Erfarenheter av utombordare

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Jonas »

Min nuvarande motor - en 8 hk Yamaha - fungerar visserligen alldeles utmärkt, men den är i tyngsta laget. (Väger omkring 45 kg)
På våren och hösten skall den baxas och balanseras på resp. av från akterspegeln och varje gång känns det som det är en överhängande
risk att man tappar taget om hela motorn.

Jag har börjat titta på lite nya utombordare. Är det någon som har erfarenhet av "budgetmotorer", typ Selva eller Parsun? Matchar dom
de mer etablerade tillverkarna i fråga om driftsäkerhet m.m?
Senast redigerad av 1 Jonas, redigerad totalt 2 gånger.
Jonas N
SWE-1465
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Ardina »

Vi har en Yamaha 4-takt 4 hk med lång rigg på fjädrat utombordarfäste. Jag tycker det funkar i de flesta lägen även om man ibland vispar lite luft om det går hög sjö (men det har ju sällan med märket på motorn att göra). Motorn väger bara 22 kg tror jag så den blir smidig att hantera.

Har ingen erfarenhet av Selva eller Parsun men här kan man läsa om Praktiskt Båtägares syn på 4-hk snurror (http://www.praktisktbatagande.se/artikl ... ot-billigt ) . Artikeln är iofs från 2009 men det borde inte göra någon störra skillnad. De hävdar att Parsun och Yamaha är snarlika och att största skillnaden är prisglappet på 3000:-.
Bela
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2010 18:58

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Bela »

Jag hade också en Yamaha 8 hk som fungerade utmärkt men, som du skriver, var tung att hantera. Den var inte heller särskilt miljövänlig. Bytte därför till en Parsun 5 hk för två år sedan. Den har gått som en klocka och kraften är fullt tillräcklig för en IF-båt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av maja »

Släpa din tunga och otympliga motor till din Yamaha återförsäljare och byt den mot en bättre begagnad Yamaha F4 med lång rigg. Då får du en motor som är tillräcklig för en IF men ungefär hälften så tung och hälften så bränsletörstig.

Dessutom kanske du får litet pengar emellan om du har tur...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Max »

Hej,

Bytte från en 5hk till en begagnad tvåtakts 3hk med lång rigg här om året. Motorn väger 12 eller 13kg och har ingen backväxel. Då jag i det längsta lägger till för segel så är detta det perfekta alternativet för mig – motorn är lätt och enkel att hantera och kraften räcker absolut till!

Visst i grov sjö eller kraftig motvind går motorn inte att använda men då seglar ju jag...
/Max
SWE-2840 "Gullan"
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Bertil Norberg »

Jag köpte min IF tillsammans med en 13 hk Johnson tvåtaktare. Styrkan har hjälpt mig ett par gånger att ta mig ut ur naturhamnar i ytterskärgården i samband med hård vindkantring. Samtidigt så är det inte lätt att få dit klunsen som väger en bit över 40 kg.Det mest oroande var att akterspegeln inte verkar bära vikten helt säkert. Jag kunde iakta att den sviktade.
Förra sommaren sattes dit en 6 hk Hidea, en fyrtakts Kines med lång rigg. Lättstartad,tyst, fram och back, men kan även roteras 180 grader, vilket ger mer knuff vid hastig inbromsnig. Bränsleförbrukningen är under hälften av tvåtaktaren, vilket gör att jag kan segla ut med en mindre bränsletank, samt en betydligt lättare motor på aktespegeln.Inget kladd med tvåtaktsolja, som man skulle ha superkoll på om det var tillsatt eller inte.
Gjorde upp affären på förra årets båtmässa och fick ett kanonpris då det var nyintroduktion av Hidea-motorn. Motorn säljs på Ldingö, och jag rekommenderar att kolla in dera sajt: www.drev.se
Företaget har även visat att de har en utmärkt service. Denna motor ger mig en marschfart på 5,5-6 knop även vid motvind på 5-6 m/sek. Kollat med GPS. Jag ligger med min IF på Djurö. I den mån att det passar så kan jag tänka mig att visa den för klubbmedlemmar innan ni slår till. Så här långt, å känns det helt rätt med denna investering. // Bertil Norberg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av maja »

Det verkar som om Hidea är en kopia av en Yamaha. Men någon 6 hk motor kunde jag inte hitta i deras modellprogram...

Det verkar av specifikationen som att 4 respektive 5 hk-modellerna är samma motor. Intressant vore att få veta vad man gjort för att få ut den extra hästkraften (hela 20 % högre effekt blir det !!!) på 5-hk-modellen. Rent fysikaliskt bör ju effekten bli samma för samma varvtal, cylindervolym, slaglängd och kompressionsförhållande och sannolikt samma konstruktion av motorn i övrigt.

Eller är detta bara ett simpelt försäljningstrick för att få ut en femhundring extra av en intet ont anande kund.... 8)... ?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Jonas »

Tack för alla uttömmande svar!

Jag får nog botanisera lite mer bland både Selva, Parsun och Hidea. (Jag har bara 5 min. med bil till Drev på Lidingö
så Hidea är ju ett bra alternativ därför). En beggad mindre Yamaha som Marek föreslår är ju klart tänkvärt också.

Jag får återkomma när jag slagit till. :P
Jonas N
SWE-1465
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Bertil Norberg »

Hej igen,
Marek har försås helt rätt. Attans....
Det skall vara 5 hk, och inget annat.

Bertil
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av norling »

Vi har köpt en Tohatsu 6 hk 4-takt "segelbordare" som vi kört en säsong nu, motorn är förhållandevis lätt, tyst och har generator. Vi kommer i år att installera fjärreglage monterat i babords kistbänk för att slippa klänga på akterdäck vid tilläggningar. tror det blir kalasbra! :)
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Lasse »

Har en 2,2 Hp 4 takts Honda. 12 kg. Ersätter paddeln vid stiltje och ger då ca 5 Kn.
IF är ju lätt att segla i de flesta andra lägen.
Vikten avgjorde valet.
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av maja »

Har också köpt en Honda 2.3. Den väger visserligen 14 kg av någon anledning. Men den har gashantag, vilket jag tycker är praktiskt när man backar.

Hondan ligger normalt stuvad i utrymmet under sittbrunnen och sätts på motorbeslaget vid stiltje.

Vid längre semestersegling lägger jag Hondan i land och sätter på min andra motor, en Yamaha F4, på motorbeslaget. Hondan klarar inte motsjö och motvind på ett acceptablet sätt. Dessutom kan man inte koppla på en extern tank. Att fylla bensin varje timme under en stiltjedagsetapp är något påfrestande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Ardina »

I senaste numret av tidningen Segling redovisas ett test av Yamaha-utombordare med olika effekt (2,5, 4, 6, 8) på en Monark och en IF. Intressant läsning för den hugade. De har bland annat testat bensinförbrukning, acceleration, stopptid, dragkraft, etc

I samma nummer kan man också läsa om Henryk Zatorski som har pimpat sin IF rejält! Bland annat har han monterat en s.k. Hoyt-bom (fockbom) och en innovativ liten platform i aktern.

IFen tar sin rättmätiga plats i media, vilket känns kul!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av maja »

Det är trevligt att IF-båten figurerar i media, men det är tråkigt att man skyltar med IF-namnet tillsammans med en så i grunden förstörd IF-båt. Efter den ombyggnad som Henryk Zatorski har genomfört, bör båten inte kallas en IF-båt längre.

Det är ägarens båt och ägaren gör vad han vill med båten. Det enda man kan ha synpunkter på är alltså, att journalisten som skrivit artikeln och även Seglings redaktion som enligt min mening bör veta bättre, benämner hans renoveringsobjekt en IF.

Vad gälller motorbåtstesten, så innehåller den en del detaljer som man kan ifrågasätta. T.ex. en Yamaha F4 har visserligen backväxel, men man kan också vrida den 180 grader och backa med full kraft, om man så önskar. Dessutom går båten fortare över grund än vad som angetts. Själv kör jag cirka 5.6 - 5.8 knop med full gas och propeller 7,25 x 6,5 tum och 5.0 - 5.2 knop vid endast 60 % gaspådrag. I det senare fallet drar motorn bara cirka 1 liter per timme. För en IF-båt har antalet personewr mindre betydelse, eftersom båten redan som tom väger mer än 2.2 ton.

Kanske användes en IF-båt med botten täckt av havstulpaner vid testen.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Woozle
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2011 20:35

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av Woozle »

Hej alle

Jeg springer lige på tråden og håber nogen vil svare. :)

Jeg vil høre om erfaring med en 2,5 hp Yamaha.
Jeg har nu for anden gang på 5 år fået stjålet min 4 hp yamaha, som jeg har været fantastisk glad for.
Nu står jeg og skal købe endnu en ny motor og vil høre om nogen har erfaring med en 2,5 hp yamaha som den eneste motor til IF'eren. Fordelen med den er at jeg kan tage den af, men er den kraftig nok?
Jeg sejler kun for sejl også på lange ture og bruger den kun til at komme ind og ud af havnen.

Mange hilsner Thomas i Danmark.
IF SWE-2694 "NOA" - Egå Marina - Danmark
Skriv svar