Mastehældning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Niels H
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jan 2013 19:30

Mastehældning

Inlägg av Niels H »

Hej

Har tænkt at trimme masten lidt fremover i forhold til nuværende placering for at få bedre balance i båden. Har så bemærket at H-bådene i almindelighed har masterne mere bagud end IF-erne; min egen er en M26'er.
Mit spørgsmål er: Er der aerodynamiske forhold, som dikterer, at masten skal have en vis hældning bagud - jvf. f.eksempel North Sails Trimguide, eller er det alene et spørgsmål om balance i båden. Kunne den for den sags skyld stå helt lodret.
Skulle måske nævne, at forsejlet er nyt, men storsejlet et par år gammelt, men på ingen måde udsejlet.

Niels
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mastehældning

Inlägg av maja »

Erfarenhetsmässigt har man konstaterat, att segelbåtar går bättre på bidevind när masten är lutad något bakåt och bättre på läns om masten är lutad litet framåt. Detta har enligt min mening med båtens balans att göra, dvs. det blir lättare att hålla en hög och rak kurs på bidenvind och en låg och rak kurs på läns om man hjälper till med segelplanets långskeppstyngdpunkt.

För en IF-båt är det lagom att luta masten bakåt cirka 20 - 40 cm, mätt från bakkant mast i höjden av bommen. Häng ditt ankare i storfallet och mät med en tumstock. Stå alldeles vid sidan av masten när du mäter. Med standardlängd på förstaget är inte alltid att detta går att göra, eftersom förstaget är för kort. I så fall kan man förlänga förstaget med några toggles eller, om man har en väldigt kort sådan, välja en längre vantskruv.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Niels H
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jan 2013 19:30

Re: Mastehældning

Inlägg av Niels H »

Tak for svaret.

26'erens J-mål er 22 cm længere end IF'erens. Og jeg sejler med en fok, der svarer til IF'erens store fok - ikke en genua. Den er nemmere at håndtere for en 70+'er. Det længere J-mål fremkommer, som jeg forstår det, fordi 26'erens fribord er en smule højere end IF'erens. Skroget under vand er det samme.
Så alt andet lige, må man vel sige, at 26'eren skal have mindst samme mastehældning som IF'eren. Nå, jeg må eksperimentere lidt til sommer.

Niels
Skriv svar