Rev-cleat på bommen

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Rev-cleat på bommen

Inlägg av IF-Syrsan »

Hej
För att reva min stor har jag en revlina i akterliket som långt bak på bommen löper i en talja och fram på bommen, strax bakom masten, kan fästas i en cleat. Denna är utsliten och jag tänker nita dit en ny.
För enkelhetens skull vill jag ha den längre bak på bommen (så att den kan nås från sittbrunnen).
Någon som vet om det finns några nackdelar med ett sådant system?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är väl inte en s k clamcleat du ska sätta där? Enligt min mening håller de inte linan på plats, i varje fall inte de av plast.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Jo det är en sådan...

Inlägg av IF-Syrsan »

clamcleat av plast och jag tycker precis som du att den inte håller vad den borde. Något förslag på hur jag löser det annars?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om det går, sätt dit en s.k. servocleat. Det är en sådan med "käftar" som öppnas när man trycker dit tampen och sedan klämmer åt när tampen utsätts för belastning. En sådan kan också utrustas med bygel för att hålla ordning på revtampen. Se Hjertmans katalog, artikelnummer 3025-1 eller 3025-2.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Tackar

Inlägg av IF-Syrsan »

ödmjukast!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår att det kan vara svårt att få en servocleat eller motsvarande att sitta på en krökt yta som bommen, när draget är riktat längs med bommen.

Ett underskattat alternativ är en hederlig knap. Där glider aldrig linan! Fast det är klart; du vill säkert att det ska gå snabbt att dra in respektive släppa revlinan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag tänkte på det själv. Om man ska använda en servocleat, måste man nog tänka sig ett underlägg i form av en trä- eller plastkloss, där undersidan formas till samma form som bomprofilen. En lämplig plastkloss kan förslagsvis sågas till ur en plastskärbräda, som man köper i närmaste ICA-butik.

En knap är nog bra, men den har en tendens att fastna i allt, t.ex. spinnakern, när man tar ner en sådan i sittbrunnen. Jag har tagit bort samtliga knapar från riggen utom en på mastens ena sida, där jag fäster storfallet när storseglet är hissat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Inlägg av IF-Syrsan »

Vad har ni själva för lösningar?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har inget snabbrev alls. Jag har inget revbart storsegel heller. Om det blåser mer än 12-14 m/s eller om prognosen är sådan, så går man ju knappast ut när man turseglar.

Men det går trots detta utmärkt att segla med fock och full stor när det blåser uppåt kuling, tycker jag, bara man har möjlighet att plana ut storseglet ordentligt med uthal och akterstagssträckare och vagna ner det långt i lä på kryss och halvvind.

På den tiden jag hade ett revbart storsegel, så hade jag inget snabbrev. Jag revade i hamn vid behov. Då halsade jag vid masten genom att sätta schacklet i det övre hornet. Skothornet monterade jag till uthalet på vanligt sätt med en förlängningstamp och band samtidigt ner det till bommen.

Jag har revat 3 gånger på 23 år. 2 av gångerna visade sig vara onödiga. Samtidigt har jag varit ute i hårt väder ett par gånger då kanske reving hade gjort seglingen något mer bekväm.

Enligt min åsikt behöver man mest reva i halvvind och väldigt brant slör. Om det blåser väldigt mycket kan det då vara svårt att lufta ut storseglet utan att det fladdrar för mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gör som maja.

Jag flyttar uthalet till revskothornet och surrar runt bommen, surrar revhalshornet runt masten och bommen samt surrar de mindre revöljetterna runt bommen.

En sak som kan vara lite svår är att sträcka upp storen tillräckligt med fallet, eftersom bommen med alla surrningar inte längre löper i sin skena. Jag har inte tyckt att det är lämpligt att schackla revhalshornet, minns inte riktigt varför faktiskt.

Denna manöver har nog aldrig utförts till havs, utan bara i lugn och ro i hamn. Att slå ut revet är lättare. Det har jag gjort ett antal ggr till havs.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man ska INTE surra seglet med tamp i de mindre revöljetterna. Då riskerar man att seglet går sönder. De mindre öljetterna är ju inte utrustade med några nämnvärda förstärkningar.

Jag rekommenderar att man använder några bitar shock-cord istället för tamp.
Senast redigerad av 3 maja, redigerad totalt 19 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag håller med maja, att det är rätt onödigt med rev på en IF-båt. När det blåser så mycket att det är dags att reva, är det inte roligt att vara på sjön längre... Det går att köra med fullt segelställ upp till ca 18 m/s, men det blir förstås inte så bekvämt då...

Däremot kan en kryssfock vara bra att ha. En gång när det blåste +20m/s, seglade vi med bara kryssfocken uppe. Det blev en mycket angenäm segling med bra fart och bra balans i båten, både på kryss och läns.

Jag förordar alltså; När det är dags att reva storseglet på en IF, är det bättre att ta ner det helt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag citerar din fråga i början av tråden: "Någon som vet om det finns några nackdelar med ett sådant system?"

Med ditt system verkar man bara kunna spänna skotrevhornet horisontellt längs bommen.

Det verkar fattas en anordning för att surra hornet vertikalt till bommen. Det verkar även fattas en anordning för att kunna dra ner och fästa halsrevhornet.

Om det verkligen är så, rekommenderar jag att du tar bort det du har och använder samma princip för revning som jag och Johan SWE-1870.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Inlägg av IF-Syrsan »

Tack för alla svar och synpunkter!
Ja, man spänner det horisontellt längst bak på bommen men på det viset förhindras det ju även att ge sig av uppåt.
Halsrevhornet drar man ner framme vid msten med en separat anordning så det går bra det med.

Jag har i ärlighetens namn aldrig revat storen jag heller. Jag var ute en dag i sommras i ett sjuherrans väder, bra driv på båten men en lutning så kraftig att genuan låg och surfade på vattenytan. Jag trivdes men vet med säkerhet att hustrun inte gjort det om hon varit med. Inte barnen heller....
Jag har mitt försegel på rulle och det har 3 "revlägen", markeringar på seglet som man ska rulla in till. Seglet står inte optimalt när det är lite intrullat men å andra sidan är det inte hela världen vid familjesegling heller.

Alternativet att bara köra på förseglet kan nog vara vettigt. Tänkte ta mig ut i helgen och se om vindarna räcker till lite praktiska test!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

En tamp kan bara ta upp krafter i sin längsriktning. Därför blir det fysikaliskt omöjligt för den att ta upp vertikala krafter om den inte blidar en vinkel med bommen. Om denna vinkel är liten, blir spänningen i tampen mycket, mycket stor. Tampen riskerar att gå av och blocket riskerar att haverera. Så du ska se till att surra fast skothornet till bommen när du revar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar