Vinkel för nya röstjärn

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Vinkel för nya röstjärn

Inlägg av PetterLundberg »

Hej, Jag är osäker på vinkeln för de nya röstjärnen.

Ur instruktionerna
“Kontrollera även att två av det nya beslagets fästhål ligger i rät linje med centrum av toppvantents öglebult”

När beslaget pekar mot mastbeslagets centrum ligger inte beslagets fästhål i linje enligt ovan.
Om beslaget justeras så att fästhålen ligger i rät linje enligt ovan pekar det nya beslaget mot mastbeslagets främre kant (se bilder).

Det känns bättre att justera så att det pekar mot mastbeslagets centrum, tycker ni det med?
Har jag tänkt fel någonstans eller har jag råkat ut för variation i båtarnas utförande?

[img]
rostjarn_01.jpg
rostjarn_01.jpg (59.4 KiB) Visad 6961 gånger
[/img]
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Vinkel för nya röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Står masten precis rakt upp borde röstjärnen peka mot mastcentrum. Lutar den framåt borde röstjärnen peka framför mastcentrum, men så har nog ingen sin mast på en IF. Lutar masten bakåt borde röstjärnen peka akter om mastcentrum.

Jag valde att montera mina efter att jag satt på masten. Anledningen var att jag ville vara säker på att få rätt vinkling på dem. Eftersom min mast lutar akterut tyckte jag det kändes bättre att ha masten på plats. Med undervant fäst i röstjärnet tyckte jag det var lättare att hitta rätt läge.

Vinkeln bör vara mot vantets fästpunkt precis under spridaren. Med mycket mastlut ska röstjärnet rimligen sitta med en linje längre bak än mot mastcentrum.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vinkel för nya röstjärn

Inlägg av maja »

Röstjärnets rygg ska peka mot mastcentrum, justerat litet för mastlutningen, precis som Johan beskriver.

På min båt blev dessutom geometrin för de nya hålen sådan, att en rät linje genom hålen pekade mot centrum övervantsröstjärn. Men det kan nog skilja litet från båt till båt. Jag lade märke till detta först efter att jag monterat röstjärnen, genom att den gamla låsplåten för muttrarna låg i linje med de nya skruvhålen.

En annan detalj som man bör uppmärksamma är att T-beslagets långskeppsläge kan variera litet från båt till båt. Man borde därför kontrollera att masten står rätt ift. klassreglernas mått och var den är placerad på skenan. Och i vilket fall som helst ger en liten förskjutning vid röstjärnet ett stort utslag vid mastfoten
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Vinkel för nya röstjärn

Inlägg av PetterLundberg »

Känns bäst att vänta till masten är på och siktar in mig då.

Tack för bra svar
Petter
Petter Lundberg - 3377
Skriv svar