Kompensationsvikt

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Kompensationsvikt

Inlägg av ingemar »

Min båt har aldrig haft någon motorbrunn, och enligt klassreglerna (D.13.1 (b)) skall en "permanent monterad kompensationsvikt" på minst 3,75 kg monteras där motorbrunnen annars varit. Min tanke är att bara skruva fast något lagom tungt som inte blir för mycket i vägen i plywoodskivan inför klassseglingar, och montera bort den efteråt, men innan jag gör det vore det intressant att höra vad det redan finns för fiffiga lösningar på problemet. Hur har ni med kompensationsvikt gjort?
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av maja »

Fixa till en knapp halvliter av en rostfri plåt, som du skruvar fast till durken där motorbrunnen ska sitta. Jag tror knappast att en sådan plåt kommer i vägen för något.... Måtten kan t.ex. vara 0.31 x 0.31 x 0.005 m (om jag räknat rätt).

Om du väljer bly behöver plåten bara vara 0.35 liter i volym.

Du ska ha denna plåt monterad vid alla kappseglingar, även om du kappseglar i SRS.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av IF1426 »

Jag har tidigare sågat bort kragen till motorbrunnen, jämns med skivan i akterstuven. När nu frågan kom upp blev jag nyfiken på hur mycket väger den bortsågade kragen kpl. med plåt, teakbit och vantskruv, när jag väger detta blir då vikten, avrundat till, 1,9 kg, vilket är en viss skillnad till den uppskattade kompensationsvikten som är 3,75kg. När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av johan swe-1870 »

3.75 kg kanske motsvarar hela motorbrunnen, alltså även biten mellan durk och botten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av maja »

IF1426 skrev: 26 jun 2018 21:00 När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.
L-Å Andersson
Man ska ha en kompensationsvikt på 3,75 kg även om bara kragen är borttagen.
Det finns inget utrymme på "varianter" på detta.

Vikten ska vara permanent monterad och synlig och därmed tillgänglig för eventuell kontroll. Mätmannen ska kunna uppskatta/mäta att storlek och vikt är rätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av ingemar »

Jag tänker att jag kan följa upp med hur det blev, kanske det finns någon intresserad där ute.

Genom en bekant fick jag fri tillgång till begagnade blysänken avsedda för att trä rep genom. Då de inte har en speciellt bra form smälte jag ner sänkena och göt en solid vikt m.h.a. en aluminiumform för matlagning. Resultatet blev som nedan.
vikt.jpg
vikt.jpg (123.84 KiB) Visad 10507 gånger
Jag tänker inte gå in på säkerhet kring att gjuta bly, men man ska vara lite försiktig när man väl gör det. Då bly inte är vidare trevligt att handskas med valde jag att måla vikten med en gummifärg, mest för att försegla allt och inte få någon blyoxid på händerna när jag monterar/demonterar vikten vid kappsegling.

Monterad där motorbrunnen hade suttit blev det inte en speciellt stor mojäng ändå:
20180712_183958.jpg
20180712_183958.jpg (195.56 KiB) Visad 10507 gånger
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av johan swe-1870 »

Snyggt!

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar