Trasig Volvo Penta MD1B

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Sara Ludvigsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2009 19:10

Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av Sara Ludvigsson »

Hej!

Min Volvo Penta MD1B-motor har skurit sig :( och jag undrar om det är någon som vet:

1. Vad standardpriset på en begagnad ligger på?

2. Om det är tillförlitligt att köpa en begagnad?

3. Hur mycket monering av motor kostar (service)?

4. Om det inte lönar sig att byta till en utombordare istället? Går det överhuvudtaget med tanke på viktfördelning etc.

Min mamma tycker att vi ska sälja båten för 35.000, är det helt katastrofalt korkat eller är det vad den är värd med trasig motor? (Annars är båten i typ rätt så bra skick.)

Tacksam för svar!

/Sara
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av maja »

Det billigaste är nog att du skaffar dig en utombordsmotor och ett motorfäste.

Om du är händig kan du plocka ut den gamla motorn och alla dess tillbehör, plugga/plasta igen alla onödiga hål i skrovet och plasta igen urtaget i rodret.

De hela delarna av motorn kan du därefter sälja som reservdelar till andra och på så sätt få litet pengar tillbaka.

Ändringen i stabiliteten kan du bortse ifrån, även om du aldrig skulle kunna få mätbrev (för kappsegling) för en sådan båt, eftersom enligt uppgift järnkölen slutar ungefär vid ruffskottet och det som normalt finns bakom detta är utfyllt med plast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Det finns en beg md1:a ute på blocket för 5000.

Prisuppgift för byte har jag ingen aning om. Jag hade nog gått till en båtmotorfirma och frågat lite om priser på renovering och motorbyte innan jag hade kört på utbordarlösningen.

Varför skar den?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

IF-E är ganska eftertraktade utomlands. Är den i fint skick: Rea inte bort den i onödan eller bygg om den så att den inte går att återställa. På en vinter borde du kunna hitta en MD1 eller nån annan småmotor begagnad för klart under 10.000. En ny utombordare är inte gratis den heller. Skall du ändå sälja med trasig motor, så acceptera inga skambud.

De flesta äldre inombordare går att renovera för en högst moderat penning även om många vill få¨en att tro annat. Gå inte på detta. Det enda som föranleder att den kasseras är genomrostning, sprickor i topp, block osv. Kolla på nf.broach.se
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Efter att ha funderat en omgång till:

Om du har dåligt med pengar just nu, skaffa dig ett motorfäste och en billig begagnad utombordare som du kör med tills du har råd med att fixa inombordaren, alternativt blir övertygad om att din båt gör sig bättre utan inombordare. Gör inget förhastat bara... Just denna fråga skulle jag ställa på sailguides forum istället. Där finns fler med inombordare...
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av maja »

Inombordsdieselmotorerna i IF-E har alla blivit mer än 30 år gamla. En begagnad motor än inte yngre än så, och man vet därför aldrig hur länge en sådan motor kan fungera.

IF-båten representerar ett alldeles för litet kapital för att ett dieselmotorbyte ska kunna vara rimligt. Motorbytet går ju på i runda slängar dubbelt så mycket än vad en vanlig IF-båt är värd.

Jag har träffat på en IF med en tvåtakts Vire. Kanske en sådan motor eller något liknande i bensinmotorväg skulle kunna vara ett alternativ? Har för mig att det fanns (eller finns) en Inombords-Honda som man monterade i t.ex. Smaragder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

MD1B är rejäla i godset, och givet att motorn har blivit vinterkonserverad ordentligt varje vinter, kan det finnas mycket att hämta ur en sådan.

Gör inget förhastat. Dieselmotorer kan bli mycket äldre än 30 år, framför allt den generation motorer som md1b representerar.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av s/y Nadine »

Jag valde att lyfta ut min inombordsmotor och plasta igen genomföringar m.m.
Det var dock av andra skäl och jag har medvetet gjort plastningen så att hålet ska kunna tas upp igen om det blir intressant.

Jag håller fullständigt med om att en MD1 kan hålla länge och som sagt: gör inget förhastat.
MD1 är att föredra framför många andra gamla motorer därför att det vimlar av reservdelar och begagnade motorer.
Ibland är det lite mörkt på marknaden men med en hel vinter till godo borde du lätt kunna hitta en motor.
En motor kan gå på 5000-15000kr, men jag skulle nog säga att du inte bör gå högre än 10000kr. Behåll också den gamla motorn som reservdelar, ibland skiljer sig nämligen vissa detaljer. Var noga med att få just en MD1 (B) och inte en MD1(A), eftersom dessa skiljer i effekt vad jag förstår.
Fullständig verkstadshandbok på svenska finns att ladda ner på nätet. Kolla på google t.ex.
Om motorn skurit kanske den går att laga, om du inte är rädd för att smutsa ner dig och är någorlunda händig.
Kolv m.m. bör vara samma som i MD2, MD3 m.fl. De är nämligen påbyggda med en cylinder i taget som moduler.

Att lyfta ur motorn är enkelt även för en ganska ohändig person, men kräver lite tankeverksamhet, alternativt muskler.
s/y Nadine (IF-E 367)
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Inlägg av s2451 »

Hej
Jag har en IF-E trån 1976 med en MD1B. Den har gått som en klocka i 35 år men i somras stannade den. Upptäckte att oljan var vit (brukar vara kolsvart). Demonterade topplocket. Såg att topplockspackningen hade pajat. Dessutom rostsksdor på topplock och cylinder. Topplocket var alltför skadat att kunna använda. Hittade ett renoverat begagnat topplock på blocket med inslipade ventiler. 4000 kr. Svarvade ner cylindertoppen 0,5 mm. 1000 kr. Kompenserade med skims (packningar mellan motorblock och cylinder). Packningar totalt ca 1800 kr. Efter montering tryckte jag på startknappen och motorn startade snällt. Lyssnade lite vad ett motorbyte skulle kosta. Volvo ca 110 000 om den får plats, Yanmar 100 000-110 000. Alternativet vore en utombordare, en 6 hk Mercury med generator och fjärrkontroll till sittbrunnen. Går att använda samma reglage som jag har idag till Volvon. Pris 15000-20000 kr. Hoppas att min motor håller några år till
Skriv svar