Noe brukket i mastefoten...

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Noe brukket i mastefoten...

Inlägg av chefpogo »

Hei!

Jeg oppdaget nettopp at en metallbit har blitt knekt av min IF-båts mastefot. Det er en Seldén mast fra slutten av 90-tallet. Den brukne biten ser ut til å være en del av en bøyle som holder selve masta fast med en bolt. Se bilder. Alt ellers fungerer helt greit. Er dette en vital bit for å holde masta oppe, eller er det en sak som bare brukes under reisning og senkning av masta?

Problemet sett rett fra akter...
Problemet sett rett fra akter...
mastefotfraakter.jpg (101.49 KiB) Visad 6524 gånger
http://www.ifboat.com/phpBB3/download/f ... iew&id=435
Sett fra babor akter.
Sett fra babor akter.
fra siden.jpg (55.76 KiB) Visad 6523 gånger
http://www.ifboat.com/phpBB3/download/f ... iew&id=434

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Noe brukket i mastefoten...

Inlägg av maja »

I första hand bör du väl kontakta Seldens för att får reda på om du kan köpa reservdelar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Noe brukket i mastefoten...

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vi har också Seldénmast, men vår däcksmonterade mastfot ser nog från början ut så som din nu blivit och vår 30-åriga erfarenhet är att det skulle vara väldigt bekvämt om det var konstruerat som din, men det går att masta av/på ändå. Väl på plats hålls ju masten av stagen, så mitt svar på frågan är att det inte är en vital bit för att hålla masten uppe.

Janne
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Noe brukket i mastefoten...

Inlägg av chefpogo »

Janne på Ifigenia skrev:Vi har också Seldénmast, men vår däcksmonterade mastfot ser nog från början ut så som din nu blivit och vår 30-åriga erfarenhet är att det skulle vara väldigt bekvämt om det var konstruerat som din, men det går att masta av/på ändå. Väl på plats hålls ju masten av stagen, så mitt svar på frågan är att det inte är en vital bit för att hålla masten uppe.

Janne
Flott - jeg har brukt båten nokså intenst i to måneder nå uten noe som helst problem med dette, så jeg velger å tro at det er noe jeg kan la være til jeg eventuelt tar masta ned under vårpussen eller noe slikt.

Seldén er uansett kontaktet. :)

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar