Mögel i aktre kölsvinet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Mögel i aktre kölsvinet

Inlägg av Karl P »

Hej,
är ny IF-ägare och förbundsmedlem - ser fram emot kommande säsongen!
I det aktre kölsvinet finns det en del mögel, som verkar slagit rot i plasten i (rätt grunda) sprickor - skall försöka bifoga bild. Är detta något att oroa sig för, och hur bör man (om alls) åtgärda detta?
Allt gott,
Karl P
Bild
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mögel i aktre kölsvinet

Inlägg av maja »

Det är inte helt ovanligt med litet jordslag/mögel i små sprickor i gelcoaten. Ju blötare och varmare vinter desto mer mögel bildas...
Jag själv har sådant litet varstans. I år, efter den historiska "varmvintern", blev det extra mycket i små sprickor på däck.

Om det stör dig, försök med litet klorrengöringsmedel och en diskborste och gå över ytan. Vänta en halvtimme och skölj med en wettex-duk och rent vatten. Även om allt inte försvinner direkt är klorrengöringsmedlet långtidsverkande i sprickorna och på litet sikt brukar det svarta försvinna.

Använd gummihandskar så skyddar du händerna. Engångsmodell från ICA eller Willys duger bra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Karl P
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 maj 2015 22:33

Re: Mögel i aktre kölsvinet

Inlägg av Karl P »

Tack för detta - då går jag nog över det hela med lite klorin eller så, vill mest bara försäkra mig om att det hela inte slår rot i plasten och blir till en mer strukturell skada.
Vill även passa på att tacka för forumet - en ovärderlig referens såhär i början. Har haft god nytta av info kring alltifrån vintervård till krympslangar åt rodertappar!
Karl P, IF-båt SWE-835 "Mille Plateaux", Styrsö
Skriv svar