Sprekk under tetning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

Hei.

Jeg har oppdaget at det er sprekker under tetningsmassen mellom skrog og dekk. Stort sett er tetningen hel, men noen steder er det hull igjennom, og da ser man at det er sprekk under:

Bild

Bild

Bild

Bild

Er dette noe å uroe seg over?
Må jeg fikse sprekken på noen måte, eller holder det å klistre på litt ny tetning der den er ødelagt?
Må dette gjøres nå, eller kan det gjøres til høsten når jeg tar opp båten?

Tusen takk for hjelpen!

jokke
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av johan swe-1870 »

Täningen mellan skrov och däck får bytas ibland. Jag har gjort det ca vart tionde år på min båt. Din tätning ser rätt ok ut bortsett från de punkter du visar. Låt det vara till nästa vinter eller sätt lite tätningsmassa där det ser dåligt ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

OK, tusen takk. Men er det ikke fare for at det har kommet vann inn i sprekkene som kan gjøre skade?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av maja »

Om du inte märker att det läcker in något i båten, är det säkert inget att bry sig om.
  • 1. Rensa bort det lösa i de områden där skarven är borta
    2. Slipa litet med 400 våtslippapper. Då fäster den nya tätningen bättre.
    3. Torka bort sliprester och vatten med en trasa
    4. Tvätta med aceton
    5. Maskera horisontellt ovanför och under skarven i samma höjd som den ursprungliga tätningen
    6. Lappa med silikongummi
    7. Jämna till den nya skarven med ett vått finger
    8. Ta bort maskeringen omedelbart innan silikongummit härdar
Om du arbetar rationellt klarar du att laga alla dina småskavanker på under 15 minuter... :lol:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

Takk for hjelpen! Jeg lapper på med ny tetningsmasse en gang jeg har anledning. Godt å høre at jeg ikke behøver å haste.
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Syracusia N-22 »

Är det vanlig våtrums-silikon som används? Eller är det nått annat matrial som rekomenderas?
Tänkte på TEC7, men om man använder det så får man ju aldrig bort det (om det skulle behövas?)
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

Beklager å dra opp den gamle tråden min, men jeg har noen nye spørsmål i forhold til problemet.

Jeg hadde planlagt å fikse tetningen før båten gikk på vannet i år. Det rakk jeg dessverre ikke - fikk for lite tid til å fikse ting, og rakk bare bunnstoff og polering. Jeg har også oppdaget at tetningen har blitt litt dårligere enkelte steder, og noen nye små sprekker (se bidle). Tre spørsmål:

1. Hvor havner vannet som siver ned i hullene i tetningen?

2. Jeg ser at det er brunt smuss rundt sprekkene og hullene. Er dette farlig? Jeg ble redd for at det var rustvann fra kjølen som pipler opp...

3. Hvor mye haster det med å fikse på dette? Kan man seile en sesong til med slike hull?

Takk for hjelpen.

Joakim
Bilagor
Nye sprekker
Nye sprekker
nyesprekker.jpg (90.11 KiB) Visad 18433 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av maja »

Det är väl bäst att du fixar tätningen på de ställen som är dåliga redan nu. Det är lätt att fixa och det kan göras när båten ligger i sjön.

Som tillfällig tätning kan du använda silikongummi. Jag tror för övrigt att den ursprungliga var av just det materialet. Men för att senare göra det mera permanent, kan du använda t.ex. Sikaflex eller liknande marint tätningsmedel.

Ta bort allt vid de dåliga ställena, tvätta ordentligt med aceton, slipa med medelfint våtslippapper (180), tvätta med aceton igen. Därefter, applicera en sträng silikongummi och jämna ut med ett vått finger eller glasspinne.

Vattnet hamnar inne i springan. Sedan beror det på hur tätt skrov och däck är hopplastade om vattnet fortsätter in i båten eller bara rinner in och ut ur springan. I vilket fall som helst kan laminat och förstärkningar bli fuktiga..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av FredrikH »

Välj en dag när det är soligt väder (alltså inte 2012), köp dig en glass, t.ex. Piggelin. Använd en vass kniv och skär bort den gamla tätningen så bra det går. Slipa lite och tvätta med aceton enligt Majas instruktioner. Lägg därefter på en ny tätning, jag brukar använda Sikaflex 291. Använd glasspinnen för att släta ut fogen. Alltihop gör du på någon timme (hela båten). Det viktigaste är att det är helt torrt när du fogar, annars fäster inte Sikaflex.
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

Tusen takk alle sammen!
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Berguv »

Tog bort sikaflextätningen på min båt igår, på ett par ställen verkade det lite fuktigt... Ngt att oroa sig för?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av maja »

Om tätningen har varit dålig, är det väl ingen större överraskning att det är litet fukt i springan. Låt stå några dagar och torka ut innan du lägger dit ny tätningsmassa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av Jokke »

Hei igjen.

Når jeg utbedret dette på båten min fjernet jeg all den gamle tetningen, og la på ny rundt hele båten. Jeg fulgte Majas instruksjoner så godt det lot seg gjøre, men jeg har noen spørsmål:

1. Det var fuktig og brunt mange steder under tetningen. Nå er jeg bekymret for at laminatet skal ha blirr ødelagt. Hvor sansynlig er det, og hvordan finner jeg ut av det?

2. Da jeg fjernet den gamle tetningen var det nærmest umulig å få bort alt sammen. Det ble noen rester igjen, som jeg bare la ny tetning oppå. Er det vanlig, eller pleier man å få fjernet absolutt alle de gamle restene?

3. Noen få steder (de stedene sprekken mellom skrog og dekk var størst) kunne jeg se et annet materiale enn tetning inne i sprekken. Det var noe gulbrune greier som jeg ikke forstod hva var. Vet noen hva dette er?

Takk for hjelpen igjen! Jeg er glad jeg seiler en båt med så aktivt miljø og hjelpsomt forum.

jokke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av maja »

Om man tittar i ritningarna ser man att däcket är limmat ovanpå de nedböjda skrovsidorna. Man kan nog förutsätta att limmet är vanlig polyester, dvs. polyester är det gulbruna material, som du ser inne i sprickorna.

Det finns många kloka gubbar här som kommer med allehanda tips. Men man måste nog acceptera att man har en färdigbyggd båt att reparera och att det kanske alltid blir en kompromiss såvida man inte vill bygga om hela båten.

Själv hade jag nog börjat med att skölja ur de djupa sprickorna med vanligt sötvatten, gärna med litet tryck på vattnet. Därefter skulle jag noggrant torkat med värmepistol (inte alltför hett!!) eller hårtork. Om sprickan är så stor att det går att slipa ytorna, hade jag även gjort det. Man kan till sist även injicera aceton med en doseringsspruta och plastslang och låta det torka ut med hjälp av litet extra värme.

Epoxi har bättre vidhäftningsförmåga än polyester.Därför jade jag injicerat epoxi i de djupa sprickorna. Därefter hade jag täckt med en sträng sikaflex.

Ovanstående förutsätter att däckets laminat inte har spruckit eller att hela limningen har lossat. Det får man kolla inifrån. Om man kan sticka ett bågfilsblad från utsidan så djupt att det kommer ut inne i båten, bör man nog reparera grundligt inifrån med ny laminering.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av IF1426 »

"Det finns många kloka gubbar här som kommer med allehanda tips."

När man läser föregående inlägg är det detaljer man blir fundersam över.

"Man kan till sist även injicera aceton med en doseringsspruta och plastslang och låta det torka ut med hjälp av litet extra värme."

Vilket då blir ganska flödigt och sedan torka ur acetonet med värmepistol, som tas upp tidigare i beskrivningen, om den då har en öppen glödspiral, och de flyktiga, lättantänliga ångorna sugs in bakvägen in i värmepistolen, blir det en farlig situation. Min erfarenhet är att gelcoaten mjukgjöres vid riklig kotakt med aceton, varför den skall anbringas så att den avdunstar snarast.

L-Å Andersson
Skriv svar