Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av S1811 »

Hej,

Efter många sköna turer under segel konstaterar jag att jag nog kört motor ca 25-30 minuter under hela säsongen...
Blir Alkylat soppa och syntet olja i växelhuset nästa år. Full tank lär räck 2 decenium, minst..
Man slipper då en hel del underhåll.
Höstpysslet blir att tappa ur lite vxl husolja och fylla på lite ny, att byta är helt onödigt varje år vid så lite driftstid.
Om det finns vatten eller skit/spån får man åtgärda detta.
Varm och renkörningen i sötvatten blir nog årets längsta driftstid.
Lite 2T olja i cylindrarna sen är vintervilan ett faktum.

Nu är IF:en uppe i båthuset och lagom godnattad.
Botten var renslipad av förra ägarna men jag lurar på att dra några varv epoxy och sedan VC17.
Men den får torka ut under vintern först.
Fanns en del snäckor trots tvättande under säsongen.

Skall även sätta dit ytterligare 2 röstjärn för enkel av och på mastning.
Dessa skall sitta i samma tvärskeppsplan som mastfots bulten.
Då flyttar man fram undervanten och kan fälla masten utan slack i vanten=masten svänger inte SB BB.
Det borde gå att få till en pinne ca 2 m lång från mastfoten rakt föröver som sidostagas i samma röstjärn.
Låser man andra änden i spinnfallet i 90 grader till masten borde det gå att fälla och resa masten med minimal kraft.
Rapport och bild kommer i vår.

Mikael
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av johan swe-1870 »

S1811 skrev: Skall även sätta dit ytterligare 2 röstjärn för enkel av och på mastning.
Dessa skall sitta i samma tvärskeppsplan som mastfots bulten.
Då flyttar man fram undervanten och kan fälla masten utan slack i vanten=masten svänger inte SB BB.
Det borde gå att få till en pinne ca 2 m lång från mastfoten rakt föröver som sidostagas i samma röstjärn.
Låser man andra änden i spinnfallet i 90 grader till masten borde det gå att fälla och resa masten med minimal kraft.
Det är en smart idé! Men måste du inte också flytta upp röstjärnen? Jag menar att de ska både fram till mastbultens linje och upp till samma plan som den för att säkert hålla masten när du fäller den.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av S1811 »

Hej Johan,

Tänkte testa ändå, det kommer att bli lite slack men jag tror inte det kommer att störa jättemycket. Jag gjorde så på en Multi 23 trimaran och där är det också skillnad men inte lika mycket. Det funkade perfekt.

Jag gissar att det är ca 25 cm under mastfoten som röstjärnen sitter.
I värsta fall får man ta en trekantplåt som man fäster i röstjärnen.
Typ 40 cm akterut och dessa 25 uppåt och med en anliggning mot däcket.
Dessa fäster man i nya röstjärnen vid på och avmastning.
Vad tror du?
Mikael
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av S1811 »

Hej igen,

Kom på en ännu bättre idé.
Nya röstjärnet lika mycket framför mastbulten som under vantens röstjärn sitter bakom i tvärskeppsled.
En hanfot mellan dessa och fästa i undervantet, längden avpassas så centrum kommer i samma höjd som mastbulten.
Enda haken med detta är att troligen är undervanten även utan vantskruv för långa.
Detta måste jag mäta på, helst på en riggad IF men de flesta har väl redan dragit upp...

Mikael
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av johan swe-1870 »

Tyska seglare är väldigt bra på system för att resa och fälla masten själv. Det beror antagligen på en mängd broar som ligger i vägen. Googla lite på Mastlegevorrichtung eller Jütanlage för inspiration!

Det är inte ovanligt att båtars vantfästen byggs om, t ex så här:

Bild

för att få rätt fästpunkt för toppvanten. Det måste vara svårt att göra det på en båt med svepta spridare.

Jag har inte sett detta på någon IF.

Om du experimenterar med detta, ska du vara väldigt rädd om mastfoten. Den får absolut inte skadas, då den är omöjlig att få tag i som reservdel numera.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vinter pyssel, motorkonservering och på/av mastning

Inlägg av S1811 »

Tack Johan,

Jag ritade upp det hela i dag på en whiteboard och det kommer att funka rent geometriskt.
Blir 2 nya röstjärn och 2 hanfots tampar i kevlar som monteras vid riggning.
Jag flyttar fram och upp infästningen till undervanten så de kommer i samma plan och långskeppsläge som riggbulten.
Inga groteska skapelser ala tysk ingenjörskonst med snubbelstag tvärs över gångborden. Dessa skulle dessutom sabba genuans geometri.
Jag måste bara mäta på masten hur långa undervanten är...
Är dom för långa får man flytta ner och bak vridcentrum alternativt kolla toppvanten.
Skall också se om det kan funka med toppvanten men jag gillar inte att bryta spridarna framåt så första prio är undervanten.

Hela vitsen med arrangemanget är att få till en mycket god geometri för att fälla och resa masten.

Jag måste ut och mäta lite på min båt och mast, allt ligger på mitt sommarställe så det tar några veckor innan jag är där igen.

Menar du att det inte finns Proctor mastfots beslag att få tag i längre?
Jag planerade att ta av mastfoten för att renovera den, 2 brytskivor sitter fast, vidare är hålet för mastbulten väl stort och lite slitet.
1 skuv till axeln för främre brytskivan är avdragen.
Tänkte helt enkelt renovera upp hela paketet även om bara 3 av 4 skivor används.
I normala fall brukar det krävas både olja och rätt mycket värme för att rå på all oxid som bildas mellan alu och RF.
Tänkte att om det skiter sig får man väl skaffa ny fot och däcksfäste.
Går inte detta måste man vara lite extra eftertänksam.

Mikael
Skriv svar