Problem med utombordaren

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Problem med utombordaren

Inlägg av OF »

Hej!
Skulle igen ha en liten fråga. Denna gång angår det min utombordare och problematiken med att den inte startar efter att man seglat i lite starkare vind.

Låt mig utveckla:

Vanligtvis fungerar vår Mercury 6hk (4-takt från 2005) riktigt bra. Den startar utan problem och tomgången fungerar som den skall.
MEN när vi seglar i lite starkare vindar när båten får en riktigt ordentlig lutning, dvs så att vatten kommer upp på sidan av däcket, ställer utombordaren med problem.
Det tar ca. 10minuters kämpade att få motorn att starta och när den väl startat går motorn med väldigt låga varv. Såpass låga att man måste slå in växeln och ge ordentligt med gas för att motorn inte skall slockna.
Detta är något som har skapat en och annan situation då man i hård vind har försökt ta i land och motorn inte startar.

Nu är alltså frågan om någon av er här på forumet upplevt något liknande med era aktersnurror? Jag vet att det första man tänker på är att bensinen har runnit ur slangen, men vi har gång på gång pumpat slangen full med bensin och det hjälper inte. Kan det månne vara att motorn tar luft någonstansifrån och därför är så svår att få liv i?

Jag känner inte värst bra till hur utombordare fungerar, så all tips och spekulationer är välkomna.

Tackar och bockar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av norling »

Kan det vara så att motorn blir att luta så kraftigt att vevhusolja rinner upp i cylindern? Man får ju inte lägga en fyrtaktare på fel sida!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av maja »

När utombordaren hänger på akterspegeln, ska den hänga i vertikalplanet, dvs. den ska inte hänga vriden åt något håll.

Den absolut vanligaste anledningen för att en fyrtaktare inte startar är att den inte får tillräckligt med bensin. En vanlig orsak är att backventilen i blåsan som man pumpar bensin med inte fungerar. Detta är vanligt om man köper en billig blåsa på t.ex. Biltema.

Prova med att choka ordentligt. Om du misstänker att motorolja har kommit in i cylindern, borde du märka detta genom att oljenivån i motorn sjunker. Dessutom borde du kunna se det på ditt tändstift, som i så fall borde fått kraftiga sotavlagringar.

Om du har en inbyggd tank, prova även med att fylla bensin i den och starta den vägen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av IF1426 »

Jag har en Mercury 5hk (4-takt från 2005) vilken har varit svårstartad vid några tillfällen. När motorn inte startar blir man frustrerad och drar i startsnöret lite för många gånger, i Mercurys manual står det "Note: Starting Flooded Engine-Push in the choke knob. Wait 30 seconds,than continue to crank engine for starting," kan vara ett tips att hålla upp en stund. Angående bränslepumpen (blåsan) fick jag ett tips på båtvarvet ang. Mercury där blåsan är placerad på bränsleslangen nära motorn och därmed ligger på akterdäck, att lyfta den så att utloppsdelen på blåsan hålls högre för att kulan i backventilen inte skall falla åt fel håll vid pumpning. Eftersom Mercury skall läggas på vänster sida (förut sett) när den transporteras liggande, är det då inte lämpligt, när den är i upplyft läge på båten, att vrida motorn något så att vänster sida intar en lägre nivå för att minska risken att olja tränger upp i cylindern, ex. vid en hård kryss på BB halsar?

IF1426 / L-Å Andrersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av johan swe-1870 »

IF1426 skrev:Eftersom Mercury skall läggas på vänster sida (förut sett) när den transporteras liggande, är det då inte lämpligt, när den är i upplyft läge på båten, att vrida motorn något så att vänster sida intar en lägre nivå för att minska risken att olja tränger upp i cylindern, ex. vid en hård kryss på BB halsar?
Jag instämmer till fullo i detta. Det måste vara mycket bättre att vrida motorn så babords/vänster sida är nedåt när motorn är upptiltad. Det måste vara det bästa läget oavsett hur båten lutar under segling. Motorn hänger dessutom stabilt i det läget utan att vrida sig nånstans, mycket bättre än att försöka ha den i "rakt fram"-läge.

Så har jag alltid gjort med min Mercury 4hk 4t.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av maja »

Jag instämmer inte helt.

Vi första tanken syns kanske det känns rätt som IF1426 och Johan föreslår. Men ett dilemma blir att riggens sida är ganska plan, och kommer kanske att slå i vågorna vid segling i krabb sjö.

Så efter att ha provat med att vrida motorn på sidan och erfarit att riggen dunkade rejält i vågorna, vred jag motorn till vertikalläge igen. Jag har haft den så i 11 år nu utan problem med motorolja i cylindern.

Kanske ni båda har motorfästen som tillåter att motorn kommer högre upp än jag kan hissa den med mitt specialbyggda föste, och därmed inte får det här problemet.... ?...
Bilagor
Här är mitt motorfäste. Det är tillverkat på Degerfors Bruk, vilket ombesörjdes av förre ägaren. Det kan kompletteras med en badstege, som hängs på sidan av fästet. Tål mycket tung belastning, eftersom det i huvudsak är upphängt på sargkanten.
Här är mitt motorfäste. Det är tillverkat på Degerfors Bruk, vilket ombesörjdes av förre ägaren. Det kan kompletteras med en badstege, som hängs på sidan av fästet. Tål mycket tung belastning, eftersom det i huvudsak är upphängt på sargkanten.
Motorfäste_liten.JPG (41.65 KiB) Visad 31770 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av maja »

IF1426 skrev:Jag har en Mercury 5hk (4-takt från 2005) vilken har varit svårstartad vid några tillfällen.
Det är helt normalt att 1-cylindriga 4-taktsmotorer är något mera svårstartade än t.ex. 2-cylindriga 2-taktsmotorer. Det kommer ju inte alls tändgnista lika ofta, bara vartannat varv mot 2 per varv för den 2-cylindriga 2-taktaren.

