Spinnakerbom dimension?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Spinnakerbom dimension?

Inlägg av Janken »

Längden finns ju angiven i klassreglerna men saken är den att jag har en bom av trä. En riktigt rejäl pjäs som väger multum. Om jag ska inhandla en ny bom så vill jag ha en smidig rackare. Vilken dimension törs jag gå ner i. Jag har hittat en byggsats till kampanjpris här http://www.vikingyachting.se/Webshop/Ma ... -38mm.aspx
Där anges det vara lämpligt för IF o H-båt med 38 mm.
Själv har jag ingen aning om hur grov bom jag måste ha. Den jag har till min J17 är 46 mm.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinnakerbom dimension?

Inlägg av maja »

En sådan bom håller, om du aldrig kommer att fresta den i en frisk brant slör och dessutom använda hanfot, åtminstone vid sådana tillfällen.

Jag själv har kört sönder några bommar i den dimensionen under årens gång. Men då har jag inte haft någon hanfot. Så själv hade jag lagt på några hundra och köpt den med 48 mm diameter http://www.vikingyachting.se/Webshop/Sp ... 48-mm.aspx. Den enda nackdelen med det är att man ju då också får en förhållandevis tyngre bom...

Du kan ju ringa och försöka förhandla bort alla de där extraprylarna du inte behöver som ingår i den "grövre" satsen, och kanske få en prisreduktion på halva mellanskillnaden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Spinnakerbom dimension?

Inlägg av Janken »

Hanfot har jag alltid på nedhalen. Men okej! Då var inte priset så kanonbra ändå. Då blir det nog Hjertmans byggsats så slipper jag frakt och bställningskrångel. Dessutom får man bra service och goda råd samt en skräddarsydd hanfot.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinnakerbom dimension?

Inlägg av maja »

Och jag seglar i allmänhet utan nedhal utan bara med suggor. Nedhalet behövs inte på läns, utan man kan i stället dra lovartssuggan lagom hårt.

Jag har nedhalstaljan liggande i garderoben för att snabbt kunna monteras när det blir aktuellt för halvvind eller slör i frisk vind. Men det var längesedan det var aktuellt, eftersom man mest seglar kryss-länsbana på kappseglingarna. Och när man cruisar, seglar man sällan halvvind eller brant slör med spinnaker i friskvind, eftersom det krävs litet vana, som en cruiingbesättning inte alltid besitter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar