot Harken carbo 40mm (klarar 220kg och brottslast 750kg)
1:a kaskad Harken carbo 29mm (klarar 150kg och brottslast 450kg).
2:a kaskad Harken carbo 29mm
3:e kaskad Harken 16mm (klarar 90kg och brottslast 500kg).

Sen ska jag borra hål i upphöjningen där akterlanternan suttit och ta ned trimtampen där och dra vidare så att det bryter ut framför sidohacket i sittbrunnen på babord sida och fram till mitten av storskotbalkens underdel där jag fäster ett 16 mm block i en kort lina. Då finns bara 1 trimtamp till akterstaget som mittdäcksgasten kan trimma på båda bogar. Planerar sen ha 2st små skotlås som fästs på styrbord o barbord sida av skotbalkens framsida så att trimtampen lätt kan låsas. Då kommer trimmet framför storskotsbalken hela tiden. Bakom storskotsbalken finns redan storskotet och suggorna så därför vill vi ha akterstagstrimmet framför. Fredrik Wigelius har gjort på liknande sätt men har valt att sätta ett svirvalande skotlås i mitten av storskotsbalken men då måste man borra i balken och sätta dit en specialsvirvel http://www.onedesigncenter.se/utrustnin ... 4-6mm.html
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trim av akterstag

Inlägg av maja »

Akterstaget, en 3 mm diameter wire, har brottlasten cirka 675 kp. Arbetslasten brukar inte överstiga 25 % av detta. Harken 082 Bullet är av en robust konstruktion utan svirvling, därav den höga brottlasten. Det som torde slitas först är plastkulorna, som kanske så småningom kan bil litet ovala vid för hög och långvarig arbetsbelastning. Och blocket i toppen av hanfotstriangeln ju enkelt att byta om nu något sådant behov skulle uppstå.

För övrigt, blocken i Harken Bullet-serien är mina favoriter, och jag använder dem nästan överallt i mina trimanordningar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Trim av akterstag

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Johan, på bilden ser det väl ut att du har samma som jag, dvs. Harken Bullet. Harken Micro 22 är väldigt litet. Är det trots allt inte detta du använder? : http://www.benns.se/block/harken/bullet ... ock-bullet
Allra högst upp i hanfoten, schacklat till akterstaget hade jag tidigare ett Bullet tror jag, men bytte det till ett lite större Carbo, eftersom jag fick för mig att kulorna börjat skrika lite. Egentligen kanske inte ett kullagerblock är lämpat där, eftersom det nästan alltid har kulorna i samma läge. Jag tror att ett kullagerblock mår bäst av att rotera lite då och då och inte alltid sitta med last på samma punkt.

Längre ned utefter ena sidan av hanfoten sitter min utväxling. Den är byggd av uteslutande Micro-block. Så bilden visar enbart Micro-block och inget Bullet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar