Mastbrott

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

JoelLundgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2016 14:22

Mastbrott

Inlägg av JoelLundgren »

I samband med lite närkontakt med ett brospann knäcktes min mast precis under spridarna och den övre delen böjdes bakåt så att likrännan slöt sig innan det. Hur lätt är det att få tag på en mast av gamla sorten där mastetoten står på en "bulle" jämfört med att försöka laga masten. Tips om någon vet vart man kan få tag på en ny mast mottages tacksamt.
/Joel
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Mastbrott

Inlägg av johan swe-1870 »

En ny mast tror jag du kan skaffa av Peter Grönlund på http://www.seacamper.net/ . Han har tagit fram en rigg som uppfyller klassregeln.

Att laga den gamla tror jag är mycket svårt. Det borde kräva specialkunskap och -verktyg.

Någon enstaka gång dyker det upp en begagnad mast till salu, men det blir alltmer sällan. Troligen är det just nu lika bra ekonomi i att köpa en begagnad bortglömd båt och ta dess mast. Tråkigt, men så är det nog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mastbrott

Inlägg av maja »

Vänd dig till närmaste Sedén-återförsäljare om du vill ha en ny mast till din IF-båt. Selden Mast i Göteborg säljer endast till återförsäljare, men du kan ta kontakt med Janne Drotz om du har några frågor om IF-masten eller dess specifikation.

En ny IF-mast torde väl gå på något kring 35-40 tusen SEK inklusive allt. Jag tror inte att försäkringsbolaget är villigt att betala så mycket för en rigg till en båt, där marknadsvärdet understiger den summan. Det som återstår är väl att du försöker få tag i en begagnad. Om du inte lyckas med det kan du väl försöka att få din båt inlöst av försäkringsbolaget till försäkringsvärdet och att du köper en ny båt för de pengarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Arne_Kverneland
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2016 12:39

Re: Mastbrott

Inlägg av Arne_Kverneland »

Synd at det er så langt til Stavanger. Eg har ein komplett IF- rigg etter at min båt (1974) er blitt rigga om til djunkerigg. Ta gjerne kontakt,
Arne Kverneland
e-post: a-kve2 AT online.no
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mastbrott

Inlägg av maja »

En IF-mast är cirka 9.75 m lång.

Det går fint att transportera en IF-mast på taket på en personbil. Det ska gärna vara en "station wagon" som har längre takyta och som därmed ger bättre stöd. Lägg gärna en lång stege på lasträckena och under masten, vilket förbättrar stödet.

Glöm inte att få med mastfoten/fästet i däck, särskilt om det är av en annan typ än den man har kvar från den havererade masten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Mastbrott

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har kört IF-mast på personbil flera gånger. Med försiktig körning och god planering går det fint. Som Maja skriver bör man lägga masten på en lång och rejäl stege för att staga upp den och naturligtvis surra den ordentligt.

Följande regler gäller:
Totallängd max 24 m.
Utskjutande last fram och bak mer än 1 m skall märkas ut med flagga med tydliga färger dagtid och reflexer och lykta vid mörker – vit fram, röd bak.

Det går alltså teoretiskt sett att ta två IF-master efter varandra, hur det nu skulle gå till. :lol:

Se beskrivning: Masttransport
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JoelLundgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2016 14:22

Re: Mastbrott

Inlägg av JoelLundgren »

Tack för svar! Får försöka fixa en mast till nästa säsong.
Skriv svar