Hål för bränsleslang till akterstuv?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av Nils D »

Har som många andra en motor på akterspegeln och en tank i akterstuven. Skulle vilja göra något slags genomföring för bränsleslangen så jag kan köra motor med stängda luckor till akterstuv och inte riskera att strypa bränsletillförseln genom att sitta eller stå på luckorna. På min förra båt (en H-båt) var det ganska lätt att göra en liten urgröpning i luckans akterkant, men på IF (i alla fall min, ganska sena SWE 3008) verkar det inte gå, då det finns en fals i akterdäcket som ändå gör att slangen kläms åt. Dessutom går min häckstagsjustering genom stuvfacket från ett hål genom falsen till akterstuvsluckorna vid centrumlinjen och ut i sittbrunnens aktre skott. Tycker den lösningen fungerar bra för mig, så just den vägen kan jag inte dra bränsleslangen.

Innan jag sätter igång att fila eller borra tar jag därför tacksamt emot tips på hur en lösning bör se ut. Eller hur den inte skall se ut, om någon gjort något som man ångrar :-)

/Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har en urgröpning på luckan och en på ovankant tröskeln innanför. Urgröpningarna är bara aningen större än slangdiametern. Det funkar hyfsat, men man måste lägga slangen rätt varje gång luckan stängs.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av Lasse L »

Har bara urgröpning i luckan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av maja »

Förre ägaren har gjort en slanggenomföring i däcket. Men det är bökigt att skruva loss adaptern till motorn eller slangen som är fastskruvad till tanken varje gång man ska tanka. I så fall ska man ha adaptrar på båda sidorna så att slangen även lätt kan lossas från tanken.

jag har tröttnat på det hela och lägger helt enkelt luckorna "tvärtom", så att det uppkommer en glipa, genom vilken slangen kan gå. När jag inte använder motorn, kopplar jag loss adaptern och lägger ner slangen under akterluckorna.

Man kan stå på luckorna när de ligger "tvärtom utan att de går sönder.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av FredrikH »

Jag har lagt en liten stump av en tamp bredvid bränsleslangen när den tas upp ur luckan. Tampen tar upp belastningen så att inte bränsleslangen trycks ihop. Vill man förfina det hela kan man tejpa fast en bit tamp på slangen...
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hål för bränsleslang till akterstuv?

Inlägg av IF1426 »

Det enklaste sättet att dra bränsleslangen fram till motorn är som här beskrivits att göra ett urtag i luckans aktra del, mot däcket, då lämpligen i lucka 2 som inte behöver öppnas lika ofta, om man har bränsletanken på BB-sidan, det är lätt att återställa urtaget om man ångrar sig. Jag har placerat en mindre U-formad styrning på däcket närmast urtaget i luckan, som håller slangen i rätt läge även när luckan är öppen, styrningen är fäst med dubbel-häftande tejp, det har fungerat bra för mig under flera år. När luckorna är stängda är det lämpligt att dra något i slangen för att känna att den inte ligger i kläm, har inte haft några problem att utrymmet mellan luckan och den invändiga sargkanten varit för trång, vilket det kanske kan finnas variationer på.

IF1426 / L-Å Andersson.
Skriv svar