Köpa motor på nätet!

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Köpa motor på nätet!

Inlägg av papapapa »

Till sist blev min gamla kära Mariner 6 Hp för tung att lyfta av. Sedan 2004 har den dragit mig och flera andra båtar i tung sjö med aldrig sviktande energi.
Men.
På nåt sätt har dess 28 kg ökat, kan det vara åldern? Min alltså?
Nå, jag snackade med Marec och han rekommenderade en liten Honda på 2,3 hk 4 takt, så jag gick in på Pricerunner och hittade en sådan för 8539:- och beställde en sån av nåt som heter SS-Marine.
Den kom med posten efter 3 dagar. Ny, fin och grann.
Fyllde på olja och hängde den (15 kg! ) på båten och drog i snöret.
Ett par drag med choken ute och den puttrade igång.
Lycka.
Dessvärre ville den inte gå på tomgång med choken inputtad!
Den varvade fint utan choke men eftersom den saknar back utan har centrifugalkoppling driver den vid högre varvtal.
Jag skruvade av locket över förgasaren (2 st 8 mm bultar) och fann en skruv till munstycket som var spärrad med en klack som inte gick att få bort..
Misstänkte att det var där problemet satt.
Jag slängde snurran i bilen och körde in till Christer Nilsson i Helsingborg, som har jobbat med snurror i hela sitt liv, tror det var 2taktsolja i hans nappflaska, han förklarade att jag borde slipa bort kammen på skruven, helst med förgasaren demonterad, och sedan testa igen med lite rikligare blandning. Han menade att dessa näthandelsmaskiner säljes utan leveransservice, bara fabriksmonterade, av nån robot kanske.
Snålt ställda för att möta alla krav på miljövänlighet.
Sagt och gjort, jag åkte till Jula och investerade 130:- i en liten miniatyrslipmaskin,(Meec) utan konstigheter och åkte hem.
Demonterade förgasaren, och bröt sannolikt alla garantiåtaganden eftersom bultarna var målade med små käcka färgklickar.
Jag slipade bort, ganska enkelt, klacken som styrde nålskruven, blåste förgasarens munstycken för säkerhets skull och återmonterade prylarna.
Skruven var fabriksinställd på 2,5 varv från botten så jag gav den 3 varv istället och drog i snöret.....
Vad hände?
Spänningen är olidlig....
Den sprang i gång med full choke.
Jag puttade in choken, och motorn gick fortfarande! På lite snabb, men ändå,tomgång.
Efter lite justeringar av munstycke och tomgångsskruv (3,5 varv till sist) puttrar den lika fint som mina gräsklippare, och propellern rör sig bara ett varv var tredje sekund.
Jag skall ringa Christer i morgon och låta honom bedöma via telefonen om jag kan sänka tomgången ytterligare eller om jag skall justera munstycket åt endera hållet.
Vid kraftigt gaspådrag vill den "försluka" sig först men sedan kommer den igång, så kanske en ytterligare justering är nödvändig.

Sens Moral: Tro inte att en sprillans ny motor går perfekt från början!
Om du inte vågar skruva själv, köp från en lokal leverantör som provkör, lite dyrare men so what?
Var inte blyg för att skruva. Om du har modet, grundläggande kunskaper, och rätt verktyg.
Lyssna på expertisen! Fråga, Fråga,Fråga, Det finns inga dumma frågor. Bara dumma svar.

Förresten, om någon som läser det här söker en maskin som går säkert, väger 28 kg och har lång rigg så har jag två stycken, 5 resp. 6 hk och jag behöver dem inte längre så priset skall vi säkert bli överens om. Båda är skruvbara utan fastrostade bultar och kan provköras på land. Jag finns i nordvästSkåne.
5 hästaren är en luftkyld Yamaha som jag fixade till men sedermera fann vara för tung för min rygg, Fram och back på den också och dessutom snurrbar 360 grader.