Råd om botten behandling

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Råd om botten behandling

Inlägg av PetterLundberg »

Hej!
Jag köpte min första båt i somras, när jag tog upp den i höstas upptäckte jag mycket tjocka bottenfärgslager i svart och vitt som flagnade partiellt och en röd färg underst. Bottenfärgen var målad över vattenlinjen och en röd tape ovanpå detta som inte ville sitta på plats.
Till verket i höstas skrapade jag av lös färg ner till det röda lagret närmast gelcoaten men på vissa ställen visar sig gelcoat. Till min glädje finns inte en tillstymmelse av blåsor någonstans.

Efter att ha pratat med försäljare av färger är jag villrådig och hoppas ni kan råda mig till hur jag skall fortsätta.

Är det ok att måla med en tvåkomponents epoxy på befintlig bottenfärg eller kommer jag att ställa till med en katastrof då?
Skall jag hoppa över Epoxy i detta läget och bara ta en primer?

Tanken är att den skall sjösättas i mitten på april ...
Petter
petters-if.jpg
petters-if.jpg (79.74 KiB) Visad 20637 gånger
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Du bör nog slipa bort all bottenfärg innan du målar med epoxiprimer. Annars finns det risk att epoxiprimern inte fäster ordentligt. Detta gäller åtminstone anti-foulingfärgen. Det är möjligt att man kan lämna kvar den gamla primern, men själv hade jag aldrig chansat.

Om du inte "orkar" göra det inför denna säsongen, måla ett tunt lager med t.ex. VC17 som är lätt att få bort när du tar upp båten tilll hösten. Späder du med thinner och målar snålt med roller och flaska, kan det räcka med en enda burk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av PetterLundberg »

Tror du det finns en risks att skrovet tar åt sig för mycket vatten om jag inte epoxybehandlar med plastpest som följd? I så fall finns det kanske en vits med att ta risken, pengarna och arbetet med att stryka några lager epoxi ändå och sikta på att göra det ordentligt nästa år (förutom att det blir ogjort arbete). Det kanske är galet jobbigt att ta bort epoxin till hösten?
Eller är jag alldeles för rädd efter allt man läst om plastpest?

(Det är arbetstid som begränsar mig nu, annars tvekar jag inte att göra det ordentligt)
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Epoxiprimer är väldigt svår att få bort efter att den har härdat, så du ska nog inte måla med sådan innan botten är ren och alla skavankerna är uppspacklade och slipade.

Det är ingen risk under bara ett eller några få år. Dessutom har ju din båt ingen plastpest efter nästan 40 års användning utan någon epoxi... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF1158 »

När vi talar bottenmålning.

Jag håller på och sliter med att slipa bort 40 års bottenfärg på båten = lagom skoj men med den nya slipmaskinen från AEG är det ändå hyfsat jobb.

Två funderingar:

1. Hur stor är undervattenskroppen på en IF dvs antal kvadratmeter? Räcker det med 2,5 liter Hempel Light Primer för att måla 2 varv

2. Sliptips, vilket slippapper rekommenderas till att slipa botten med? Nu kör jag med vita 80 för att få bort färgen med, är det för grovt? Om de sätts igen pga att färg smäler har jag för hög fart på slipmaskinen då?
Fredrik Ringblom
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av PetterLundberg »

Super tack! (hoppar tillbaka en kommentar)
Jag gör som du tycker. Vet du om VC17 enklare att ta bort än andra färger - ex. Lefant Nautica (råkar ha en köpt burk)?
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF1158 »

Hur stor är ytan då?
Det är läge köpa färg senast imorgon då det är 20% rabatt på Hjertmans...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

14.9 kvadratmeter upp till KVL. Om du har "förhöjt" vattenlinjen, får du lägga till motsvarande yta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

PetterLundberg skrev:Vet du om VC17 enklare att ta bort än andra färger - ex. Lefant Nautica (råkar ha en köpt burk)?
VC17 är väldigt tunn och går att tvätta bort med thinner. Lefantfärgen känner jag inte till, men om den bara är någorlunda mjuk, bör det gå lätt att slipa bort. Däremot kanske det inte går att lägga på så tunt så att det räcker med en enda burk, även om man späder ordentligt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av PetterLundberg »

Tack för hjälpen - känner mig säkrare nu!
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF1158 »

Kan undervattenskroppen ha en total area på 12-14 kvm?
Har jag räknat helt galet?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF1158 »

Innebär det då att det behövs 2 burkar om 2,5 liter epoxifärg för att måla två varv?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

IF1158 skrev:Kan undervattenskroppen ha en total area på 12-14 kvm?
Har jag räknat helt galet?
Jag har räknat ut den våta ytan med ett skeppstekniskt program som jag hade tillgång till på ett av mina förra jobb, genom att använda indata från spant- linjer och utslagsritning som finns publicerade på webben. Enligt det programmet blir det 14.9 kvm till KVL. För övrigt är väl 14 ganska nära 14.9.. 8) ..
IF1158 skrev:Innebär det då att det behövs 2 burkar om 2,5 liter epoxifärg för att måla två varv?
Hur mycket som går åt per kvadratmeter står väl på burken. Min erfarenhet är dock att färgtillverkaren alltid anger att det ska gå åt mera färg än vad det i verkligheten gör.

Tvåkomponentfärger har något som kallas "potlife" . Det är den tid som färgen kan stå färdigblandad i målarburken. Så blanda bara så mycket som du säkert hinner med att påföra inom denna tid.

Om det är epoxifärg med lösningsmedel, ska denna påföras tunt så att lösningsmedlet har chans att försvinna ur färgen innan den härdar för mycket. Det innebär motsvarande fler lager för att få ett skyddande skikt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF1426 »

Den röda färg som bitvis är kvar på din båt, enl. bild, är sannolikt International Poly grund, (är ej epoxi), vilket IF grundmålades med på 70-talet, om man beställde det vid leverans från Marieholm. Eftersom du skall sjösätta tidig och ej hinner färdigställa botten. Att då som Marek föreslår temporärt stryka botten med VC17, blir jag betänksam mot, eftersom den innehåller Teflon, som inte är lämplig att måla över med någon typ av bottenbehandling. Att därefter få en ren yta för att senare stryka på en bottenprimer eller en epoxibehandling, vilket då kräver en noggrann rengöring, att hantera den mängd thinner eller sprit som behövs är inte helt riskfritt.
Varför inte måla med en typ blödande bottenfärg som i princip går att spola bort med högtryckstvätt, och sedan slipa bort det som blir kvar.

IF1426 / L-Å Andersson
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av PetterLundberg »

Är en blödande färg de som kallas polerande - ex International Cruiser?

Nu har jag många alternativ:
1. Blödande färg - och riktigt jobb nästa vår
2. Hård färg typ VC17 - och riktigt jobb nästa vår
3. Måla med en inte epoxiprimer och vänta ett par år
4. Jobba på som tusan - slipa och måla epoxi på riktigt. Behöver båten torka mer? Hinner man på 4 helger?
Petter Lundberg - 3377
Skriv svar