Kondens eller läcka?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Kondens eller läcka?

Inlägg av PeteIBöljan »

Hej

Jag var nere och påbörjade vårarbetet på båten. Men jag tyckte det var lite mycket vatten i kölsvinet. Jag skulle gissa på att det var 2-4 liter. Svårt att bedömma men det var nån cm djupt.

Letade som en tok efter någon läcka men hittade inget, inte ens någon ledtråd.

Så då undrar jag: hur mycket kondensvatten har ni i er kölsvin efter en vinter utomhus?
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

lasRe: Kondens eller läcka?

Inlägg av maja »

Var någonstans sam vattnet ?

Av kondensen brukar det högst bli en våt svamp eller wettex-trasa.
Det rinner säkert in från någonstans. Det brukar vara otäta rutor eller otäta beslag.

Spola ordentligt med vattenslang över hela däcket, så märker du nog snart varifrån det kommer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av PeteIBöljan »

Ok - då blir det att leta då. Kölsvinet lämnar ju inga tydliga ledtrådar.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av Janken »

En grej som försvårar läcksökningen är att det kan rinna vatten mellan den väggmatta som är originalmonterad och skrovsidan.
Själv hade jag vatten i facken under bb-kojerna. Efter kraftigt regn så var där 3-4 cm vatten. Jag spolade över båten men hittade ingen läcka men.... det sipprade ner vatten i stuvfacken lik förbaskat.
Efter att ha kliat mig intensivt i knoppen märkte jag att läckaget kom från den yttre genuaskenan och att vattnet genom åren sökt sig innanför väggmattan och bildat sina egna små kanaler bakom mattan för att sippra ut under kojen.
Mina fönsterramar läckte också men det åtgärdade jag med Le fant Cracksealer på gummilisterna. De har varit täta sedan dess. (tre år)
Lanternorna i ruffsidan kan också släppa in vatten.
En lustig grej var att det började regna in väldigt mycket i båten efter att jag hade dragit ner fallen till sittbrunnen.
Det visade sig att man troligen hade borrat ett hål fel på, Marieholms bruk, 1976 när båten byggdes.
Inuti konsollen för sprayhooden var det nämligen ett borrhål i rufftaket. När jag gjorde hål i konsollen var det fritt fram för regnvattnet att rinna in.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det stämmer fint med vad jag hittade när jag drog av skrovklädseln. Mycket av den vatteninträngning jag har haft ser ut att ha runnit under klädseln och ner till skrovbalken i kojen. Troligen har mina genuaskenor varit otäta i många år. Om då dessutom tätningen mellan skrov och däck är dålig tar sig vatten in och tär genom utefter de 48 skruvarna till genuaskenan. Eftersom skruvarna är inklädda med skrovmatta ser du inte ett sådant läckage utan vattnet dyker så småningom upp nere i kojen.

Bild

Men visst kan det vara en del kondens också. Min båt står denna vinter inomhus och får inget vatten på sig alls. Inuti är den helt tom eftersom jag renoverar den. Ändå har jag ibland hittat en liten aning vatten vid en av skrovbalkarna. Det måste vara kondens som har bildats när jag kör med värme i båten. Den varmare luften kyls mot den kalla skrovsidan varvid luftfuktigheten fälls ut och samlas längst ned. Det rör sig bara om ett per cl.

Jag märkte när jag demonterade inredningen också att det finns en hel massa andra ställen där vatten kan ta sig in. Som Janken skriver kan nästan vilket beslag som helst vara boven eller i värsta fall någon miss från varvet eller tidigare ägare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av IF 2719 »

Jag tror också på läcka. Hade liknande mörka områden där främre mantågsfötterna suttit, det var rätt tydligt att jag haft en liten läcka där. Tog bort manntågsfötterna o plastade igen för något år sedan och inte haft problem efter det. Har också tätat fönstren utifrån med Lefant spricktätare (som Janken gjort) och det funkade fint. Ska ta loss o täta fockskenorna också, men det blir nästa vinter. Hinner inte i år eftersom jag isf måste montera bort en hel del av inredningen för att komma åt. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av IF 1085 »

Jag tror också på läcka. Båtarna är i stort sett kruttorra. Kolla även så att det inte kommer in via skruvarna som håller skotbalken på plats eller från fästena till sittbrunnsbordet i durken. Från fästena kan det droppa rakt ner i kölsvinet längst akterut.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av maja »

IF 1085 skrev:Kolla även så att det inte kommer in via skruvarna som håller skotbalken på plats....
Dessa skruvar går ner i kistbänkarna i sittbrunnen, där muttrarna sitter. Så läckage här syns inte i kölsvinet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av Lasse »

Vår båt läcker in vatten via sittbrunnen vintertid. Svårt att få båten i den lutningen som krävs för att vatten skall rinna direkt ut i rören i aktern. Jag gissar att det vatten som står i sittbrunnen letar sig nedåt via de fördjupningar som finns för bordet eller via något skruvhål.
Frågan är om det kan ställa till problem i kölsvinet (efter 40 år)?

Öste ur några liter från aktre förvaringen efter årets vinter, trots stängda luckor. Gissar att det blåst in snö eller regn? Eller kan det vara kondens?
IF 1162
Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av IF 618 »

Ett lite sent svar kanske, men min båt har dom två senaste vintrarna varit pallad så att den är ungefär i våg. Då fungerar självlänsarna i sittbrunnen. Bara att lägga en extra planka eller två under den förliga delen av kölen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kondens eller läcka?

Inlägg av maja »

Det är ännu bättre att palla den så att båten trimmar litet på aktern. Då rinner allt vatten ut ganska snabbt genom självlänsarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar