Vantinfästning i masten

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Vantinfästning i masten

Inlägg av dirk »

Hej!
Kan man skruva loss vantarna från masten?

Jag har hittills alltid tagit bort bult och splinters som fastgör vanten i något gaffelliknande föremål. Denna gaffelliknande infästning verkar sitta fast i masten med en skruv. Jag har dock inte vågat skruva loss denna eftersom jag inte vet hur det ser ut inuti masten. Finns det en mutter inuti masten som sitter fast eller är den lös?

Det skulle jo spara både tid och pengar om det vore så enkelt att vanten bara behöver skruvas loss från masten... i stället för att pillar dit splinters varje vår.

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vantinfästning i masten

Inlägg av maja »

Jag vet inte om det finns någon hake med att göra som du föreslår. Det kan finnas något inne i maströret som kan lossna....Någon annan som vet..?..
Men om man vrider "gaffeln" 90 grader, blir det är väldigt lätt att pilla loss saxpinnen.

Men du har en mycket nyare båt än vad min är, så kanske spridarnas infästning är annorlunda...Det bästa är att du bifogar en blid på vantfästet.

Och varför tar du loss vanten över huvud taget? Själv tar jag bara loss spridarna och låter alla vant sitta kvar vid masten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vantinfästning i masten

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet hur det ser ut. Om jag minns rätt består infästningen av en genomgående gängad stång med mutter på utsidan på båda sidor. Inuti masten finns en hylsa som bildar distans så att inte masten pressas samman när muttrarna dras åt. Låt mig leta lite bland mina reservdelar så kan jag nog visa en bild på det!

Du ska därför absolut inte lossa muttrarna för att ta av vanten! Du riskerar att få stora problem med att montera samman det igen, om stödhylsan flyttar sig från sitt läge.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vantinfästning i masten

Inlägg av johan swe-1870 »

Tvärs genom masten går en gängad stång:

Bild

Stången sticker ut en liten bit på var sida av masten.

På var sida av masten sitter en mutter. Under muttern sitter gaffelbeslaget i vilken du fäster vant med en riggbult. Inuti masten sitter en rörhylsa som förhindrar att profilen pressas samman av kraften från muttrarnas åtdragning eller när du seglar. Jag har tyvärr varken kvar själva gaffeln eller rörhylsan.

Studerar du muttern och änden på den gängade stången kan du se att de har bearbetats med en hammare efter att de har monterats. Jag kommer på två skäl för det: dels ska inget vasst sticka ut utanför muttern, dels ska muttern förhindras att gänga loss från stången. Detta gör att det är väldigt svårt att lossa muttern. På denna bild kan man med lite fantasi se hur änden på stången har förseglats med hammarslag:

Bild

Bilderna är tagna på en demonterad del från en droppformad Proctor-mast årsmodell 1974.

Vid närmare eftertanke kommer jag fram till att detta nog är det bästa sättet att få infästningen av vant att bli stark nog på en sådan här mastprofil. Stödhylsan förhindrar att profilen pressas samman tvärskepps, stången och muttrarna förhindrar att profilen vidgas tvärskepps.

Försök inte ta loss detta! Det är för det första mycket svårt att lossa, för det andra är det mycket svårt att få tillbaka igen, kanske rent av omöjligt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vantinfästning i masten

Inlägg av maja »

Jag misstänkte att där satt en rörhylsa. På större plastbåtar (som t.e.x Visby-korvetterna) nitar man in sådana avlastande rörhylsor i sandwich-laminatet. Sådana nitar finns både med eller utan gänga. Tyvärr har jag inte hittat några som är tillräckligt små för bruk i våra båtar... 8) ....

Men är det verkligen så att rörhylsan sitter helt inne i maströret? Hur får man då dit den från början?
Kan tänka mig att den bara kunde vara inskjuten i ett hål med perfekt passning. Den fyller då ändå samma avlastande funktion.

Om man vill skruva av en av muttrarna för att ta bort "gafflarna", måste man nog slipa bort den deformerade gängan i ena ändan. Och då har man kanske gjort det omöjligt att "nita" fast muttern efter återmontering , eftersom stången har blivit för kort. Så om man vill ta bort vanten är det nog ändå bäst att ta bort saxpinnar och riggbultar. Som jag skrev innan, är detta "lätt som en plätt", bara man vinklar gaffeln. Detta gör man med handkraft.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar