Längd vant med 840 förstag

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Längd vant med 840 förstag

Inlägg av JoakimAxelsson »

Jag undrar om någon som har ett förstag på de 840 som rekommenderas i North trimguide vet hur långa undervanten och yttervanten bör vara då.
Min mast stod helt upprätt, snudd på framåtlutad, vilket innebär att jag behöver korta övriga vant när jag byter till längre förstag.
Jag kommer byta ut all stående rigg inför säsongen och tänkte att det vore gott slippa gissa/uppskatta. Det är ju lite svårt att räkna på det med tanke på spridarvinklar osv.
Mvh Joakim
mareksepost
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2017 14:48
Ort: Lund
Been thanked: 1 time

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av mareksepost »

När jag förlängde mitt förstag till 8.40 m köpte jag även nya övervant, efter de gamla var 7.90 m och jag hade räknat ut att de skulle kortas till 7.85 m och att det kanske skulle vara svårt att korta så litet. Dessutom var de redan 37 år gamla, så det.var ändå dags för byte. Undervanten hade jag förnyat till nya med 5 mm diameter för cirka 10 år sedan och jag bedömde att de var lagom långa även med ett längre förstag.

Vid första påmastningen efter förstagsbytet visade det sig att övervanten hade blivit på gränsen till för korta. Jag fick med nöd och näppe dit riggbultarna. Men efter en säsong hade vanten permanent blivit några centimeter längre, så det blev lagom i slutändan.
Senast redigerad av 2 mareksepost, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag har 8.38 i förstaget. Övriga vant har jag ej kortat o det finns utrymme att spänna riggen ytterligare ca 1.5 - 2 cm på yttervanten. Undervanten har också någon cm kvar att spänna.
Vi mastar av Prydamari på söndag och vi kan mäta undervanten då. Pryda har också förlängt förstag o jag tror det är närmare 8.40 men det kan var något kortare. Ska se om vi hinner mäta det också.

Mastens placering långskepps påverkar ju också lite grann.

Jag är inte helt övertygad om att fullt 8.40 behövs. Fredrik W har 8.40 o har ny rigg. Du kanske kan höra med honom. Han har NS. Är osäker på om det behövs lika långt för Blixt tex. För mina Gransegel är nog 8.38 eller något kortare perfekt. Fredriks kontaktuppgifter finn i artikeln "Hyr Prydamari 2018". Ring honom! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av JoakimAxelsson »

Stort tack både Marek och Martin.
De nya seglen jag beställt specades efter den rigglutning man får med 840.
Mycket tacksam för mått även från prydamari.
Mvh Joakim
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av johan swe-1870 »

Är vi säkra på att alla olika slags master har sina beslag exakt likadant? Jag tänker att den precisa längden på stag och vant kan vara beroende av vilken mastmodell det är och hur beslagen är utformade.

Jag hade stående rigg med längd som var anpassad till droppformad Proctormast 1974. Den masten seglades sönder, och byttes till en nyare elliptisk Proctormast, den som har 4 ledade trissor i mastfoten. Jag lät då göra nya vant och stag med de gamla som förlaga. Jag förlängde förstaget för att slippa 2 onödiga toggles. Samtidigt passade jag på att korta alla 4 vant en aning, eftersom jag drog skruvarna i botten med originalvanten. Tyvärr har jag inte kvar mina noteringar på hur mycket jag ändrade längden på de olika, och delarna ligger just nu i båten som är inpackad i presenning så jag kan inte kolla längden på dem förrän senare.

Jag märkte också att jag fick ändra inställningen på mina vantskruvar efter att jag förra året lagt in en ny mastbalk i min båt. Det gjorde att rufftaket plötsligt är tillbaka på den höjd det antagligen skulle ha enligt Tord Sundén. Det är ju inte så konstigt, då en mm högre rufftak naturligtvis ger ungefär lika mycket utskruvade vantskruvar för samma mastlut.

Jag har förresten valt att behålla skruv på förstaget, eftersom jag inte kan bestämma mig för hur jag vill ha mastlutet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Martin o jag mastade på Prydamari idag och mätte alla vant. Förstaget var 835 cm. Vi spände inte upp riggen helt och skulle vi göra det så blir det inte mycket kvar att skruva hem på yttervanten. Om förstaget skulle vara 840 cm så behöver nog yttervanten (793 cm) kortas något, men du kan ju kolla själv när du seglar Lidingö runt:)

Akterstaget kan nog kortas lite, speciellt om du ska ha en hanfot med kaskadlösning, där den översta kaskaden kan vara ganska lång. Mvh Martin R
PrydamariFörstag.png
PrydamariFörstag.png (319.4 KiB) Visad 12851 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av JoakimAxelsson »

Perfekt🙂 stort tack!
Mvh Joakim
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd vant med 840 förstag

Inlägg av maja »

Innan jag bytte mitt förstag till 8.40 m, hade jag ett gammalt (original) med en helt utskruvad vantskruv och 2 toggles. Jag mätte längden på detta arrangemang till 8.35 m. När riggen var uppspänd var det inte mycket kvar att ge på toppvantens vantskruvar.

I detta sammanhang var jag även tvungen att byta toppvanten, eftersom en kardel hade gått av i det ena av dem (man byter alltid båda när man byter). De ursprungliga var 7.90 m långa. För att säkert klara den extra mastlutningen valde jag att beställa de nya med 7.85 m längd.

Till en början visade det sig att det var väldigt snålt tilltaget. Jag fick skruva ut vantskruvarna så att det bara var ett fåtal varv kvar för att få dit riggbultarna. Men, efter en en säsong, när vanten hade varit spända i ett halvår, visade det sig att de hade blivit permanent förlängda några centimeter. Så i slutändan blev det hela helt perfekt... 8) ..

Undervanten verkar inte påverkas så mycket. Jag har nog samma längd som de var för längesedan med masten ganska rak.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar