Oxiderad gelcoat Blå

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Bo3
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2016 13:47

Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av Bo3 »

Jag har köpt en IF med blått skrov, den är slät och hyfsat fin men oxidationen är kraftig och flammig.
Min fråga, skall man köra autosol eller ge sig på båten med våtslippapper?
Det finns så många olika tips så att man blir bortkollrad!
Jag såg en youtubevideo från ett varv i Stockholm, han började med oscillerande rondell och 800 papper, sedan 1000, 2000 och sist 4000 om kunden var krävande.
Blir det bra resultat med ovan beskrivna?
Man vill inte chansa så att Gelcoaten blir förstörd.
Hoppas på många bra svar från Er som testat 8)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av maja »

Jag har hört att det eventuella resultatet av sådana åtgärder inte förblir långvariga. Dessutom kan gelcoaten vara tunn. Risk för genomslipning finns alltid och det är inte så bra.

Så kanske ett bra tips är att låta det hela vara som det är. Du sparar säkert mycket arbetstid. Och en flammig båt är inte sämre än en blank dito. Ett och annat skönhetsfel kan man väl bortse från om båten kanske är mer än 40 år...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bo3
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2016 13:47

Re: Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av Bo3 »

Våtslipa med 300 papper så man får bort oxiden?
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av FredrikH »

Jag skulle prova med autosol på en skumgummitrissa. fukta gärna trissan med vatten och vrid ur innan du börjar, och tvätta av trissan då och då. Det brukar bli bra resultat och gå fort, du borde kunna köra över hela båten på någon timme. Just blå färg kan dock vara lite känsligare än andra kulörer så det kan hända att färgen har oxiderat igenom hela gelcoat-skiktet och då kommer båten fortfarande att vara flammig när du är klar (men blank). Avsluta med polish och vax.

Jag rekommenderar inte att göra detta varje år, då autosol sliter ned ganska mycket gelcoat varje gång. Till slut når man en gräns när man måste måla...

Lycka till!
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Bo3
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2016 13:47

Re: Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av Bo3 »

Jag tänkte nog ungefär så, jag kör nog med Autosol eller lätt slipmedel liknande det och sedan kör jag på vax, är den lite oxiderad så får det förbli så, glädjen är ju då att man ej förstört båtens ytskikt utan man kan glatt segla vidare, och det är ju det som är den absolut mest primära och största glädjen.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Oxiderad gelcoat Blå

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Slipa inte med 300 papper! Möjligen abralon 2000 eller 4000 med vattenslipningsteknink försiktigt, du ser att det kommer färgpigment i abralonen. Alternativt polish eller rubbing eller autosol försiktig maskinpolering med vatten så det inte går torrt och du kommer också få färgpigment i skumgummirullen. Rengör noga före så att gelcoaten är riktigt ren. Sen ett bra vax utan silikon. Jag har provat olika metoder på vår olivgröna IF, men den blir ändå alltid lite oxiderad till hösten men efter en bra grundbehandling som jag beskrev ovan så är den lätt att få blank med djupare glans på våren! Om man är riktigt petig och tittar noga så hittar man små mörka pigment i gelcoaten som inte går att få bort. Även om finishen på gelcoaten inte är mint condition till 100% så blir helhetsintrycket av båten bra med tex snygg sikarand och rent däck, fräscha skot mm. Ett storskot från 1976 med bakelitblock och sliten skotlina är ju varken snyggt eller praktiskt. Jag vill också tipsa om att den vita vattenlinjen som lätt får missfärgningar kan rengöras med oxalsyra. Jag köpte fälgrengöring från Biltema som funkade mkt bra och vattenlinjen blev som ny. Var försiktig med oxalsyran bara för den är sur o frätande i kontakt med ögon.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar