Lång eller kort rigg

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Lång eller kort rigg

Omröstningen slutade 24 mar 2014 09:55

Lång
6
100%
Kort
0
Inga röster
 
Antal röster: 6

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Lång eller kort rigg

Inlägg av IF1158 »

Jag ska köpa ny motor.
Då ställde jag mig med tumstocken och mätte dels hur högt motorfästet är inne i motorbrunnen och dels hur högt det sitter på motorfästet i aktern.
Kort rigg innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 15 tum (38-42 cm) hög.
Lång rigg innebär att utombordaren är anpassad för en akterspegel som är ca 20 tum (51 cm) hög.
Man mäter akterspegeln från toppen av motorfästet (där man hänger motorn) till botten på båten.

Nu visar det sig att kort rigg skulle vara fullt tillräckligt.
Men skulle det fungera med tanke på hur akterskeppet rör sig vid sjögång? Blir det att motorn kommer "suga luft"?

Prismässigt är det ingen skillnad på motorn, men hur hanteringssynpunkt gör det väl lite att ha kort istället för lång.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lång eller kort rigg

Inlägg av maja »

Kort rigg är alldeles för kort, om såvida du inte har ett motorfäste som kan sänka ner motorn tillräckligt långt ner mot vattenytan. Men då kommer motorn att dränkas vid varje mindre svall, och det blir svårt att nå motorn vid manövrering, start, stopp etc. En annan viktig aspekt är att motorns dragkraft försämras när propellern befinner sig nära vattenytan.

T.o.m 510 mm är väl kort när det kommer svall, då man har akterluckan tom, eller då någon går fram på fördäcket vid t.ex. tilläggning och losskastning. Extra lång rigg, som man kan få med vissa modeller, är bättre...

Vad anser du det är för problem med lång rigg, mera att den är litet längre, litet dyrare och väger något kilo mer..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Lång eller kort rigg

Inlägg av IF1158 »

Jag har inget emot lång rigg förutom att den är lång, knölig få in i bilen etc...
Även då man har motorn ur vattnet tänkte jag det blir svajjigare med lång än kort rigg?
Fredrik Ringblom
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Lång eller kort rigg

Inlägg av Nils D »

maja skrev: T.o.m 510 mm är väl kort när det kommer svall, då man har akterluckan tom, eller då någon går fram på fördäcket vid t.ex. tilläggning och losskastning. Extra lång rigg, som man kan få med vissa modeller, är bättre...
Marek har en viktig poäng här. Någon gång på 90-talet skulle jag och en kompis lägga till vid Fejan (en ö i Stockholms norra skärgård med bland annat en bra restaurang). Det fanns i alla fall då en gästbrygga med fasta bojar rätt långt ut men ingen pir eller annat vågskydd. Vinden in från aktern. Gränsfall, i alla fall för oss, för att lägga till vid undanvind, men om vi gör allt rätt så går det.

Jag vid motorn och rodret; när vi fått Merx-haken i bojen går kompisen fram på fördäck. Då når motorn inte ner i vattnet! Så jag har ingen bromseffekt när jag backar. Motorn rusar men ingen broms, farten framåt är densamma. Kompisen skriker vad han vill jag skall göra, men jag hör inget för motorn rusar. Jag har svårt att nå motorn från sittbrunnen när jag samtidigt måste styra med rodret för att inte gå in i andra båtar. Krisläge, minst sagt. Som "löste sig" genom att vår akterförtöjning var för kort, så vi stannade innan vi gick in i bryggan. Då skrek kompisen då order till mig om hur jag skulle manövrera, men det var förstås meningslöst eftersom han stod kvar i fören och lyfte upp aktern så propellern inte greppade.

Jodå, det löste sig till slut. Han kom akteröver för att konkret visa hur jag min klant borde göra. Då greppade förstås propellern, och vi kunde reda ut det hela. Men det blev lite diskussioner efteråt ;-)

Sedan dess har jag aldrig ens reflekterat över att ha en motor med kort rigg. Däremot tycker jag att Tohatsus Ultralånga rigg verkar tilltalande. Finns det någon på forumet som har erfarenheter av och/eller synpunkter på den?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar