Fjärreglage

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

paraxell
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2014 21:31

Fjärreglage

Inlägg av paraxell »

Jag måste hitta en bra motor (4 hk räcker) med reglage (växel,gas) som kan hanteras från sittbrunnen och jag är väldigt tacksam för tips om lämplig motor och reglage och hur detta kan monteras på båten. Jag behöver inte elstart. Båten har akterpulpit och används mest som dagstursbåt. Finns det någon som har några råd ge i frågan?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fjärreglage

Inlägg av Nils D »

Jag har hittat två motorer i den storkleksklassen som enligt återförsäljare och informationsmaterial kan förses med fjärrstyrning.

Mercury Saildrive 5 hkr
http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44226

Tohatsu MF6 Sail SP 6 hkr
http://www.tohatsu.se/index.php?id=14560

Båda är dessutom utrustade med för segelbåtar lämplig propeller och en del annat uptöver standardmotor. Vill minnas att de har större generator (vilket jag inte tycker behövs idag med tanke på solcellernas kapacitet) och att avgasutsläppet omdirigeras vid back, så att propellern arbetar i ostört vatten vilket lär ge bättre kraft t.ex. vid inbromsning.

Vill minnas att jag av specifikationerna misstänkte att de i grunden är samma motor. Dock verkar det finnas en del skillnader. Tohatsun kan t.ex. utrustas med ultralång rigg.

Nackdelen är förstås att de är ganska tunga vilket är en nackdel både för seglingsegenskaperna och när man skall dra upp dem.

När det gäller montering av motorreglage vill jag minnas att jag sett en bild någonstans på någon som monterat det inne i styrbords stuvfack i sittbrunnen.
/Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
paraxell
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2014 21:31

Re: Fjärreglage

Inlägg av paraxell »

Tack för tipsen, Nils D. Av allt att döma kan man tydligen inte kombinera fjärreglage med manuell start vilket hade känts tryggare och enklare.Reglagets montering i stuvfacket verkar klok. Jag antar att kablaget gick genom akterspegeln och monterades längs styrbordsväggen i akterstuven. Eller låg kablaget på däcket på något vis för att vara tillräckligt rörligt? Hittar du bilden av montaget av fjärreglaget någonstans är jag givetvis tacksam om du skickar den!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fjärreglage

Inlägg av maja »

De båda fabrikatens motordelar verkar vara samma.. 8) ..

Tohatsuns högre effekt har man erhållit genom att helt enkelt ha ökat maxvarvet. Det är osäkert om man kan utnyttja den högre effekten eftersom vridmomentet kan vara för litet för att varvtalet ska kunna uppnås.

Det vore intressant att få kännedom om hur man ökat effekten från 4 till 5 Hk för Mercuryn.... :idea: ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar