Delaminering

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

s/y Elsa.
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2006 11:15
Ort: Umeå

Delaminering

Inlägg av s/y Elsa. »

Jag upptäckte härförleden en liten delaminering (eller vad man skall kalla det) där det tvärgående skott och balk, som sitter som avdelare mellan kölsvinsutrymmet under sittbrunnen och utrymmet under durkarna i salongen, har sitt fäste mot insidan skrovet. Det är i ovankant man kan se att glasfiberarberingen i den gamla plastningen har "sprätt upp".

Jag tror inte att det är särskilt allvarligt, det är väl i princip bara att plasta igen sprickorna, men hur gör man? Borde man ta bort allt det gamla och lägga ny väv, och sedan plasta, eller är det bara att spackla igen sprickorna?

Jag vet ju inte vilken betydelse denna balk har för skrovstabilitet och liknande, men jag kan ju tänka mig att det har spruckit på grund av rörelser i skrovet.

Har någon några bra tips, förslag, kommentarer eller liknande. Jag skickar här med en länk till flickr, där jag visar bilder på eländet. (jag hoppas bilderna syns. Om inte så säg till)
http://www.flickr.com/photos/8388273@N04/?saved=1
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är ingen delaminering. Det är fastplastningen av den aktre, så kallade "bottenstocken" , som har spruckit loss. Det kan ha hänt i samband med att kölen under skadan har fått sig en kraftig smäll underifrån, då skrovsidorna har vikt sig utåt/neråt. Det syns tydligt att sprickan har börjat på ovansidan. Båten kanske har gått rejält på grund eller tappats på kölen i samband med något lyft.

Vid första bästa tillfälle ska du reparera skadan. Du bör göra det på land, eftersom det ska gå att få skorvet tillräckligt varmt med en värmare ism. plastningen. Det är inte särskilt omständigt, men ett riktigt "skitjobb", som all glasfiberslipning. Gör det ordentligt, genom att du låter skära loss hela bottenstocken, rensar bort allt trasigt laminat på både skrov och bottensktock och laminerar fast den igen på samma sätt som du laminerar fast knän under röstjärnen. Principen för det senare hittar du på en ritning till klassreglerna http://www.ifboat.com/teknik/R_1965-2.pdf . Det går bra att använda epoxi, som har bättre vidhäftningsförmåga på gammal plast, men det är inte helt nödvändigt, bara man gör underarbeter/förarbetet bra. I så fall, tänk också på, att epoxi kräver en speciell sort glasfibermatta... :!: :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
DD SWE-1486
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2006 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av DD SWE-1486 »

Även jag upptäckte liknande sprickor, om även kanske inte i samma omfattning, i samband med sjösättningen häromdagen. Undrar därför vad som menas med "vid första bästa tillfälle". Betyder det i klarspråk " omgående" eller betyder det "när tillfälle ges"? Vad är risken med att vänta för länge?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Båten sjunker ju inte direkt, men man kanske ska undvika att båten lutar mycket i t.e.x hårdvind och inte segla i stora, korta vägor. Och och man ska definitivt inte gå på grund i hög fart.

Små sprickor i topcoaten är inget att bry sig om. Men här såg man tydligt, att hela bottenstocken hade lossnat.Om jag själv hade upptäckt något sådant hade jag inte sjösatt förrän det var åtgärdat. Men ni båda kanske har seglat omkring med det under lång tid... :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Elsa.
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2006 11:15
Ort: Umeå

Inlägg av s/y Elsa. »

Tack för svar.

Jag tror inte att skadan uppkommit vid grundstötning, för någon sådan har inte gjorts på ett tag (skadan kan ju ha funnits sedan senaste grundstötningen, men då borde man ju hunnit se den), utan det närmaste jag kan tänka mig är när båten efter upptagning stod lite sned i vaggan. All båtens tyngd kom då att hamna på en punkt, vilket fick skrovet att bågna inåt.

Jag märkte det inte först, men när jag var uppe och gick på båten så knakade och knirrade det betänkligt. Båtens ena stötta står ungefär vid den spruckna balkinfästningen, och därför tror jag att när skrovet bågnade inåt, sprack plastningen vid balken.

Jag kan nämligen inte dra mig till minnes att jag sett dessa sprickor under tiden båten låg i vattnet. Jag har ju inte lagt båten i sjön ännu, så det blir tid till att laga detta innan dess.

Däremot är det nog inte helt enkelt det där. Gamla plastningen är ju som den skall - dvs. hård som sten. Får väl prova mig fram tänker jag. Kanske slipa bort det med slipskiva på vinkelslipen? Vad tror ni? Skulle man våga sig på det? Eller är en något lågvarvigare borrmaskin med slipskiva på, att föredra?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det absolut bästa sättet att ställa upp IF-båtar på land är med metoden "två tvärställda balkar med kedjor".

För övrigt kanske man inte ser en spricka omedelbart när den uppkommer. Om laminatet spricker inuti, tar det ett tag innan det visar sig utanpå.

Enligt min uppfatning verkade skadan på bilderna inte helt färsk. Det verkar ha kommit in smuts i sprickorna, och det sker inte omedelbart.

Har du möjligen haft kölsvinet fullt av vatten någon gång, så att detta kan vara någon form av frostsprängning?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Bottenstock

Inlägg av Martin IF-1677 »

Usch och fy nu har jag råkat ut för samma sak.
Jag känner mig väldigt osäker ifall jag skulle klara att göra ett sånt jobb.

Har ni tips på någon i Stockolm man kan anlita för att göra en sån reparation?

/Martin
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Delaminering

Inlägg av s/y Nadine »

Finns nog gott om seglare/båtbyggare som kan göra det mot en låg ersättning.

Plastarbete är inte så svårt, men väldigt stickigt/skitigt. När jag plastade i båten använde jag min slipmaskin från Coop Bygg (märke kellen tror jag?). Den kostade 300kr och den har jag haft stor användniong av till olika båtjobb. Slipmaskinen är eldriven men i övrigt attt jämföra med proffsigare variatneter från t.ex. Festool som även proffesionella lackerare använder. Jag kan rekomendera den varmt till slipning. Den går också att reglera varvtal på.
Använd rejält grovt papper till en början och köp det där det är billigt. Det går åt många slippapper och det är stor skillnad på priset mellan t.ex. Coop Bygg och biltema.
Dessvärre kan jag inte se bilderna på skadan så jag ser inte om denna typ av slipmskin ryms för att göra jobbet.

Jag rekomenderar klart epoxi. Det blir både enklare att jobba med och betydligt starkare.

Det största problemet med ett sånt här plastjobb är att hela båten blir täckt av små stickiga glasfiber invändigt. Därför bör man avgränsa så mycket som möjligt med byggplast och tejp t.ex. Att ha en damsugare och skurhink nära till hands är också rekomenderat. Samt glasögon och ansiktsmask.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Delaminering

Inlägg av Martin IF-1677 »

Här är bilder på sprickan. Den går runt ovandelen av bottenstocken på båda sidor.
Bilagor
Nedgång till kölsvin
Nedgång till kölsvin
bottenstock.jpg (137.74 KiB) Visad 15856 gånger
Vänster insida
Vänster insida
insida vänster.jpg (122.82 KiB) Visad 15851 gånger
Höger insida
Höger insida
insida höger.jpg (102.39 KiB) Visad 15848 gånger
Vänster utsida
Vänster utsida
utsida vänster.jpg (170.04 KiB) Visad 15846 gånger
Höger utsida
Höger utsida
utsida höger.jpg (160.96 KiB) Visad 15846 gånger
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Delaminering

Inlägg av IF 2719 »

Hej, hade liknande på min båt och jag sågade bort båda skotten och plastade nytt, och målade sen med 2 lager vit polyesterfärg. Efter en säsong så håller det nya skotten fint!
Bilagor
Nytt främre skott efter 7 lager glasfiberväv
Nytt främre skott efter 7 lager glasfiberväv
DSC_0783.jpg (116.8 KiB) Visad 13652 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar