Ersätta inombordsmotor med utombordare

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Ersätta inombordsmotor med utombordare

Inlägg av s2451 »

Hej
Jag har en IF-E med inombordsmotor, Volvo MD1B. Årsmodell på båten är 1976. Motorn har i alla år gått som en klocka men nu har den lagt av. Det är inte fel på bränslesystemet men jag tror att topplocket har rostat sönder. Det rinner vatten och olja från luftfiltret på insuget. Ska undersöka detta i veckan. Funderar på att byta till en utombordsmotor. Jag har tittat på en 6 hkr Mercury med fjärrreglage till sittbrunnen och laddning på 6 A. Någon som gjort en liknande konvertering och erfarenheter från detta? Kommer att så småningom ta bort den gamla motorn (165 hk). Jag vet att kölen är lättad med 150 kg. Ska man lägga i 150 kg blytackor i kölsvinet? Tacksam för synpunkter
Pesco
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2006 03:55

Re: Ersätta inombordsmotor med utombordare

Inlägg av Pesco »

Hej,
Jag har en motorsnipa med en MD1:a från 1967. Den är havsvattenkyld. De första 10 åren låg den utanför Tjörn på västkusteb sedan har den legat på Ostkusten i Oskarshamn. Motorn går som en klocka (gjort några mindre ingrepp på 80 talet såsom slipa ventilerna, borra upp cylindern). Om den har varit havsvattenkyld på västkusten är risken stor att den har rostat igenom men om du haft den på ostkusten borde det inte vara ett problem redan. Kan det inte va någon packing (toplockspacking= som gett sig? Jag tycker du ska plocka isär motorn och se. Det går säkert att klämma ut många år till bara du hittar felet och den inte blivit skadad pga läckaget. Det är ju synd att inte ha en inombordsmotor på din IF E, tycker jag personligen.
Hälsn
Henrik Gedda
Skriv svar