Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av Karl P »

Hej,

tittade just till min IF såhär i marssnön, och noterade att innertaket vid solcellsventilatorn är lite fuktigt. Detta främst ett lite glasfiberaktigt område akter om ventilatorn - se bild.

Bild

Satte i ventilatorn under sensommaren - drog till skruvarna rejält så att den skulle sluta tätt, men funderar nu på om jag borde använt Sikaflex eller något annat för att det hela skulle tätats bättre. Samtidigt tror jag inte att den nuvarande ventilatorn tätar sämre än den ventil som satt där tidigare. Det kan inte vara några stora mängder vatten som kommer in.

Är detta något jag bör oroa mig mycket över? Torkar detta ut, eller är det risk för röta/mögel här? Risk för strukturell skada, eller "bara" risk för att innertaket behöver bytas? Är det brådis att slänga in Sikaflex, alternativt täta på ett annat vis?

Kan tillägga att jag i år valt att inte täcka över med presenning.

Tack för ett fantastiskt forum!

mvh
Karl P
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av maja »

Jag har aldrig fått en droppe vatten genom ventilen eller hålet runtomkring, inte heller den gamla Electroluxventilen som satt där innan.

Min nuvarande ventil är en Day/Night Plus 3". Jag har inte använt någon Sikaflex eller Silikon vid monteringen.

Jag har haft båten utan täckning så länge jag ägt den, dvs. sedan år 1983. Jag stänger aldrig hålet till ventilen, varken på sommaren i hög sjö eller på vintern, oberoende om det snöar eller inte. Jag slår av strömbrytaren vid upptagningen och slår på den igen vid vårdagjämningen, detta för att batteriet inte ska stå oladdat någon längre tid.

Demontera ventilen och även innertaket och kolla vad som har hänt. Kanske det bara är jordslag. Om det runnit in vatten, borde du ha märkt det i det främre kölsvinet. Ta det försiktigt så att du inte förstör den yttre tätningen mot rufftaket när du tar loss ventilen.

Kan tänka mig att det kanske kan bli så om man stänger hålet till ventilen...Men detta är bara en hypotes...
Kanske det läcker in genom en eller några av fästskruvarna som du dragit för djupt genom laminatet i rufftaket..?...

Du bör nog kolla så snabbt som möjligt för att reda ut vad detta kan bero på. Men det har nog inte hänt något allvarligt. Om du misstänker läckage genom fästskruvarna, tejpa fast en mjuk plastskiva över hålet (borttagen ventil) och låt allt torka ut. Sedan, när det blivit varmare och torrare och hålen torkat ut, kan du täta skruvhålen. Och jordslaget kan du säkert bara tvätta bort....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av Karl P »

Hej,
och tack för snabbt svar! Ja, det är nog klokt att utreda det hela så snart som möjligt, och klokt att undersöka hur det ser ut om man tar bort innertaket. Det är alltså enkelt att montera ned?`
mvh
Karl
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av maja »

Skruva av så mycket av skruvarna som håller taket på plats så att du får ner det en bit och kan inspektera under innertaket. Kanske du måste skruva av garderobsfronterna, men det är nog inget större problem. Men masonitskivan är ju ganska böjlig.

Om någon av de yttre fästskruvarna har gått igenom, borde du kunna känna det med handen.
Om någon av skruvarna som håller innerkragen har gått igenom ut, borde du se det utifrån.
Om du har haft maximal otur, har du dragit en inre skruv som träffat hålet för en yttre.

Jag har för mig att jag återanvände skruvarna från Electrolux-ventilen. Hålen passade i varje fall...

Om man har råkat missa en förstärkning, är det lätt gjort att skruven går igenom laminatet. Det har hänt mig när jag skruvade fast mitt grabbräcke som börjat sitta litet löst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av IF 2719 »

Om du skruvar ny ventil utifrån så måste du ha sika som tätning annars letar sig fukt in. Egentligen behöver man lossa alla beslag regelbundet o kolla tätningen. Gamla mantågsfötter kan tex läcka eller däckskontakten vid masten. Mvh Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av maja »

Denna ventil ska gå att montera utan särskild tätning om rufftaket inte är välvt för mycket. Det finns en packning med som ska vara tillräcklig. Och själv har jag inte haft några problem...

