Foldepropel til Marieholm 26

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Niels H
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jan 2013 19:30

Foldepropel til Marieholm 26

Inlägg av Niels H »

Hej
Jeg har overvejet at få en foldepropel til min M26'er. Sejler en del kapsejlads og får ikke rigtig den faste skrue tilgodeset i DH. Desuden giver en foldepropel formentlig lidt mere fart også i tursejleds. Formentlig fordi den faste 2-bladede propel, jeg har, jo kan sættes lodret og få en del læ fra kølen. Så det er svært at vide, om en foldepropel egentlig vil give så meget.

Er der nogen 26'ere, der har erfaringer med at overgå til foldepropel - der er jo ikke rigtig plads, så der skal nogen kunstgreb til!

Hilsen

Niels H
M 26 365 DK
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Foldepropel til Marieholm 26

Inlägg av Caspar B »

Jeg har en M261 som jeg har seilt uten propell i to år nå. Etter et motorhavari tok jeg ut motoren og erstattet den med utenbordsmotor og nå vil jeg si jeg har et greit sammenligningsgrunnlag - med og uten propell.

Min erfaring er at båten er raskere både i lettvind og mellomvind og akselererer bedre etter slag. Ikke akkurat sjokkerende :roll: .

Vanskelig å sette noe eksakt tall på forbedringen, men jeg opplever at jeg holder helt greit følge med IFer på fjorden. Har også VC17 bunnstoff og denne forbedringen vil jeg si hadde større effekt på farten etter å ha fjernet 20 år med selvpolerende bunnstoff. :lol:

Angående plassen. Har du sett på Kiwiprop? Den tar ikke opp mer plass enn en ordinær propell.

Bild
Skriv svar