Rostfri plåt under mastfoten

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag har, i likhet med många andra, låtit tillverka en rostfri plåt att montera under mastfoten. Så vitt jag har förstått så är mastfoten gjord av gjuten aluminium och ändå verkar det inte finnas några betänkligheter att montera mastfoten direkt på den rostfria plåten med tanke på korrosion i aluminiumet. Dessutom är mastfoten monterad med rostfria franska träskruvar som säkerligen suttit där sedan båten var ny och vidare är kicken fäst med ett rostfritt schackel i mastfoten där jag enbart kan se nötning men ingen korrosion. I och för sig verkar mastfoten ytbehandlad på något sätt eftersom den inte har den vanliga aluminiumfärgen.
Frågan är alltså om det är riktigt att mastfoten är gjord i gjuten aluminium och i så fall varför vi inte ser korrosion i kontakt med rostfritt.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var en bra fråga! Jag har en Proctormast med T-beslag som sitter med rostfri fransk skruv. Där finns ingen korrosion runt skruvarna. Jag vet inte vad T-beslaget är tillverkat av. Den verkar vara eloxerad, men frågan är vad det är för metall?

Jag tycker att T-beslaget mera ser ut att vara strängpressat eller maskinbearbetat än gjutet.

Är det inte oftast ägare av Seldén-master som har behov av att montera rostfri platta mellan däck och mastfotsbeslaget?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av maja »

Min uppfattning är att det som korroderar mest är aluminiumplåt, dvs. rundhult. Det korroderar till ett vitt "salt" under beslag och i skruvhål om man inte förseglar. Jag lägger därför alltid vattenfast fett eller något annat isolerande under beslagen och i skruvhålen.

Det gäller nog att se till att förhindra saltvattnet att komma till. Saltet verkar bilda en elektrolyt mellan den rostfria metallen och aluminiumplåten. Det hjälper inte med eloxeringen, det korroderar ändå.

Vanlig aluminiumoxid som bildas i luft (den svarta som bildas i diverse repor på rundhult och spinnakerbom) är hård och icke-porös och bildar ett skyddande skikt, som är ett minst lika bra skydd som eloxeringen. Men rent estetiskt är det kanske inte så vackert...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

T-beslaget är ju gråsvart, skulle det då kunna vara så att det är av aluminium och oxiderat till den grad att oxiden ger ett tillräckligt skydd mot korrosion?
Ett annat problem som uppstått är att T-beslaget inte längre är plant. Jag har en Seldén-mast med den typ av T-beslag som enbart har en skåra för att förhindra att mastfoten rör sig i längdled. Detta innebär en punktbelastning vid skåran så att T-beslaget slår sig. Då jag trycker ner bakdelen på T-beslaget så glipar det 3 mm i framkant. Detta har jag tänkt lösa genom att lägga en 3 mm teak list i framkant mellan den rostfria plåten och T-beslaget.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av maja »

Ja, det T-beslaget är inte gjort för att placeras direkt på plasten på en 2,5 tons båt. Det är därför man ska ha en tjock, rostfri plåt under, som avlastar kraften över hela "stubben", och som förhindrar att beslaget blir deformerat.

Kanske du kan låta rikta beslaget på någon mekanisk verkstad i din omgivning. Kanske litet värme och samtidig riktning skulle lösa problemet... För kilning med en trälist tror jag inte riktigt på... Om du ska sätta något där, sätt en kil av rostfri plåt, som du kanske själv kan slipa till.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag är lite rädd att beslaget kanske spricker (vid skåran som håller masten i längdled) om man ger sig till att rikta det. Synpunkter på det?

Jag gjorde snabbt och lätt en kil av teak och det ser förvånansvärt bra ut, men du har naturligtvis rätt i att jag borde fixa en kil i rostfritt i stället. Undrar hur andra i samma situation gjort.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av maja »

Om du har lutat masten litet bakåt i viloläge, kommer beslaget att mestadels belastas akterut. Men om du böjer masten i frisk vind, belastas främre delen. Om du kilar med trä är det värsta som kan hända är att träet blir tillplattat och att kanske riggspänningen minskar litet efter hand.

Om du nu väljer att kila med trä. ska du nog välja något hårdare än teak. Gör en kil av t.ex. ek, björk eller kärnfuru.

För att förhindra att masten böjer sig för långt ner när man drar i akterstaget, brukar IF-seglare kila mastfoten framifrån på vissa Proctormaster (de som har 2 trissor framåt och 2 trissor bakåt tror jag det är).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av johan swe-1870 »

M26 397 Helena skrev:T-beslaget är ju gråsvart, skulle det då kunna vara så att det är av aluminium och oxiderat till den grad att oxiden ger ett tillräckligt skydd mot korrosion?
Ett annat problem som uppstått är att T-beslaget inte längre är plant. Jag har en Seldén-mast med den typ av T-beslag som enbart har en skåra för att förhindra att mastfoten rör sig i längdled. Detta innebär en punktbelastning vid skåran så att T-beslaget slår sig. Då jag trycker ner bakdelen på T-beslaget så glipar det 3 mm i framkant. Detta har jag tänkt lösa genom att lägga en 3 mm teak list i framkant mellan den rostfria plåten och T-beslaget.
Aha! Jag trodde att alla M26 hade elliptisk Proctormast med fyra ledade trissor bakåt. Jag har en sådan.