Men visst, taket kanske är deformerat på något sätt...

Själv är jag allergisk mot att montera saker alltför fixerat om det inte är nödvändigt. Här rekommenderar tillverkaren en tätning av silikongummi, om taket är välvt för mycket.

Utan att veta utan bara tro, så tror jag att någon av fästskruvarna har gått igenom laminatet. För laminatet är inte så särdeles tjockt mellan förstärkningarna. Jag fick det problemet vid en av skruvarna som fäster grabbräcket till rufftaket. På min gamla skuta är grabbräckena av trä och är fastskruvade till rufftaket med plåtskruv.

Vi får väl se vad probleminnehavaren svarar när han kollat upp sitt problem ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av Karl P »

Hej igen,

tusen tack för dessa inspel! Jag har själv inte hunnit kolla upp det hela - har varit ifrån båten ett tag - men min far har kollat upp det och utfrån vad han såg tyckte han inte att fukten var något problem. Jag skall dock göra en lite mer grundlig koll.

Om välvning av däcket - jag kollade på detta när jag satte i ventilatorn, och tyckte inte att det såg ut att utgöra ett problem. Kan dock ha fel där.

Och ja - även röstjärns och mantågsstöttor kan vara värt att dubbelkolla - tack för det tipset.

Återkommer - tack igen!

mvh
Karl
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av maja »

Ja, det kanske bara är en litet kallare zon där det kan bildas litet mer kondens....Då kan nog jordslaget frodas..

Har du haft ventilen i öppet eller stängt läge?
På bilden verkar den stå öppen.

Vad gäller täthet mellan ventil och däck och mellan beslag och däck, så finner du detta enklast genom att spruta ordentligt med en vattenslang.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av IF 2719 »

Nja Karl, röstjärnen är jag tveksam till. Jag har inte o tänker inte lossa röstjärnen till toppvanten, de har suttit sen 1976. När vi köpte båten för 8 år sen bytte förra ägaren o jag till danska röstjärn för undervanten och hade då sikaflex där. Mantågsfötterna har jag tagit bort o plastat igen. Där läckte fukt på flera ställen o även vid förpulpilt som vi också tagit bort o plastat igen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av maja »

Instämmer med Filijukus.

Röstjärn ska inte lossas om man inte avser att byta dem. Det är sällan det läcker kring röstjärnen, och om det nu ändå skulle göra det, kommer det vattnet aldrig upp till ventilen på rufftaket.

Så ditt jordslag beror nog på något helt annat. Jag kan tänka mig att det kanske kan bero på att du haft snö på rufftaket som smält. Smältningen kyler ner omgivningen och kan förorsaka mycket kondens.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Re: Innertaksfukt vid solcellsventilatorn

Inlägg av Karl P »

Hej igen,

fick under påskhelgen äntligen tid att kolla hur det står till vid ventilatorn. Skruvade av den, och tittade på tätningsringen - den såg ut att sluta tätt. För säkerhets skull lade jag en sträng Sikaflex när jag satte tillbaks den. Fyllde även i gamla hål - insåg att jag slarvat med det när jag satte i den under sensommaren. (Tänker att Sikaflexet kan pillas eller borras upp om jag vill torka ut det frampå våren?) Dock verkar det fuktiga partiet vara torrare nu, så jag skall nog inte oroa mig för mycket. Märkte heller inga tecken på att laminatet börjat släppa eller så.

Maja: Ja, jag har haft den öppen, tänker att det är bra att ventilera ut, men kanske lite oklokt? Hur som helst tror jag att du har rätt i att det helt enkelt kan ha att göra med kondens som bildats när det legat snö/is på däcket. (Har ju kört oövertäckt denna vinter.)

Filijokus: Jag förstår - tänker inte röra röstjärnen. Dock skall jag (som du föreslår) se över mantågsstöttorna vid tillfälle - om inte annat kontrollera hur de är isatta (av tidigare ägare).

Tack för era råd kring detta. Har för övrigt varit intressant att se hur IFen (åtminstone vårt ex) är konstruerad - det går alltså en förstärkning över däckets mittlinje, samt däckets skarv mot friborden. Antar att det är här som IFen har marinplywood som distansmaterial? Hålen vid ventilatorn går ju ned i dessa, men detta skall ju tåla en del fukt.
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Skriv svar