Men trots allt blir en 4-taktare sällan sur som en 2-taktare kan bli. Jag har aldrig behövt ventilera mina fyrtaktare, som ju kunde vara nödvändigt för min gamla Johnson.

Om man upplever startproblem med en motor som både har inbyggd tank och separat tank, kan man alltid prova med att starta med den inbyggda tanken inkopplad. Då slipper man eventuella problem med en blåsa där backventilen inte fungerar som den ska.

Själv brukar jag alltid ha bensin i den inbyggda tanken på min Yamaha F4, när jag är på tur. Jag klarar faktiskt precis distansen Klagshamn - Lagunen plus in och ut i de två hamnarna (cirka 6 NM) på de futtiga 1.1 liter den rymmer.

Det är bara vid längre transportsegling jag kopplar på den separata tanken. Vid motorgång som tar mer än en timme blir det ju bökigt med påfyllning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Jag instämmer inte helt.

Vi första tanken syns kanske det känns rätt som IF1426 och Johan föreslår. Men ett dilemma blir att riggens sida är ganska plan, och kommer kanske att slå i vågorna vid segling i krabb sjö.

Så efter att ha provat med att vrida motorn på sidan och erfarit att riggen dunkade rejält i vågorna, vred jag motorn till vertikalläge igen. Jag har haft den så i 11 år nu utan problem med motorolja i cylindern.

Kanske ni båda har motorfästen som tillåter att motorn kommer högre upp än jag kan hissa den med mitt specialbyggda föste, och därmed inte får det här problemet.... ?...
Det är skillnad på olika motorer och motorfästen, så hur man gör detta bäst får var och en själv bedöma.

På mitt fjäderbelastade parallelltrapetsfäste fabrikat Trem med Mercury F 4 ML motor på är det inget problem med att motorn slår i vågorna. Det händer väl nång gång att den sopar i lite, men jag kan inte se nån skillnad på vad som händer där bak med motorn på sidan eller vertikalt.

På min båt är det faktiskt olämpligt att ha motorn vertikalt = rakt fram. Skulle den vrida sig åt något håll skulle någon del av reglage eller bränsleanslutning på motorns framsida ligga an mot utlösningsarmen på motorfästet med skador som följd. Med motorn vriden helt åt sidan hänger den fint, utan det problemet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av OF »

Tack för alla svar! Majas förslag om att använda motorns egna bränsletank är en bra idé som jag definitivt skall prova på. Dessutom kör jag med Biltemas bränsleslang som har en pump som fungerar si som så. IF1426 skall även få ett tack för att ha läst Mercury manualen betydligt bättre än jag.

Pratade med en med Mercury licensierad montör om problemet och han trodde att det kunde bero på två saker:

A) Pga motorolja som runnit på cylindern. Då torde motorn ryka mer än vanligt.
B) Att trycket som uppstår då den bensintanken flyger fram och tillbaka i hård sjö gör att bensin trycks fram igenom slangen in i motorn och väter ner cylindern.

Hans idé var att prova segla utan att ha slangen i och när det är dags att starta motorn sätter man fast slangen igen.

Jag rapporterar närmare när jag hunnit försöka på era förslag.

Tack än en gång för era snabba svar! IF - forumet är en otrolig resurs (speciellt för mig som inte är den mest praktiska av människor).
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av maja »

Jag köpte Biltemas bränsleslag inklusive blåsa, dumsnål, som man var. Blåsan funkade dåligt, kommer jag ihåg. Men jag tror mig minnas att tankanslutnngen, som handlades separat på samma ställe, var OK.

Så efter en säsong slängde jag Biltema-slangen, men behäll anslutningen och köpte en blåsa i en Watski-butik och en riktig armerad bränsleslang (metervara) och slangklämmor på Biltema.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Problem med utombordaren

Inlägg av Vallan »

Hej.

Jag har ett litet tips att kolla...
Jag har en mercury 4hp 2007. Den startar inte om den inbyggda tanken är tom och ventilen på tanklocket är öppen, då kommer bara luft och ingen besin (om man inte pumpar konstant hela tiden på den lilla blåsan på slangen). Ibland går det att starta till den några sekunder om man pumpat ordentligt. Skruvar jag in luftventlilen på den inbyggda tanken så brukar den vips starta och suga bensin från stortanken. Vet inte om packningen på ditt inbyggda tanklock börjar bli dålig och inte håller tätt när den fått saltstänk längre stunder?

och en liten tanke till orsaken mer generellt...
Det kan som vara väldigt många konstiga saker som gör att motorn blir svårstartad, men besninflödet brukar vara ofta orsaken. Något filter kan bli bli igensatta = vilket borde vara vanligare efter segling i hårt väder då allt i tanken blivit ordentligt runtskakat. Ett tips kan vara att sätta på ett genomskinligt bränslefilter på slangen innan blåsan. Då kan man se om det flödar iväg bensin eller inte. samt att dessa filter kostar typ 15 kr och är lätta att byta.(hittade att en tank flagade på insidan med den metoden). Det kommer in rätt mycket skräp i båttankarna när man slabbar med smådunkar. En annan sak kan vara att det blir svårstartat med gammal bensin är att alcoholen (i de 15% etanol som vanlig bensin numera är utblandad med) dunstat bort. Bensin är en färskvara och ska inte förvaras längre än ett par månader innan den är märkbart sämre på känsliga motorer.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Skriv svar