Vantskruv

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Vantskruv

Inlägg av IF1426 »

Mina vantskruvar till undervanten behöver bytas ut p.g.a. att gängorna är utsträckta, vilket gör att det inte går att skruva ihop dem i hela gänglängden. När jag söker efter nya typ Selden/Hasselfors med gänga 5/16" visar det sig att riggbulten har diam 8mm.
Eftersom jag har den danska typen av undervantsfästen är hålen för riggbulten diam 6.5mm, vilket är enl. ritning. (De kasserade vantskruvarna är gänga 5/16" med riggbult diam 6mm). Även std. vantskruv M8 har riggbult diam 8mm, uppg. hämtade i Watski katalogen och Seldens hemsida, Hjertmans hade inga uppg. om riggbultens diam.
Det skulle vara intressant om någon mer har gjort samma erfarenhet.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vantskruv

Inlägg av maja »

Mycket märkligt... :shock:

För diametern för hålet för riggbulten på de danska röstjärnen ska vara 8.3 mm enligt ritningen. Jag kontrollmätte just på ett röstjärn genom att prova med ett 8.0 mm respektive 8.5 mm borr. Det förra gled lätt igenom med en aning glapp medan det senare inte gick in i hålet. Så här verkade teorin stämma med praktiken... :lol:

Jag menar dessutom att riggbulten ska ha ungefär samma dimension som vantskruven. Det blir 8 mm. En 6.0 mm riggbult är enligt min mening underdimensionerad...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Vantskruv

Inlägg av IF1426 »

Tack för svaret Marek, en liten historik, jag blev uppmärksammad på de undermåliga öglebultarna i en artikel, IF båtens akilleshäl, som du skrev i Medvind 2-91.
I Medvind 2-92 hade du en artikel med en tänkbar lösning till ersätting av öglebultarna till undervanten. När det senare i Medvind 1-93 fanns med en artikel med beskrivning (ritning),skriven av dansken H Blomdahl, tillverkade jag 2st fästen (röstjärn) enlig denna ritning, där måttet på hålet för riggbulten var satt till diam 6,5mm. Den vantskruv som jag nu skall ersätta är original från leveransen fr Marieholm och bulten är 6mm i diam.. I en senare annons som var inlagd i Medvind 1-95, Öglebult för undervanten, tolkade jag håldiam även där till 6,5 mm.
Det är bra att senare upplaga av undervantsfästen (röstjärn) är anpassade till nuv. std. på vantskruv, vilket jag får åtgärda på min tidiga variant av undervantsfästen.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vantskruv

Inlägg av maja »

Ja, tyvärr måste du väl ta loss dem för åtgärd, för det är väl svårt att borra på plats med en handborrmaskin i hårt syrafast stål...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Vantskruv

Inlägg av IF1426 »

Det är riktigt, det måste jag göra, om man borrar med handborrmaskin och råkar få för högt varvtal och borret därmed blir slött, blir det en värmeutveckling som gör att materialet (rf. SIS2343) ythärdar, sedan är det ett helsicke att fortsätta borra. Materialet är inte så hårt men det kräver skarpa verktyg och rätt skärtryck.

IF1426 / L-Å Andersson
Skriv svar