Bensinläckage

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Bensinläckage

Inlägg av Ardina »

Hej,
Vi råkade dessvärre ut för ett besinläckage i akterstuven (motorbrunn) somras. Läckaget hade uppstått i bränsleslangen mellan utombordaren (som hänger på akterspegeln) och den externa tanken och det var en ansenlig mängd bensin i botten på stuven när vi kom ut till båten idag. Resultatet var att färgen hade luckrats upp i botten på stuvfacket. Vi torkade ut besinen med trasor och fick det förhållandevis torrt. Dessvärre har bensinlukten hängt sig kvar och färgen är flagad/borta. Jag tänkte försöka åtgärda detta till nästa säsong och har därför några frågor:
1. Finns det risk att läckaget kan ha skadat laminatet och hur åtgärdar man i så fall detta?
2. Hur skall jag tänka när jag åtgärdar själva ytan? Slipa ner innan vintern, torka ut under vintern och måla till våren?
3. Finns det tips på bensinbeständig färg som jag kan använda i det fall att spill uppstår i framtiden?
4. Finns det tips på hur man kan få bort besindoften ur tamparna som också blev offer för bensinen?

Vänligen och med tacksamhet
/Daniel
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av maja »

Vis av skadan har du väl lärt dig att regelbundet inspektera bensinslang, slamgklämmor, blåsa etc. för att undvika sådan här händleser i framtiden.

Vid minsta misstanke ska slang och blåsa bytas. Gummi håller inte särskilt länge, särskilt om det utsätts för vibratiner som en bensinslang till en utbordare.

Mina svar på dina frågor är följande:

1.
Risken att laminatet är skadat är nog liten, eftersom det består av glasfier omgivet av härdad plast. Glas ör helt olösligt och så vitt jag känner till kan man inte lösa härdad plast med bensin. Möjligtvis går det med aceton till viss grad.

2.
Bensin är mycket lättflyktig och kommer därför att dunsta bort fullständigt utan att du behöver göra något annat än att hålla luckan öppen.

Slipa kan du väl göra till våren innan du målar. Måla med tvåkomponentfärg, så håller det mot bensin i framtiden.

3.
Tvåkomponentfärg av någon sort, polyester- eller epoxibaserad borde duga.

4.
Ta hem dem och tvätta tamparna i tvättmaskinen, 40 grader fintvätt och rejält med tvättmedel. Möjligtvis får du tvätta mer än en gång för att få bort lukten helt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ibland fått ut bensin i akterstuven p g a alltför fylld tank och kryss med lutning. Jag har inte haft några problem med att färgen lösts upp. Min akterstuv är målad med tvåkomponents Hempel av något slag, minns inte riktigt vad den heter.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av maja »

Det finns flera möjligheter för bensin att komma ut ur en tank med stängt lock och hel packning::

1. Att luftskruven är öppen och denna samtidigt är av en enkel konstruktion som inte har någon backventil

2. Att slangen, pumpblåsan eller slangklämmorna är defekt)a)

3.
Att ventilen för anslutning till motorn är otät och läcker när det bildas övertryck i tanken en varm sommardag. Men jag tror även att pumpblåsan innehåller en backventil som hindrar bensin att läcka förbi vid övertryck i tanken. Så om slangar etc. ser hela ut och inte har några sprickor och alla andra klämmor sitter hårt fast, är det nog blåsan som är boven. För övrigt är billiga blåsor från t.ex. Biltema att betrakta som oanvändbara och kan även förorsaka att motorn blir svårstartad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Bensinläckage

Inlägg av Ardina »

Hej igen,
Tack för era svar! Det är en lyx att ha tillgång till så kunniga och erfarna resurser!

I vårt fall var det tveklöst så att läckaget uppstod i skarven mellan slang och blåsa (på tanksidan av blåsan). Jag misstänker som Marek är inne på att det hade blivit övertryck i tanken och att det därför pyste ut över tiden. Däremot har jag ingen aning om det berodde på en dålig slang eller om slangklämman helt enkelt inte fick fäste runt nippeln på pumpen. Vi köpte i vilket fall en ny, färdigmonterad bränsleslang med blåsa på Seasea som känns robust.

Men det här med övertryck ger ju upphov till ytterligare en fråga: skall man lämna ventilationsskruven öppen när man lämnar båten? Jag har alltid tagit för vana att stänga denna, när motorn inte används, för att undvika bensinångor som stängs in i motorbrunnen men nu överväger jag att alltid ha den öppen. Vad är era tankar och funderingar.

/Daniel
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av maja »

Kolla den nya slangen noga, speciellt alla klämmor och anslutningar. Prova även pumpblåsan mot stängd ventil (dvs inte ansluten i motorn). Den ska kunna pumpa upp trycket tills blåsan är hård utan att det läcker någonstans.

Själv har jag inte så bra erfarenhet av färdiga slangar. De är oftast inte gjora av riktig vävburen slang avsedd för bensin utan av t.ex. plast. Ej heller brukar pumpblåsan fungera mer än någon säsong. Klämmorna är oftast inte heller riktiga slangklämmor utan av en typ som inte kan spännas och därmed kan läcka.

Numera använder jag till min Yamaha motor en orginal anslutningsnippel (svindyr men alltid tät), riktig vävburen bensinslang av kraftig dimension, inköpt på någon biltillbehörsbutik eller välsorterad bensinstation, permanent anslutning av slangen till tanken, pumpblåsa av hög kvalitet från Watski som alltid fungerar fint och rostrfria slangklämmor som kan skruvas fast ordentligt. Dessutom köper jag en längre slang än minimum, så att jag kan kapa ändarna vid klämmorna cirka vartannat år utan att kassera hela slangen, för det är egentligen bara vid klämmorna och närmast motorn (vibrationer) som slangen slits.

Min lutfskruv har ingen backventil, så jag har den i allmänhet stängd för att inte riskera att glömma att stänga den när jag kastar loss för en (lutande och skumpande) segeltur. Men annars skulle man väl kunna låta den stå öppen när man inte använder båten. Det är den ju när man går på motor. Kanske man skulle få litet (mer) bensinlukt i akterstuven som skulle kunna sprida sig in i båten... ?... Men här får andra svara, eftersom jag inte har någon erfarenhet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte heller säkert hur man ska göra med luftskruven. Min har inte heller backventil.

Jag har alltid luftskruven lite öppen. Eftersom min tank är i plast, vill den annars antingen se ut som en ballong eller ett russin, beroende på temperaturvariationer tror jag. Jag tycker det känns bäst att tanken kan andas genom luftskruven.

Mitt tankläckageproblem är inte primärt luftskruven, utan att det enkla "glaset" med en nivåmätare i helt enkelt har släppt i sin anslutning. Där är inte längre tätt.

Faktum är att jag har haft samma bensinslang och pumpblåsa sedan jag köpte båten 1992. Det är av originalmodell till min Johnson-motor. En enda gång har jag satt en ny anslutning till motorn, eftersom den gamla hade farit illa. Det finns tydligen olika kvalitéer på slangar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av maja »

Som Johan skriver, luftskruven är endast till för tryckutjämning, och för detta ändamål behöver den nätt och jämt vara öppen, dvs. bara så litet så att luften kan pysa in eller ut. Och det verkar inte vara något problem att ha den så heller, eftersom Johan kan ha det utan problem.

Men det går även att i allmänhet ha luftskruven helt stängd. Det är bara om man startar med tanken helt full och kör relativt långt som det kan bli problem med undertryck. En kvart in eller ut ur hamnen drar väl max en liter med Johans motor och bara drygt 2 deciliter med min snåla fyrtaktare. Den lilla volymändringen sänker inte trycket i tanken särskilt mycket.

Samtidigt vill jag uppmana Johan att investera i en ny bensintank. Det finns billiga sådana på Biltema som inte ligger särskilt långt från Råå... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är riktigt att det kunde behövas en ny tank. Nu använder jag motorn så lite att det inte är särskilt högt prioriterat.

Jag kommer dock inte att använda den leveratör som Maja föreslår. Baserat på mina och andras erfarenheter inom näraliggande område (slangen) tror jag mer på bättre kvalitet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bensinläckage

Inlägg av maja »

Jag har själv använt en Biltema-tank i plast sedan år 2000 utan problem.

Till en början utrustade jag den med anslutningsnippel med fjäderbelastad kulventil från Biltema och köpte där även en slang med fjäderbelastade kulventilsnipplar i båda ändarna för att lätt kunna ta av den från tanken. Men kulventilen i tankens anslutningsnippel läckte ständigt när jag hade slangen av. Även kulventilen mot motorn läckte när man hade slangen påsatt på tanken men inte instuckeni motorns bensinslangsanslutning.

Eftersom Biltemas kulventilnipplar verkade vara av dålig kvalitet, satte jag tillbaka den ursprungliga anslutningsnippeln (utan ventil) på tanken och monterade på en vanlig bensinslang av vävburet bensinbeständigt gummi som sattes fast med slangklämma. Jag utrustade även slangen med en original Yamahanippel (som kostar cirka 4 gånger mer än Biltemas, men som håller helt tätt) samt en pumpblåsa från Watski (som även den kostade betydligt mer än Biltemas).

Själva tanken är det däremot inget fel på och jag upplever den som fullt prisvärd. Den är t.ex. mycket mer funktionsduglig än Johans som ju läcker... 8) ..

För övrigt anser jag bensinläckage vara en säkerhetsfråga, eftersom bensin är extremt lättantandigt. Helst hade jag inte velat ha någon bensin alls i båten, men det är ett nödvändigt ont att ha med sig en utbordare med bränsle, om man inte vill riskera att bli kvar ute i stiltjen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar