Fästa mastfot i däcket

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

niffen
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2011 07:38

Fästa mastfot i däcket

Inlägg av niffen »

Hej,
jag skulle behöva lite tips ang. att fästa mastfots-plattan i däcket. Anledningen är att vi vid upptagningen i höstas inte fick loss bulten som håller masten i mastfoten p.g.a att vi saknade rätt verktyg (hade precis köpt båten då) och därför fick vi lösa det genom att lossa platten från däcket. Inte jättebra säkert, men nu har vi i alla fall skaffat verktyg för att fästa de igen som vanligt.

Bild: http://dubblind.se/IF/DSC00040.jpg

Plattan ska sitta med 4st franska träskruv mot däcket och frågan är hur man nu på bästa sätt sätter tillbaka plattan igen. Jag antar att man vill passa på och förstärka skruvhålen i däcket eftersom det sliter en del på hålen när bulten dras i och ur. Min tanke var att ha i lite epoxy i hålen innan man drar fast träskruven men då blir den antagligen svår att få loss dem igen. Frågan är om det hjälper med lite vax på skruven.

Tror ni att jag är inne på rätt spår, eller har ni förslag/tankar på andra lösningar?

Tacksam för svar!
/Niklas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fästa mastfot i däcket

Inlägg av maja »

Du kan väl göra ungefär som du föreslagit, men låta epoxin stelna någon timme, vaxa in skruvarna, montera rubbet och lossa skruvarna igen. Därefter bör du vänta tills epoxin härdat färdigt, kanske några dygn eller så, innan du slutmontera däcksbeslaget.

Vid slutmonteringen bör du dessutom täta runt och i skruvhålen med något bra marint tätningsmedel. Dra skruvarna först för hand så att du inte trycker bort tätningsmassan och dra det sista med verktyg efter ytterligare något dygn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
niffen
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2011 07:38

Re: Fästa mastfot i däcket

Inlägg av niffen »

Vi prövar det.

Tack så mycket!
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Fästa mastfot i däcket

Inlägg av PetterLundberg »

Hej, öppnar denna tråden igen,
Skruvhålen för att fästa mastfoten i däcket behöver fyllas i och förstärkas, 2 av skruven fäster inte alls, skruvarna går att lyfta ur utan att skruva och de andra biter inte ordentligt. Det fanns gammal tätningsmassa i hålen så något tokigt har hänt en gång. Jag har rengjort hålen och upplever det friskt och torrt.

Hur hade ni gjort?
- en variant på tidigare inlägg, fyllt med epoxi, väntat lite på härdning och skruva i en vaxad skruv? Är detta en bra metod när hålet är för stort?
- fyllt i med epoxi och sedan borrat skruvhål
- limmat dit en trästav och sedan borra skruvhål i den
- eller finns det en annan bättre metod?

Vilken sorts epoxi hade ni använt? (det finns så många produkter och det behövs ju inte så mycket)
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fästa mastfot i däcket

Inlägg av maja »

Om hålen inte har några gängor kvar är det kanske det bästa att plasta igen hålen och borra nya.
Det går nog bra att använda vanligt glasfiberspackel.

Kontrollera än en gång att ingen gammal tätningsmassa finns kvar i hålen. Låt torka ordentligt innan du plastar, gärna med hjälp av litet försiktig värme från en varmluftpistol. Täta ordentligt med sikaflex eller liknande runt och i hålen innan du sätter dit beslaget. Vänta några timmar tills att tätningsmassan satt sig innan du drar åt skruvarna så att du inte trycker bort tätningsmassan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Fästa mastfot i däcket

Inlägg av PetterLundberg »

Hej och tack för råd!
Jag testar med glasfiberspackel
Petter Lundberg - 3377
Skriv svar