Maste på for dummies

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Maste på for dummies

Inlägg av Jokke »

Hei.

Dette er første sesongen jeg har båten på land med masten av. Det gikk greit å maste av i høst med hjelp av en kompis, men nå er jeg usikker på hvordan jeg master på og strammer riggen ordentlig.

Finnes det en punktliste over hvordan man master på en IF? Jeg fant en liste over hvordan man master av, men ingen for hvordan man master . Jeg lurer for eksmpel på hvilken side av masten som skal henge opp mot mastekranen. Altså om jeg skal vippe masten bakenfra og forover, eller forfra og bakover.

Jeg lurer også på hvordan man strammer og justerer riggen korrekt. Dette er min første seilbåt, så jeg er som dere forstår veldig uerfaren.

Tusen takk for hjelpen!

jokke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av maja »

Det finns många metoder att masta på. Den vanligaste är att låta masten hänga i en slinga under spridarna. Nackdelen är att tyngdpunkten hamnar ovanför spridarna/upphängningspunkten, vilket kan göra påmastningen riktigt besvärlig.

Det absolut enklaste sättet att masta på är att låta masten hänga i spinnakerfallet, vilket innebär att upphängningspunkten hamnar i närheten av masttoppen, dvs. en bra bit ovanför tyngdpunkten. Se artikel i Medvind 2 2013, som du kan läsa fritt här på webbplatsen. Förutsättningen är naturligtvis att du har ett spinnakerfall draget, och att det är OK och inte skadat, så att det tål mastens vikt, vilket är litet drygt 40 kg fullt riggad.

Det är även viktigt att innan själva påmastningen ordna upp alla fall, stag och vant, så att de kommer att hamna på rätt sida av varandra. Du ska även fästa en nedhalslina i krankroken för att säkert få ner krok och spinnakerfallsända efter det att du säkrat masten.

Och naturligtvis ska mastens framsida hänga framåt... 8) .. Annars sätter du ju masten bak och fram... :oops:

För att få riggen korrekt spänd rekommenderas en riggspänningsmätare. Det finns en tillräckligt bra och billig sådan som heter "Vajert". Mer om detta finns att läsa i gamla Medvind och North Sails trimguide, som du hittar här på webbplaten.

Men ändå, jag rekommenderar trots allt att du tar med dig en mera erfaren kompis första gången... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av FredrikH »

När jag riggar min nya båt (som inte är en IF), använder jag liften till spinnakerbommen att lyfta masten med. Det kanske är något som även fungerar på IF?
Under den tid jag hade IF mastade jag alltid båten genom att lägga masten på båten och skruva fast bulten i mastfoten. Därefter kopplades yttervanten och masten lyfts sedan upp för hand av två personer med mastfotens bult som gångjärn. Absolut det snabbaste sättet att masta på en IF om man har en mastfot med bult i bakkanten och man behöver inte heller vänta på att få tillgång till en mastkran.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av maja »

Liften till spinnakerbommen på en IF-mast har sitt bärande block monterat ungefär i spridarhöjd. Så det funkar inte bättre med att lyfta i liften än att lyfta med en sling under spridarna.

Att masta på som du föreslår kräver några erfarna, helst minst 4 man, som gjort det innan. Annars (och även då, framför allt om det går vågor eller om det blåser) riskerar man att knäcka mastfotsbeslaget om det olyckligtvis går litet snett...

Med min metod klarar man faktisk på och avmastning alldeles ensam. Men jag brukade (till en början, när hon var så liten) ta med min 8 - 10-åriga dotter som fick sköta veven (och senare sköta knapparna på manöverdosan till mastkranens elmotor).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av Nils D »

Seldén mast har en utförlig instruktionsbok om hur man riggar och trimmar masten. Innehåller mer information än vad du behöver, och för flera olika riggtyper, men jag tycker den är mycket användbar. Finns gratis nedladdningsbar som pdf
http://seldenmast.com/files/595-540-S.pdf
Sedan måste man förstås använda de råden med omdöme. Man rekommenderar t.ex. att man skall vara tre vid påmastning, men för en IF räcker det med två.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av maja »

Som du skriver, man måste använda Seldén-guiden med omdöme, och dessutom ha ett visst mått av kreativitet om man själv inte vet eller har någon annan att fråga.

Bl. a. är många av IF-masterna av märket Proctor, vilka i allmänhet har en mastbult som ska monteras någon gång under påmastningsproceduren. Profilen kan dessutom vara droppformad eller oval, vilket gör att den svårligen kan balansera på likrännan. Dessutom ges inga råd om vad man ska göra om tyngdpunkten ligger över upphängningspunkten för t.ex. en sådan enspridarrigg som IF-båtens.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av Nils D »

maja skrev:Som du skriver, man måste använda Seldén-guiden med omdöme, och dessutom ha ett visst mått av kreativitet om man själv inte vet eller har någon annan att fråga.

Bl. a. är många av IF-masterna av märket Proctor, vilka i allmänhet har en mastbult som ska monteras någon gång under påmastningsproceduren. Profilen kan dessutom vara droppformad eller oval, vilket gör att den svårligen kan balansera på likrännan. Dessutom ges inga råd om vad man ska göra om tyngdpunkten ligger över upphängningspunkten för t.ex. en sådan enspridarrigg som IF-båtens.
Håller med om det du säger. Kom med förslaget mest med tanke på att frågeställaren ville ha förslag på inte bara själva påmastningen, utan också på intrimningen (det var i alla fall så jag tolkade "hvordan man strammer og justerer riggen korrekt"), och där jag god hjälp av Seldéns beskrivning när jag trimmade riggen på min första båt de första säsongerna.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av maja »

Även där måste man nog ha litet omdöme och teknisk kunskap. Seldén förutsätter den dimensionering på vanten som man brukar ha till sina master. Men om man har 6 mm diameters toppvant på en IF-rigg, går det knappast att förspänna riggen till 15 % av den brottlasten. Det värdet är mera lagom för 5 mm diameters toppvant.

Bättre är enligt min mening att följa North Sails trimguide.. 8) . Och har man nu spänt riggen till de av North Sails rekommenderade värdena, ska man inte syssla med att spänna upp ett eventuellt slack i lä under tiden man ligger på en bidevinddbog. För om man är litet oförsiktig med detta, riskerar man skador på mastbalken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Maste på for dummies

Inlägg av Jokke »

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Jeg master på om noen dager, håper det går bra nå.
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Maste på for dummies

Inlägg av IF 1085 »

Hej!
Jag hittade 2 olika Vajert, en 4-6 mm och en 6-8 mm! Vilken är lämpligast? Det är 6 mm vant på IF'en eller?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Maste på for dummies

Inlägg av maja »

Normalt har IF-båten ett 5 mm diameter förstag, ett par 4 mm diameter undervant och ett par 6 mm diameter övervant. Gissa vilken Vajert som är lämplig.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Maste på for dummies

Inlägg av IF 1085 »

OK då gissar jag :lol:
Skriv svar