Seldéns däcksbeslag ser onekligen ut att vara tillverkat av gjutet material, troligen aluminium.Att rikta det tror jag är svårt, men jag vet inte säkert. Hur det kan bli så slätt och gråsvart på ytan vet jag inte. Det ser ju nästan ut att vara ytbehandlat på något sätt.

Som Maja skriver är det just de beslagen som har visat sig vara problematiska. Därför brukar de förses med en underlagsskiva för att sprida lasten och i viss mån styva upp dem. Rimligen borde en sådan skiva göras av ordentligt tjockt material för att ha en uppstyvande effekt. Rostfritt tror jag är det som brukar användas. Du kan ju höra med eller titta på SWE 1871 Libell som ligger snett mitt emot min hur han har gjort. Den båten har en Seldén-mast.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Min M26 är från 1980 och har Seldén mast, men alla M26:or från sjuttiotalet som jag sett har Proctor mast så jag tror skiftet skedde runt 1980.
Jag har sett att SWE 1871 har en plåt under mastbeslaget men inte titta mer i detalj. Skall kolla lite bättre i morgon bitti då jag åker ner till hamnen. Jag skall även passa på att höra med honom personligen nästa gång jag stöter ihop med honom på bryggan.

Jag har låtit tillverka en 4 mm rostfri plåt att ha under mastbeslaget och det verkar vara tjockt nog.
På den första bilden nedan syns glipan i framkant på 3mm.
Mastbeslag 1.jpg
Mastbeslag 1.jpg (208.65 KiB) Visad 18659 gånger
Mastbeslag 2.jpg
Mastbeslag 2.jpg (242.97 KiB) Visad 18659 gånger
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag gick just ut i garaget och tittade lite noggrannare på mastbeslagets undersida, och där var typisk aluminium korrosion. Jag har sedan tidigare lång erfarenhet från privatflygbranschen och känner väl igen korroderad aluminium. Jag har sett icke ytbehandlad aluminium korrodera oavsett kontakt med andra metaller.
Undersidan på T-beslaget verkar inte riktigt lika mörk till färgen så det kanske stämmer att den gråsvarta ytan på ovansidan (oxidation eller ytbehandling) skyddar mot korrosion.
Frågan är vad man skall göra. Jag lutar åt att försöka lägga någon isolering, primer eller fast isolering mellan beslaget och plåten.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av johan swe-1870 »

Snyggt beslag! Eftersom du har vikt upp det på det sättet utmed kanterna är det säkert tillräckligt stabilt för att förstärka det alltför veka T-beslaget.

Skulle man kunna tänka sig att lägga en tunn skiva av en lämplig hård plast mellan ditt beslag och T-beslaget? Jag har för mig att min gamla originalwinsch hade en isolerande plastskiva där den satt mot masten. Ett sådant mellanlägg i plast skulle förhindra direkt kontakt mellan det rostfria beslaget och T-beslagets aluminium.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Ja, jag har också funderat i banorna plastmellanlägg eller liknande. Ett problem kan dock vara om man lägger en kil av rostfri plåt som inte är perfekt kilformad efter T-beslagets deformation. Då kan man få en punktbelastning längs en linje som kan knäcka mellanlägget just där.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av IF1426 »

När man studerar den första bilden funderar jag på vad som orsakat krökningen. T-profilen är fäst med 4st skruv och när krökningen uppstår därimellan, kan det bero på att underlaget inte är plant eller att en rörelse har uppstått i det underliggande materialet, vid trycket från masten.
T-profilen ser ut att vara av gjuten aluminium, att skruva fast den mot den kraftiga rf-plåten gör att den spricker i någon del. Att åtgärda det skulle vara att fräsa ytan plan eller att bygga upp en plan yta med ex. kemisk metall aluminium. Funderingar som du får utvärdera.
Tittade på den T-profil som min båt har, vilken var av strängpressad aluminium och hård anodiserad, vilket jag utgår ifrån att den gjutna profilen sannolikt har någon typ av ytbehandling.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av maja »

Krökningen orsakas av att beslagets böjmotstånd i princip är "förstört" därför att beslagets konstruktör inte har haft tillräckliga kunskaper i hållfasthetslära och har konstruerat i detta hänseende ett dåligt beslag genom urtaget mitt på kammen. Konstruktören borde dessutom ha känt till att plast, plywood och andra däcksmaterial inte är tillräckligt hårda för att kunna ta upp punktbelastningen som bildas i skåran. Det kanske är uppåt 2 -2.5 tons belastning i vila på en mycket liten yta, som gör att både beslag och däck kollapsar.

Att lägga på kemisk metall och göra ytan plan igen verkar enligt mitt tycke vara en fin idé. Man ska i så fall komplettera detta med att jämna ut motsvarande uppkomna hålighet under beslaget med t.ex. glasfiberspackel.

Den rostfria plåten ska täcka så stor yta som möjligt och ha uppvikta kanter, ju högre kanter desto bättre, eftersom böjmotståndet ökar och plåten då blir betydligt styvare och fördelar trycket bättre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Rostfri plåt under mastfoten

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag har personligen ingen erfarenhet av kemisk metall men de lagningar som jag sett andra göra har sett ganska kladdiga ut så det är antagligen inte lättarbetat, men idén att göra ytan plan på detta sätt verkar väldigt lockande. Jag har just skaffat lite 3 mm rostfri plåt (spill som jag fick på en mekanisk verkstad) för att tillverka en kil av. Tror att jag skall inhandla kemisk metall aluminium och öva på en provbit, samt driva de två spåren rostfri kil och kemisk metall parallellt ett tag.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Skriv svar