Rikta stävlisten

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Rikta stävlisten

Inlägg av IF1158 »

Någon som vet om det är möjligt att rikta listen i stäven?
Efter närkontakt med elakt beslag på bryggan ser listen ut som ett S...
Går det rikta den?
Tips på duktig smed (motsv) i Stockholm emottages.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rikta stävlisten

Inlägg av maja »

Om listen bara är litet böjd, kanske det går.Använd t.ex. ett sort skruvstäd och några plankor.
Men oftast har listen även spruckit litet och går då av när man försöker böja den tillbaka.

Om listen inte ggår att rikta, köp en ny list (stävskena) på Hjertmans, artikelnummer 2241-1500, pris SEK 490:- , katalogsida 41. Hjertmans list är 1500 mm lång, men den kan ju kapas till lämplig längd. Jag har för mig att listerna från Marieholms Båttillbehör är 1200 mm långa för IF och 1300 mm långa för M26. Å andra sidan är det inte någon nackdel men en litet längre list, eftersom man får bättre skydd under vattenlinjen, t.ex när man angör en naturhamn men stenig strand. Jag tror mig minnas, att den listen som satt på min båt från början var minst 1300 mm lång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Rikta stävlisten

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har försökt rikta min, men det blev inte särskilt bra. Efter ytterligare några misslyckade angöringar blev den till slut så ful att jag köpte en ny på Hjertmans i våras. Den hade exakt samma längd som den som satt på båten. Jag fick spackla igen de gamla skruvhålen och borra nya, annars var det inga problem att montera.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar