Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
En skrovgenomföring, den till diskhon, gick inte att stänga, med en antik gammal slang kopplad till. Den var också rödfärgad på mitten, vilket jag vet inte är bra.
Så båten står nu på land igen. Lite lättare att få på anoden också :)
Byter alla genomföringar och slangar. Säkerhet är inget jag vill tumma på. Dessutom är kulventiler mycket trevligare.
Varför går självlänsarna och diskhon ut under vattenytan? Känns så onödigt.
Så båten står nu på land igen. Lite lättare att få på anoden också :)
Byter alla genomföringar och slangar. Säkerhet är inget jag vill tumma på. Dessutom är kulventiler mycket trevligare.
Varför går självlänsarna och diskhon ut under vattenytan? Känns så onödigt.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det är väl ingen som vill ha skitit och fett diskvatten rinnande längs sina nyvaxade fribord... ..
Och vad gäller självlänsarna, så kan väl större båtar ha utloppen över vattenytan. Men beroende på öppningens höjd över vattenytan behövs ändå en skottventil om det avståndet är för litet. Jag tror mig minnas att det ska vara minst 10 cm fribord till en öppning i bordläggningen eller akterspegeln vid 30 graders krängning enligt den frivilliga säkerhetsbesiktningens krav. Man kan dra ett fast rör till undersida däck, men då fungerar ju inte en självläns särskilt bra... ...
Och vad gäller självlänsarna, så kan väl större båtar ha utloppen över vattenytan. Men beroende på öppningens höjd över vattenytan behövs ändå en skottventil om det avståndet är för litet. Jag tror mig minnas att det ska vara minst 10 cm fribord till en öppning i bordläggningen eller akterspegeln vid 30 graders krängning enligt den frivilliga säkerhetsbesiktningens krav. Man kan dra ett fast rör till undersida däck, men då fungerar ju inte en självläns särskilt bra... ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det har du rätt i :)
Jag tänkte mest säkerhetsmässigt.
Nu har jag nya genomföringar och slangar, och det känns bra.
Jag tänkte mest säkerhetsmässigt.
Nu har jag nya genomföringar och slangar, och det känns bra.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det säkraste är naturligtvis att inte ha några hål i bordläggningen över huvud taget. Men om man nu har sådana hål, ska man se till att det är skottventiler monterade på samtliga. Dessa ventiler ska vara lättåtkomliga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det sitter två utlopp original på akterspegeln på M26 utan ventiler.
Motorns utlopp och länspumpen.
Motorns utlopp och länspumpen.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det står:
"Vid genomföringar lägre än 100 mm. över vattenlinjen ska det finnas avstängningsventiler eller fast rör upp till 350 mm över vattenlinjen."
Länspumpens utlopp sitter förhoppningsvis 100 mm över vattenlinjen, nära centerlinjen. Om inte, räkna med 30 graders krängning när du bedömer utloppets höjd över vattenytan. Dessutom har jag för mig att man brukar dra länspumpens utlopp i en krök upp till undersida däck.
Det borde väl även finnas ett kylvattenintag under vattenlinjen, som bör ha en avstängningsventil...
Kylvattnet går väl ut tillsammans med avgaserna.
Det står också:
"Avgaskrök ska finnas och vara min. 350 mm över vattenytan.
"Vid genomföringar lägre än 100 mm. över vattenlinjen ska det finnas avstängningsventiler eller fast rör upp till 350 mm över vattenlinjen."
Länspumpens utlopp sitter förhoppningsvis 100 mm över vattenlinjen, nära centerlinjen. Om inte, räkna med 30 graders krängning när du bedömer utloppets höjd över vattenytan. Dessutom har jag för mig att man brukar dra länspumpens utlopp i en krök upp till undersida däck.
Det borde väl även finnas ett kylvattenintag under vattenlinjen, som bör ha en avstängningsventil...
Kylvattnet går väl ut tillsammans med avgaserna.
Det står också:
"Avgaskrök ska finnas och vara min. 350 mm över vattenytan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
Alla skrovgenomföringar och tillhörande slangar är bytta nu, inklusive den till motorns kylvattenintag.
Om avgaskröken är 350mm över vattenytan känns tveksamt faktiskt, men jag har ju båtens originalinstallation av Volvo Penta MD5.
Den har en vakuumventil som sitter högt dock.
Jag kommer även dra på ett utombordarfäste nu när den är på land, just in case. Vill inte ha hela semestern förstörd om MD5:an går jättesönder första semesterdagen.
Alla skrovgenomföringar och tillhörande slangar är bytta nu, inklusive den till motorns kylvattenintag.
Om avgaskröken är 350mm över vattenytan känns tveksamt faktiskt, men jag har ju båtens originalinstallation av Volvo Penta MD5.
Den har en vakuumventil som sitter högt dock.
Jag kommer även dra på ett utombordarfäste nu när den är på land, just in case. Vill inte ha hela semestern förstörd om MD5:an går jättesönder första semesterdagen.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 59 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Nu blir det lite utanför ämnet:
Använder du dator kan du lägga till en bilaga och placera inom inlägg.
Använder du tapatalk kan du lägga till bild direkt från smartphone.
Ingen av de båda metoderna kräver att du lägger upp bilden någonstans. Bildfil lagras automatiskt på en server utan att du behöver göra ngt.
bubbleboy76 skrev:Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
Använder du dator kan du lägga till en bilaga och placera inom inlägg.
Använder du tapatalk kan du lägga till bild direkt från smartphone.
Ingen av de båda metoderna kräver att du lägger upp bilden någonstans. Bildfil lagras automatiskt på en server utan att du behöver göra ngt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Sorry! Såg inte den fliken.
Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten. 25mm anod:
Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten. 25mm anod:
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Trevligt att de lyfter med masten på i Öckerö hamn :)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Om båten kränger 30 grader, kommer väl den genomföringen under vattenytan. Så man bör ha ett rör till upp till under däck för den genomföringen.bubbleboy76 skrev:
Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Räcker det att leda slangen upp till däcket och ner i en krök? Eller vad menas med rör, ett metallrör?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Fast rör är inte böjlig slang. Metallrör torde vara bättre och kanske även lättare att montera mot en genomföring. Men det viktiga säkerhetsmässigt är nog att se till att åtminstone ha bra slangar ämnade till ändamålet och dra dem i en hög böj upp till under däcket. Trots allt ligger inte dessa genomföringar under vattnet hela tiden. Du kan t.ex. kombinera rör och slang genom att ta rör någon eller några decimeter och slang för resten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Det är Öckerö Marinmotor som har gjort det, så vi får se hur det ser ut. Jag har inte varit i båten ännu, sedan alla genomföringar under vattenytan med slangar bytts, plus den på akterspegeln.